خبرگزاری ایرناخبرهای کرونا

هفتم دی ماه و مهمترین اخبار کرونایی استان‌ها

تامین واکسن کرونا خبر دیگری بود که امروز سعید نمکی به ارمغان آورد و اعلام کرد: با وجود افزایش شیوع کرونا در دنیا بعد از جهش ویروس در انگلیس وضعیت کرونا در کشور ما خوشبختانه رو به کاهش است و  امروز به آمار مرگ زیر ۱۲۰ نفر در روز رسیدیم و برای اولین بار در چند ماه اخیر است که به سمت آمار زیر ۱۰۰ نفر در حرکت هستیم البته این خوشبختانه که می گویم ناشی از ذوق زدگی کاهش آمار است و گر نه هر یک نفر که فوت می کند برای ما غم انگیز است. 

وی افزود: بر خلاف کشورهای اروپایی و آمریکایی اکنون با گذراندن یک دوره سرکش اپیدمی در همه استانها مانند اردیبهشت ماه به وضعیتی نزدیک شده ایم که میزان مرگ و بستری در برخی استانها در حد صفر است و دیروز برخی استانها مرگ و میر و حتی بستری صفر کرونا را تجربه کردند.

نمکی همچنین این خبر را برای مردم ایران داشت که نقشه های کرونا در وزارت بهداشت نشان می دهد اکنون هیچ شهر قرمز کرونایی در کشور نداریم و حتی تعداد شهرهای نارنجی هم از زرد کمتر است. از ۱۶۰ شهر قرمز به صفر شهر قرمز رسیدیم، ۱۰۸ شهر نارنجی و ۳۴۰ شهر زرد داریم و کشور به سمت شهرهای کم خطر و سفید حرکت می کند.

در همین حال سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ، گفت که براساس جدیدترین آمار،  فوت مبتلایان قطعی در ۲۴ ساعت گذشته به ۱۱۹ تن رسیده  است.

سیما سادات لاری با بیان اینکه شمار جانباختگان قطعی این بیماری در کشور نیز به ۵۴ هزار و ۶۹۳ نفر رسیده، افزود: در ۲۴ ساعت گذشته تا ظهر امروز (۷ دی ۱۳۹۹) بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی پنج هزار و ۵۰۲ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد و ۵۳۰ نفر بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور به یک میلیون و ۲۰۰ هزار و ۴۶۵ نفر رسید.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: تاکنون ۹۵۱ هزار و ۸۶۰ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین ۵۲۱۲ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند و تاکنون هفت میلیون و ۴۰۷ هزار و ۴۰۰ آزمایش تشخیص کووید ۱۹ در کشور انجام شده است.

لاری گفت: در زمان حاضر و بر اساس آخرین تحلیل ها، ۱۰۸ شهرستان در وضعیت نارنجی و ۳۴۰ شهرستان در وضعیت زرد قرار دارند.

اغلب شهرها اکنون در وضعیت نارنجی و زرد قرار دارند و بیمارستان ها به مدد تلاش کادر درمان و همراهی مردم تا حدود زیادی خالی از بیماران بدحال کرونایی است و در شرایطی که با اوج گرفتن بیماری کووید ۱۹ انتظار می رفت زمستان سختی داشته باشیم، اینگونه نشد و هر روز با کاهش تعداد افراد مبتلا و فوتی امید است به روزهای پساکرونا نزدیک شویم.

با این وجود هنوز محدودیت های کرونایی در شهرهای مختلف بر اساس وضعیت زرد یا نارنجی بودن برقرار است و صنوف و بسیاری از مشاغل همچنان باید پایبند رعایت دستورالعمل های بهداشتی باشند تا بار دیگر به روزهای قرمز و تلخ افزایش مرگ و میرها بازنگردیم.

محدودیت‌های کرونایی در شهرهای نارنجی و زرد

براساس تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به منظور حفظ سلامتی مردم، برگزاری هرنوع مراسم و تجمع به مناسبت های مختلف در استان ها به صورت حضوری ممنوع اعلام شده است.

در زمان حاضر بسیاری از فعالیت ها منوط به ارزیابی ستادهای استانی مقابله با کرونا است از جمله پیست اسکی چلگرد کوهرنگ به عنوان یکی از ۱۰ پیست مهم کشور در فاصله ۹۰ کیلومتری مرکز چهارمحال و بختیاری که بنا به گفته رییس اداره ورزش و جوانان کوهرنگ چهارمحال و بختیاری تا زمان صدور مجوز ستاد تعطیل است. 

 اسکی‌ از رشته‌های پر برخورد محسوب نمی‌شود و با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، امکان انجام آن در زمان شیوع ویروس کرونا وجود دارد، اما به دلیل آنکه عمده مراجعه‌کنندگان به پیست را گردشگران تشکیل می‌دهند، بازگشایی پیست به شیوه مرسوم سال‌های گذشته موجب ازدحام جمعیت می‌شود و خطر ابتلا به ویروس کرونا را افزایش می‌دهد.

وضعیت کرونایی استان‌ها

دلنگرانی ها از رسیدن به پیک چهارم بیماری کووید ۱۹ همچنان ادامه دارد و کارشناسان و مسوولان ،رفتار مردم و نحوه اعمال محدودیت ها را در این امر دخیل می دانند به گونه ای که معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان گفته است: در صورت عادی انگاری شرایط و بی‌توجهی به پروتکل‌های بهداشتی بروز پیک چهارم کرونا در استان، دور از ذهن نیست که چنین وضعیتی بسیار نامطلوب است.

دکتر محمدرضا صائینی افزود: بر اساس یافته های اپیدمولوژیست و مدیریت بیماری ها پیش بینی می شود، هفته سوم و چهارم بهمن امسال پیک چهارم بیماری نیز در این استان رخ دهد و در این صورت شمار مبتلایان بستری در بیمارستان های استان ۹۵ تا ۱۰۰ و حتی ۱۲۵ نفر در روز خواهد بود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان درباره وضعیت کرونایی این استان گفت: در زمان حاضر شهرهای ایجرود، سلطانیه، خدابنده و ماهنشان به رنگ زرد و مابقی شهرهای استان نارنجی است که نظارت و حفظ این موقعیت برای جلوگیری از پیک های بعدی ضروری است.

دکتر پرویز قزلباش افزود: روند مداخلات انجام گرفته افزایش شمار مراکز ۱۶ ساعته از ۱۲ به ۲۴ مرکز افزایش تست های کووید – ۱۹، تست های سریع و اعمال محدودیت فعالیت اصناف از ساعت ۱۸ در شهرهای قرمز کرونایی و سپس اجرای طرح مدیریت هوشمند محدودیت ها متناسب با وضعیت و شروع طرح قاسم سلیمانی در روند نزولی شدن بیماری بسیار موثر بوده است.

آخرین اطلاعات منتشر شده از سوی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل نشان می‌دهد که شدت شیوع کرونا در این استان مهار شده و به وضعیت تثبیت رسیده است.

دبیرخانه ستاد مقابله با کرونای استان اردبیل اعلام کرد: با ادامه روند کاهشی شیوع کرونا، هشت شهرستان این استان در وضعیت زرد و سه شهرستان نیز در وضعیت نارنجی قرار دارند به طوری که هم‌اکنون شهرستان‌های اردبیل، پارس‌آباد و مشکین‌شهر در وضعیت نارنجی و شهرستان‌های نمین، سرعین، کوثر، اصلاندوز، گرمی، بیله‌سوار، خلخال و نیر در وضعیت زرد شیوع کرونا هستند.

اما در میان خبرهای کرونایی آرمین زارعیان رییس هیات مدیره نظام پرستاری تهران خبر تاسف باری را اعلام کرد و گفت: در تهران ۳۵ هزار پرستار مشغول به خدمت هستند که از این تعداد، ۱۲ هزار پرستار مبتلا به کرونا داریم که ۲۳ نفر آن ها شهید شدند.

استان البرز به لحاظ شیوع کرونا در وضعیت نارنجی قرار دارد و رییس دانشگاه علوم پزشکی این استان اعلام کرد که با مرگ پنج بیمار دیگر طی ۲۴ ساعت گذشته شمار جانباختگان کووید ۱۹ از ابتدای شیوع این بیماری تا کنون در این استان به ۲ هزارو ۵۵۶ نفر رسید.

دکتر محمد فتحی گفت: ۳۷ بیمار کووید ۱۹ به خاطر وخامت حال عمومی طی ۲۴ ساعت گذشته در مراکز درمانی استان بستری شدند که مجموع موارد بستری این بیماری از ابتدای شیوع کرونا تا به امروز در استان البرز به ۲۸ هزار و ۴۵۹ نفر رسیده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان و عضو ستاد کرونا سیستان و بلوچستان گفت: با افزوده شدن ۶۶ کرونایی دیگر دراستان شمار مبتلایان به این ویروس به ۲۶ هزار و ۱۴ نفر رسید.

دکتر محمد هاشمی شهری اظهارداشت: هم‌اینک ‌۱۵۹ بیمار با علایم تنفسی در بیمارستان‌های سیستان و بلوچستان بستری هستند و با افزوده شدن سه بیمار فوتی جدید شمار درگذشتگان این ویروس در سیستان و بلوچستان به یک هزار و ۹۰ نفر رسیده است. 

روند اعطای تسهیلات کرونایی به کسب و کارها

امروز برای واحدهای صنفی شهرستان مراغه که این روزها و با رکود کسب و کار مواجه هستند این مطلب منتشر شد که ۲۲ میلیارد تومان تسهیلات برای واحدهای آسیب دیده از کرونا در این شهرستان در سال جاری پرداخت شد.

حکیمه انتظاری معاون برنامه‌ریزی فرماندار مراغه در این رابطه گفت: در این مدت، ۲ هزار و ۴۸ واحد صنفی، خدماتی و تولیدی با ۳۴ هزار و ۸۷۵ نفر اشتغال زایی برای دریافت ۳۴.۸ میلیارد تومان تسهیلات در سامانه کارا ثبت نام کرده اند.

در این میان واحدهایی هم بودند که به دلیل رعایت نکردن دستورالعمل های بهداشتی در این شهرستان جریمه شده و یا به آنها تذکر داده شد که تعداد آنها به ترتیب ۴۴ و ۶۲۲ واحد عنوان شد.

در این رابطه همچنین معاون حمل و نقل اداره‌کل راهداری و جاده‌ای سیستان و بلوچستان گفت: ۶۷ میلیارد و ۲۶۰ میلیون ریال تسهیلات امسال به رانندگان سواری، اتوبوس و مینی بوس برون شهری و شرکت‌های حمل و نقل عمومی جاده‌ای آسیب دیده از کرونا این استان پرداخت شده است.

تیمور باقری اظهارداشت: با توجه به ضرر رانندگان و شرکت‌های حمل و نقل عمومی جاده‌ای سیستان و بلوچستان تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا، وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی تسهیلات بانکی به مبلغ ۱۲۰ میلیون ریال برای بنگاه‌های آسیب دیده( به ازای هر نفر شاغل) و ۶۰ میلیون ریال برای رانندگان بیمه شده در این بخش در نظر گرفته است.

براساس خبرهای دریافتی از گیلان بیش از ۲۸۵ درصد کسب و کارهای آنلاین این استان  در دوران کرونا افزایش یافته است .

خبرهای رسیده از خراسان رضوی هم حاکی است که تاکنون حدود ۲ درصد بهبود یافتگان کرونا در استان پلاسمای خون خود را برای نجات جان بیماران مبتلا به کووید ۱۹ اهدا کرده‌اند.

دستاوردهای نظام تحول سلامت در بحبوحه کرونا در لارستان عنوان گزارشی است از مرکز ایرنا در لارستان که به تشریح اقدامات دولت در حوزه سلامت و با رویکرد دسترسی عادلانه مردم در دورترین نقاط کشور به خدمات بهداشتی و درمانی پرداخته و درباره اجرای طرح تحول نظام سلامت نوشته است: طرحی که از منظر بسیاری از کارشناسان و متولیان امر و حتی بسیاری از مخالفان و منتقدان دولت به عنوان یکی از برجسته‌ترین، درخشان‌ترین ،موثرترین و مترقی‌ترین برنامه‌های پایه‌ای دولت توانست افق‌های روشنی را در مسیر عدالت اجتماعی به ویژه در مناطق کمتر توسعه یافته به ارمغان آورد.

در ادامه این گزارش با روتیتر تحولات نظام سلامت در جنوب فارس آمده است: گرچه شرایط حاکم وبرخی ناملایمات ،سختی ها و رنج های ناشی از دوران سخت کرونایی اجازه پرداختن و توجه ویژه به خدمات و تحولات برجسته نظام سلامت را تا حدودی تحت الشعاع قرار داده اما به باور بسیاری از کارشناسان و صاحبنظران بخش عمده ای از راه دشوار مقابله با بیماری کووید ۱۹ امروزه در سایه همین تحولات و اقدام های ماندگار تحقق یافته است.

با نگاهی به پروژه های اجرایی ، توسعه مراکز بهداشتی و درمانی، حضور پزشکان متخصص، تجهیزات پیشرفته و توسعه شاخص های درمانی در مجموعه دانشکده علوم پزشکی لارستان بیش از پیش به سیر تحولات این حوزه می توان پی برد.

اجرای طرح های بهداشتی و درمانی از جمله ساخت ۸۸ خانه بهداشت در طول کمتر از دو سال، ساخت مراکز درمانی و فوق تخصصی ، توسعه مراکز جامع تشخیص و درمان سرطان، مراکز درمان ناباروری و احداث کلینیک ‌های ویژه و رشد بیش از ۱۲۰ مورد تخت جدید به تخت های بیمارستانی بویژه بخش های ویژه و کودکان، روان‌پزشکی، ، مسمومیت، سوختگی، با تمام تجهیزات تنها گوشه ای از اقدام های مهم و ماندگار دولت با همکاری و مشارکت خیرین و در قالب اجرای طرح تحول سلامت در مناطق جنوبی استان فارس و شهرستان لارستان بوده است.

به گزارش ایرنا،بیماری کووید ۱۹ بر اساس آمار رسمی کشورها تاکنون بیش از ۷۷ میلیون نفر را در دنیا مبتلا کرده و بیش از یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر نیز بر اثر این بیماری جان خود را از داده‌اند. ایران از نظر تعداد فوت کرونا و بدون در نظر گرفتن نسبت جمعیت هشتمین کشور دنیاست. تعداد فوت کرونا در آمریکا، برزیل، هند، مکزیک،  ایتالیا، انگلیس و فرانسه بیش از ایران بوده است.

ویروس کرونا با دست آلوده یا عطسه و سرفه و حتی قطرات تنفسی از طریق دهان، بینی و چشم به افراد منتقل می‌شود. تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی و چشایی و مشکلات گوارشی از جمله علائم بیماری کووید ۱۹ است. بیش از ۸۰ درصد مبتلایان به ویروس دچار بیماری خفیف می‌شوند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا