خبرگزاری مهرخبرهای کرونا

پرهیز از عادی انگاری کرونا/ وضعیت رفسنجان بسیار شکننده است

به گزارش خبرنگار مهر، احمد جمالی‌زاده ظهر سه شنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: متأسفانه بعد از برداشت محصول پسته و همزمان با اکثر نقاط استان کرمان، شاهد افزایش ابتلاء و بستری بیماران کرونا در شهرستان رفسنجان بودیم به نحوی که اواخر آبان‌ماه رفسنجان یکی از ۴۳ شهرستان قرمز و بحرانی کشور شد.

وی افزود: بعد از اعمال محدودیت‌های زیادی که از سوی ستاد کرونا اعلام شد و با تعطیلی اصناف و از همه مهمتر رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی توسط مردم، در آذرماه شاهد کاهش آمار بیماران در رفسنجان بودیم و در اوایل دی‌ماه شاهد کمترین میزان آمار بستری بیماران کرونایی در سه ماه گذشته رسیدیم.

رئیس مرکز بهداشت شهرستان رفسنجان ابراز داشت: متأسفانه در روزهای اخیر شاهد افزایش موارد مثبت بودیم که این امر حاصل عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط برخی از شهروندان است.

جمالی زاده ادامه داد: در این مدت که وضعیت شهرستان قرمز و پس از آن نارنجی بود و هنوز هم ادامه دارد برخی صنوف اجباراً تعطیل شدند که ما هم خیلی نگران این مساله هستیم و ضربه زیادی به کسب و کار برخی همشهریان خورده برخی صنوف مانند تالارها بیش از سه ماه است که تعطیل هستند و متأسفانه امکان بازگشایی آنها وجود ندارد.

وضعیت کرونایی رفسنجان بسیار شکننده است

معاون بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی رفسنجان تاکید کرد اگر درصد مردمی که ماسک نزنند زیاد شود، مردم پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکنند و دورهمی‌ها و مهمانی‌ها زیاد شود در آینده شاهد موج بعدی بیماری در شهرستان خواهیم بود، وضعیت ما خیلی شکننده است و با کوچک‌ترین بی توجهی مجدداً شاهد موج بعدی و افزایش آمار بیماری کرونا خواهیم بود.

جمالی زاده عنوان کرد: در موج سوم شاهد ابتلای تعداد زیادی از همشهریان بودیم و تعدادی از عزیزان را از دست دادیم. تصور ما این بود که این موارد برای عده‌ای می‌تواند درس آموز باشد اما به محض کاهش موارد، متأسفانه عادی سازی شد و عده‌ای بی تفاوت شدند و میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی به نظر می‌آید کاهش پیدا کرده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی رفسنجان گفت: بستری‌های کرونا در رفسنجان در اول دی‌ماه به ۱۴ نفر رسید و افراد بدحال در آی‌سی‌یو به دو نفر کاهش پیدا کرد اما روز ۷ دی‌ماه ۷ مورد مثبت قطعی در آی‌سی‌یو بستری شدند و تعدادی مورد مشکوک که بدحال هستند.

رئیس مرکز بهداشت شهرستان رفسنجان در ادامه به بیان توصیه‌هایی به شهروندان پرداخت و گفت: مهمترین واکسن ماسک زدن است تا زمانی که واکسن به دست ما برسد و میزان زدن ماسک در موارد ابتلاء مؤثر است، رعایت فاصله ۱.۵ تا ۲ متر، شرکت نکردن در مهمانی‌ها، تجمع‌ها و مکان‌های شلوغ، نیمی از افرادی که به کرونا مبتلا شده‌اند ناشی از دورهمی های خانوادگی بوده است.

جمالی زاده ادامه داد: شهروندان شستشوی مرتب و ضدعفونی دست با آب و صابون به خصوص به محض ورود به منزل را فراموش نکنند چرا که ویروس از سه نقطه دهان، بینی و چشم وارد بدن می‌شود که معمولاً دهان و بینی با ماسک حفظ می‌شود و اگر دست خود را به صورت نزنیم تا حدود زیادی می‌توانیم پیشگیری کنیم.

وی بیان کرد: معاون بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی رفسنجان اظهار کرد: به محض اینکه علائم مشکوک مانند سرماخوردگی، تب، بدن‌درد و حتی علائم گوارشی داشتیم، به سادگی رد نشویم و به مراکز بهداشتی درمانی اطلاع دهیم. یا از طریق ۴۰۳۰ یا ثبت علائم در سامانه سلامت می‌توان راهنمایی‌های لازم را دریافت یا به شماره ۰۹۹۰۰۹۸۹۷۶۴ اختصاصی شهرستان رفسنجان است که روزها پاسخگوست و همشهریان می‌توانند تماس بگیرند.

جمالی زاده یادآور شد: افراد در صورت مثبت اعلام شدن تست کرونا، حتماً در خانه بمانند و قرنطینه خانگی را حفظ کنند تا زنجیره‌ای ویروس کرونا را در جامعه قطع کنند و توصیه می‌کنیم از افراد پرخطر از جمله سالمندان و افرادی که بیماری زمینه‌ای دارند مراقبت شود.

منبع: خبرگزاری مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا