خبرگزاری ایرناخبرهای کرونا

هدف طرح شهید سلیمانی قطع زنجیره انتقال کروناست

علی ابرازه روز دوشنبه در جلسه کمیته عملیاتی مبارزه با کرونا حوزه بسیج شهید قربانی قم، ادامه داد: طرح محله محور شهید سلیمانی به عنوان گام چهارم مبارزه با بیماری کرونا در حال انجام است و بسیج در این طرح به صورت بی حد و مرز حضور دارد.

وی عنوان کرد: در این طرح با همکاری سازمان بسیج مستضعفین، سازمان هلال احمر و کلیه سازمان‌های مردم نهاد، خیرین و مردمی که در محل حضور دارند اجرا می‌شود در واقع این طرح مبتنی بر محله یا محله محور است که ما بتوانیم از ظرفیت‌ها و قابلیت‌های خود مردم در محله استفاده بکنیم.

وی ادامه داد: این طرح در ۳ حیطه مراقبت، نظارت و حمایت تعریف شده که در حیطه مراقبت وظیفه اصلی رهگیری مبتلایان است.

ابرازه اضافه کرد: همچنین در این طرح برای افرادی که نیازمند کمک هستند افرادی برای کمک رسانی اعزام می شوند.

ابرازه افزود: در حیطه نظارت پایش اصناف در راستای رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط بهداشت محیط، بهداشت حرفه‌ای با همکاری بسیج و سازمان هلال احمر انجام می گیرد.

وی ادامه داد: در بحث حمایتی که محور بسیج و فرماندهی آن نیز فرمانده سپاه استان است، به صورت محله محور و هر مسجد یک پایگاه سلامت انجام می شود که در این طرح لیست مبتلایان به کرونا از طریق مراکز بهداشتی ما به قرارگاه بسیج اعلام می شود و بلافاصله پیگیری می‌کنند.

ابرازه خاطرنشان کرد: در این طرح برای نیازمندان کمک معیشتی ارسال می‌شود و آن‌هایی که نیاز دارند که یک سری اقدامات مثل خرید خارج از منزل داشته باشند و سالمند هستند این بسیجیان این کار را انجام می‌دهند.

ابرازه با توجه به گستردگی این طرح و محدودیت تعداد کارکنان دانشگاه علوم پزشکی و بهداشت محیط و حرفه‌ای گفت: بسیج بی حد و مرز و هر چقدر که توانسته کمک کرده است و در موضوع حمایت از افراد درگیر اقدامات مطلوبی انجام داده است.

وی اظهار داشت: در بخش مراقبت نیز بسیج با توجه به این که پرستار به تعداد کافی و یا مراقبت بهداشتی نداریم وبسیج طبیعتا به خاطر زیرساخت‌های شبکه‌ای که در کشور وجود دارد و در همه ابعاد و بحران‌های مختلف کمک کرده است.

مشاور وزیر بهداشت اضافه کرد: در مبحث کرونا بسیج از اسفند ماه ۹۸  ورود پیدا کرده و در این طرح منسجم‌تر و منظم‌تر از همیشه وارد عمل شده است.

وضعیت کرونا در قم از روز پانزدهم آذرماه به حالت نارنجی درآمده است.

ویروس کرونا موجب بیماری عفونی «کووید -۱۹» می‌شود و این ویروس ۲۴ آذر ۹۸ در شهر «ووهان» واقع در مرکز چین گزارش شد، ابتدا از این بیماری به عنوان ذات‌الریه نام برده می‌شد، اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۹ دی ۹۸ به صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

شهروندان قمی برای طرح هر گونه پرسش در مورد ویروس کرونا می‌توانند با شماره تلفن‌های ۴۰۳۰، ۳۱۳۶ و ۱۹۰ تماس بگیرند و برای کسب آخرین اخبار دانشگاه علوم پزشکی قم به کانال آن به نشانی webdaqom@ در فضای مجازی و یا تارنمای آن به نشانی اینترنتی www.muq.ac.ir مراجعه کنند.

همه ایرانیان می‌توانند با مراجعه به سامانه غربالگری الکترونیکی ویروس کرونا به نشانی اینترنتی https://salamat.gov.ir و تکمیل اطلاعات خواسته شده، گام بلندی در ارتقای سلامت جامعه و شکست ویروس کرونا بردارند.

«کرونا»، ویروسی است که گستردگی شیوع آن بسیار وسیع است و از جمله راه‌های انتقال آن عطسه، سرفه، دست‌دادن و روبوسی است؛ پزشکان توصیه می‌کنند، افراد علاوه بر پرهیز از دست‌دادن، روبوسی و حضور در مرکزهای عمومی؛ به هنگام عطسه لازم است، جلوی بینی خود را با دستمال بگیرند و یا برای مهار آن از آرنج خود استفاده کنند.

برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا؛ رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی همچون استفاده از «ماسک» و «فاصله‌گذاری اجتماعی» توصیه شده است.

همشهریان قمی در صورت مشاهده هر گونه علامتی در رابطه با ویروس «کرونا» در خود و افراد خانواده، می‌توانند به «مرکزهای جامع سلامت» امام حسن عسکری (ع) در شهرک امام حسن عسکری (ع)، امام خمینی (ره) در بلوار شهید کریمی (بنیاد)، فرقانی در انتهای شیخ آباد، پردیس در پردیسان (خیابان ایمان)، خوراکیان در بلوار ۱۵ خرداد، بعثت در نیروگاه، شهدا در خیابان انقلاب اسلامی (چهارمردان)، پنبه‌چی در خیابان امام خمینی (ره) و جندقیان در خیابان زاویه مراجعه و خدمات «رایگان» دریافت کنند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا