خبرگزاری مهرخبرهای کرونا

شهرهای استان مرکزی در انتظار شرایط زرد کرونایی

به گزارش خبرنگار مهر، سید محمد جمالیان ظهر چهارشنبه در نشست خبری مجازی با اصحاب رسانه اظهار کرد: با توجه به کاهش تعداد بستری‌ها ی ناشی از کرونا در شهرهای دارای وضعیت نارنجی از جمله اراک، شازند و خنداب این شهرها از روز شنبه وضعیت زرد پیدا می‌کنند و از طرفی با برنامه ریزی های انجام شده باید وضعیت استان سفید شود.

وی ادامه داد: تجربه شهرهای استان در شهریور ماه در این سمت و سو بود به طوری که نزدیک به وضعیت سفید بودیم اما عادی انگاری و افزایش تجمعات و سفرها موجب شد تا چهار ماه طاقت فرسا همراه با افزایش میزان ابتلاء و مرگ و میر را با خستگی کادر درمان و درگیری دو بیمارستان اصلی در مرکز استان و سایر مراکز درمانی را پشت سر بگذاریم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی با اشاره به زحمات کادر درمان در یکسال اخیر و همراهی مردم با وجود محدودیت‌های کرونایی تاکید کرد: همواره رعایت پروتکل‌های بهداشتی، عدم برگزاری تجمعات، دورهمی های شبانه، تجمعات فرهنگی، مذهبی و اداری برای عبور از پیک و بحران کرونا لازم است.

ضریب تاب آوری خوب است

جمالیان با بیان اینکه همگان باید به مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا کشور و ستاد مدیریت کرونا استان احترام قائل شوند، گفت: اگر همه در برابر قانون و مقررات مطیع باشند، با بحران و پیک ناگهانی کرونا مواجه نخواهیم بود.

وی عنوان کرد: در هفته‌های اخیر پزشکان و پرستاران روزهای سبکی را به سبب کاهش میزان ابتلاء افراد به کرونا پشت سر گذاشتند و می‌توان گفت ضریب تاب آوری خوب است و تزریق واکسن بارقه امیدی در این شرایط است اما باید دانست این شرایط رابطه مستقیم با رفتارهای مردم دارد و هرگونه عادی انگاری نسبت به کرونا شرایط گذشته را تکرار خواهد کرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: در شهر اراک بیش از ۹۶ ساعت است که مورد فوتی ناشی از ابتلاء به کرونا گزارش نشده و موارد فوتی‌ها مربوط به روزهای گذشته است.

ویروس جهش یافته انگلیسی کرونا در کشور و استان مشاهده نشده است

جمالیان عنوان کرد: با توجه به اقدامات وزارت بهداشت ویروس جهش یافته انگلیسی کرونا در کشور و استان مشاهده نشده است و از ورود مسافران از کشور انگلیس به داخل ممانعت به عمل آمده است.

وی با اشاره به بحران‌های دانشگاه علوم پزشکی اراک در ۲ سال اخیر در حوزه تأمین، تجهیزات و نگهداشت عنوان کرد: هزینه‌ها در قسمت‌های سرمایه‌ای بالا رفته است به طوری که دستگاه سی تی اسکن بیمارستان ولیعصر که در سال ۹۲ نزدیک به ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان خریداری شده بود اکنون هزینه خریداری یو پی اس آن به مبلغ یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان است که با هزینه خود آن دستگاه برابری می‌کند.

وی افزود: تأمین لوازم دشوار شده و درآمدهای دانشگاه نیز تغییری نکرده است و با وجود اینکه تمامی دانشگاه‌های علوم پزشکی با بحران کرونا درگیرند، دانشگاه علوم پزشکی اراک توانسته مطابق برنامه پیش رود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی خاطر نشان کرد: با وجود مشکلات دستگاه‌های مناسبی از قبیل شتاب دهنده در بیمارستان آیت الله خوانساری، دستگاه لاپاراسکوپی در بیمارستان امیرالمومنین (ع) خریداری شده است و به زودی دستگاه آنژیوگرافی نیز خریداری می‌شود.

هیچ شهرستان فاقد تخت دیالیز در استان وجود ندارد

جمالیان با اشاره به افزایش ظرفیت تخت‌های ویژه در مراکز درمانی استان گفت: تخت‌های ویژه ۲ مگا آی سی یو در بیمارستان ولیعصر و امیر المومنین اراک و سایر مراکز درمانی بکارگیری خواهد شد و پیش بینی می‌شود تا یک دوره با هیچ کمبودی در این حوزه مواجه نخواهیم بود.

وی از افزوده شدن تخت‌های دیالیز در مراکز درمانی استان خبر داد و افزود: هیچ شهرستان فاقد تخت دیالیز وجود ندارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک بیان کرد: راه اندازی اورژانس پیش بیمارستانی و پایگاه‌های اورژانس شهری و جاده‌ای با همکاری خیرین نیز از جمله اقدامات اخیر دانشگاه بوده است.

جمالیان تأمین نیروهای تخصصی را از جمله دغدغه‌های دانشگاه در سال‌های اخیر دانست و گفت: خوشبختانه اکنون نیروی تخصصی و فوق تخصص مانند فوق تخصص عروق، گوارش، غدد، روماتولوژی و… در استان وجود دارد.

نزدیک به ۱۰ درصد جمعیت شهری پرونده الکترونیک را تشکیل ندادند

وی در بخش دیگر از این نشست به موضوع تشکیل پرونده الکترونیک سلامت اشاره کرد و گفت: نزدیک به ۱۰ درصد جمعیت شهری پرونده الکترونیک را تشکیل ندادند و همکاری مردم برای اجرای برنامه‌های سلامت در نقاط شهری لازم است، به همین دلیل از مردم انتظار می‌رود با کارشناسان مراکز جامع سلامت همکاری کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: در تأمین داروهای بیماران خاص از ظرفیت بخش خصوصی استفاده شده است. در خصوص داروی بیماران کرونایی نیز معاونت غذا و دارو اقدامات لازم را انجام داده و در مراکز درمانی این داروها را تأمین کرده و ذخیره دارویی به میزان کافی در استان وجود دارد.

جمالیان با اشاره به ارتقای جایگاه دانشگاه علوم پزشکی در حوزه پژوهش عنوان کرد: دانشگاه علوم پزشکی رجیستری آسیب‌های نخاعی، بیهوشی و جراحی را به ثبت رسانده و در آخرین طرح پژوهشی به بررسی موضوع آلودگی هوا پرداخته است.

وی عنوان کرد: متأسفانه تا به امروز هیچ دلیل علمی وجود ندارد که آلودگی هوای اراک مربوط به چه قسمتی است و میزان مرگ و میر با آلودگی هوا ارتباط دارد یا خیر که در این زمینه طرح پژوهشی مربوطه با همکاری دانشکده بهداشت انجام می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: دانشکده بهداشت طرح مدیریت پسماندهای شهری را نیز بررسی می‌کند.

وی یکی از مشکلات را در استان کمبود نیروی پرستاری برشمرد و عنوان کرد: ضریب پرستار به تخت ۰.۷ بود اما دانشگاه مجوز جذب ۱۹۶ نفر نیرو پیمانی در اواخر بهمن ماه امسال را اخذ کرده است.

منبع: خبرگزاری مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا