خبرگزاری مهرخبرهای کرونا

کرونای جهانی، واکسن ایرانی

به گزارش خبرگزاری مهر، وطن امروز نوشت: بررسی‌ها نشان می‌هد با وجود تبلیغات گسترده شرکت‌های آمریکایی و انگلیسی، واکسن کرونا در بسیاری از نقاط جهان در حال ساخت است و در این میان ۸ پروژه بزرگ واکسن‌سازی در ایران مشغول نهایی کردن این کالای استراتژیک هستند.

به گزارش «وطن امروز»، به دستور مقام معظم رهبری واردات واکسن کرونا از آمریکا و انگلستان ممنوع خواهد بود و تا ساخت واکسن در ایران، دولت باید از سایر نقاط جهان واکسن وارد کند. با وجود اینکه واکسن فایزر آمریکا مشهورترین واکسن ساخته‌شده کرونا تاکنون است اما مرگ یک پزشک بعد از تزریق این واکسن، شک و تردید نسبت به واکسن فایزر را بیشتر کرد. همچنین انگلستان که واکسن آکسفورد را ساخته در قرنطینه به سر می‌برد و مشخص نیست اگر واکسن مطمئنی تولید شده چرا موفق نشده کرونا را کنترل کند؟! آمریکا و انگلستان که مدعی ساخت واکسن هستند، بیشترین آمارهای تلفات کرونا در جهان را دارند و این نوع واکسن‌ها همچنان در مرحله آزمون و خطاست.

با وجود سرعت در تولید واکسن کرونا اما هر یک باید براساس تکنیک‌هایی آزمایش شوند. این واکسن‌ها بر اساس چند نوع یا پایه «ویروس کامل»، «ناقل ویروس (تکثیرشونده و غیرتکثیرشونده)»، «DNA»، «RNA»‌» و «پروتئین» ساخته می‌شوند.

همچنین یکی دیگر از ویژگی‌های این واکسن‌ها تزریق در دوزهای مختلف است. بر اساس آخرین وضعیت، ۱۶ درصد واکسن‌های تولید شده و پیشرفته نیازمند «یک دوز»، ۵۰ درصد از این واکسن‌ها «۲ دوز» و مابقی «چند دوز» تزریق هستند.

رتبه ۱۱ ایران در میان تولیدکنندگان واکسن کرونا

بر اساس آخرین آمار جهانی، ۱۱ واکسن کرونا در فاز ۳ بالینی هستند. از جمله این واکسن‌ها اسپوتنیک روسیه، واکسن «فایزر» و «مدرنا» در آمریکا، آکسفورد در انگلیس و سینوواک و چند واکسن دیگر در چین تاییدیه‌های تزریق را اخذ کرده‌اند.

در میان کشورهای تولید کننده واکسن، کشور ما هم فعال است و تولید واکسن را شروع کرده به طوری که یکی از پروژه‌ها در مرحله یک از ۳ مرحله بالینی بوده و قرار است تا ۲ ماه آینده علاوه بر ۳ نفر به ۵۳ نفر دیگر نیز تزریق انجام شود.

هم‌اکنون ایران در میان ۱۶ تولیدکننده واکسن کرونا در دنیا [از نظر تعداد واکسن] در رتبه ۱۱ قرار دارد.

بر اساس اعلام مسؤولان وزارت بهداشت، ۱۲ تیم روی تولید واکسن کرونا کار می‌کنند. ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ره) و مؤسسه برکت، انستیتو پاستور ایران، مؤسسه واکسن و سرم‌سازی رازی، تعدادی دانشگاه علوم پزشکی، وزارت دفاع و شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان برخی از مجریان این پروژه در کشور ما هستند اما در حال حاضر ۸ پروژه به صورت فعال‌تر و پیش‌روتر کار می‌کنند.

وضعیت پروژه‌های تولید واکسن کرونای ایرانی متفاوت است. برخی اطلاعات فاز بالینی خود را به سازمان غذا و دارو برای اخذ مجوز ارسال کرده‌اند و برخی دیگر در وضعیت فاز حیوانی هستند. ۶ پروژه تولید واکسن نیز با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری و زیرنظر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی پیش می‌روند که در میان آنها واکسن‌های نزدیک به اخذ مجوز نیز دیده می‌شود.

به گزارش مهر، دکتر مصطفی قانعی، رئیس کمیته علمی مقابله با کرونا درباره پروژه‌های تحت حمایت و نظارت معاونت علمی و فناوری گفت: ۳ شرکت تا آخر دی ماه به اتمام فاز حیوانی می‌رسند و امیدواریم که مجوز انسانی را بگیرند. از ۳ شرکتی که وارد فاز بالینی می‌شوند، یک شرکت دانش‌بنیان که قرار است بر پایه mRNA واکسن بسازد، پیشرفت چشمگیری داشته و زودتر از بقیه مرحله اول فاز بالینی را آغاز خواهد کرد. این شرکت مدل واکسن «فایزر» را در پیش گرفته است و تا پایان این ماه مجوز فاز انسانی را دریافت می‌کند. وی در ادامه در پاسخ به سوال مهر درباره پروژه‌های واکسن در دانشگاه علوم‌پزشکی بقیه‌الله گفت: این پروژه نیز پیشرفت خوبی داشته و امید است که تا پایان ماه مجوز آغاز فاز بالینی را دریافت کند. به گفته وی، اینها از سوی معاونت علمی حمایت شدند و با توجه به اینکه مسیرشان را خوب پیش می‌برند با صنعت هم در خصوص واکسن توافقاتی داشته‌اند.

قانعی گفت: ۴ گروه تحقیقاتی دیگر در زمینه واکسن احتمالاً در بهمن و اسفند مجوز انجام کارآزمایی بالینی را از سازمان غذا و دارو دریافت می‌کنند.

تست انسانی اولین واکسن کرونای ایرانی

ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ره) و مؤسسه دانش‌بنیان برکت از جمله بخش‌هایی هستند که به صورت جدی تولید واکسن را شروع کرده‌اند؛ تست انسانی یکی از پروژه‌های تولید واکسن این ستاد، از نهم دی ماه آغاز شد.

پلتفرم تولید این واکسن که در مرحله تست انسانی است، بر اساس «ویروس کشته‌شده» است و ۵۶ داوطلب برای تزریق این واکسن در نظر گرفته شده‌اند. گروه اول این تست ۳ نفر بودند که بعد از یک هفته قرنطینه در یکی از هتل‌های تهران به منزل بازگشتند و همچنان تحت نظر و مراقبت پزشکی قرار دارند.

واکسن مشترک انستیتو پاستور و کوبا وارد فاز ۳ بالینی می‌شود

دکتر علیرضا بیگلری، رئیس انستیتو پاستور ایران نیز درباره ساخت واکسن کرونایی که در این مؤسسه در حال پیگیری است، گفته است: در واکسن کرونای تولید مشترک با کوبا، فاز حیوانی طی شده است. فاز یک کارآزمایی بالینی آن هم با نظارت انستیتو پاستور ایران در آن کشور انجام شده؛ همچنین فاز ۲ آن هم در حال انجام است و پس از آنکه تحلیل نتایج فاز ۲ انجام شد، فاز ۳ که بی‌خطرترین فاز است، روی حدود ۵۰ هزار نفر در ماه‌های بهمن و اسفند انجام خواهد شد.

بیگلری خاطرنشان کرد: امیدواریم تولید انبوه را پس از فاز ۳ آغاز کنیم. واکسن مشترک پاستور و کوبا براساس پروتئین نوترکیب در حال تولید است.سعید نمکی، وزیر بهداشت نیز چندی پیش درباره واکسن کرونای در حال تولید مؤسسه واکسن‌سازی رازی گفت: پلتفرم این واکسن مبتنی بر «پروتئین نوترکیب» است و تست‌های حیوانی آن انجام شده است. مؤسسه رازی بزودی مجوز تست انسانی این واکسن را دریافت خواهد کرد.

همچنین یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی که در زمینه واکسن کرونا اقدام کرده، در صدد است واکسن بر پایه mRNA را به تولید انبوه برساند. وحید خدامی، مدیر این شرکت دانش‌بنیان با بیان اینکه واکسن‌های mRNA انعطاف‌پذیری بالایی در پاسخگویی به تغییرات ژنتیکی ویروس‌ها دارند به‌گونه‌ای که به وسیله آن می‌توان به سرعت برای انواع جهش‌یافته ویروس واکسن تولید کرد، گفت: ما در طرح خود وارد مراحل خوبی شده‌ایم و با حمایت‌های معاونت علمی امیدواریم در آینده بسیار نزدیک به فاز کارآزمایی بالینی ورود کنیم. این محقق با تاکید بر اینکه ان‌شاءالله در سال آینده این واکسن بر پایه mRNA به همراه تیمی متشکل از نخبگان ایرانی به تولید می‌رسد و عرضه خواهد شد، گفت: در هر صورت باید این روند مورد حمایت دولت و حکومت قرار گیرد.

همچنین روح‌الله درستکار، مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان دیگر درباره آخرین وضعیت پروژه تولید واکسن در این شرکت به مهر گفت: اکنون در انتهای فاز حیوانی هستیم و پروژه بخوبی پیش می‌رود.

وی با بیان اینکه این واکسن مبتنی بر ویروس کشته‌شده است، گفت: انتظار داریم تا قبل از پایان سال نتیجه بگیریم.

دکتر احمد کریمی، رئیس هیأت‌مدیره یک شرکت تولیدکننده دارو و نماینده وزارت دفاع برای تولید واکسن کرونا نیز گفته است: پلتفرمی که در این شرکت برای تولید واکسن کرونا آغاز کردیم بر پایه ویروس غیرفعال است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر تمام فازهای پیش‌بالینی پس از فاز حیوانی این طرح انجام شده است، گفت: پرونده برای اخذ مجوزها در سازمان غذا و دارو در حال بررسی است.

وعده وزیر بهداشت برای آمدن واکسن ایرانی کرونا تا بهار ۱۴۰۰

همه اینها در حالی است که وزیر بهداشت بارها در مراسم‌های مختلف تأکید کرده واکسن کرونا را تولید می‌کنیم و تا بهار سال آینده آن را خواهیم داشت.

سعید نمکی همچنین عنوان کرده است: خوشبختانه کارها در زمینه ساخت واکسن تولید داخل بخوبی پیش می‌رود به طوری که توانسته‌ایم از موفق‌ترین شیوه‌های تزریقی و آزمایش‌های بالینی برای دست یافتن به نتایج مثبت تولید واکسن استفاده کنیم.

اولویت با واکسن ایرانی است

فوق‌تخصص آی‌سی‌یوی بیمارستان دکتر مسیح دانشوری گفت: اولویت اصلی با واکسن ایرانی کروناست که می‌تواند در آینده بازده اقتصادی نیز برای ما به همراه داشته باشد. محمدرضا هاشمیان با تاکید بر اینکه ساخت واکسن ایرانی کرونا باید زودتر انجام می‌شد، اظهار داشت: متاسفانه در ابتدای شیوع کرونا نگاه دقیقی در ستاد ملی کرونا حاکم نبود و همین باعث فوت زمان در ساخت واکسن ایرانی کرونا شد. وی در ادامه افزود: مشکل خرید واکسن کرونا حل شده است و با موافقت اولیه برای انتقال این واکسن به داخل و همچنین ساخت واکسن ایرانی، امیدواریم بتوانیم ۶۰ درصد جامعه را با واکسیناسیون ایمن کنیم و این دوران سخت را که با تلفات بسیاری همراه بود از سر بگذرانیم. فوق‌تخصص آی‌سی‌یوی بیمارستان مسیح دانشوری همچنین تصریح کرد: نیاز ما به واکسن اعم از خارجی و ایرانی ۱۰۰ میلیون دوز است که واکسن ایرانی با تایید سازمان بهداشت جهانی در ۲ نوبت تزریق خواهد شد. وی اضافه کرد: واکسن کرونا، خارجی و داخلی ندارد، چراکه هر دو با تایید سازمان بهداشت جهانی می‌تواند کشورها را از شر این ویروس منحوس رها سازد اما اولویت اصلی با واکسن ایرانی است که می‌تواند در آینده بازده اقتصادی نیز برای ما به همراه داشته باشد.

مرگ مشکوک پزشک آمریکایی پس از تزریق واکسن «فایزر»

یک پزشک آمریکایی که ۳ هفته پیش واکسن کرونای فایزر را تزریق کرده بود به طور ناگهانی درگذشت.

صبح دیروز یک پزشک آمریکایی در «فلوریدا» ۳ هفته پس از تزریق واکسن کرونا بر اثر سکته مغزی جان خود را از دست داد.

پایگاه خبری «یواس‌ای تودی» در این باره نوشت، دکتر «گریگوری مایکل» که در مرکز پزشکی Mount Sinai در ساحل میامی مشغول به فعالیت بود، پس از سکته مغزی که ناشی از کمبود پلاکت خون بود، درگذشت.

وزارت بهداشت فلوریدا در بیانیه‌ای گفت: بازرسان پزشکی میامی در حال بررسی علت مرگ وی هستند.

همسر مایکل، «هایدی نکلمن» گفت که او ۳ روز پس از تزریق واکسن به دلیل خون‌ریزی داخلی به اورژانس مراجعه کرد. نکلمن در مصاحبه با «دیلی میل» گفت: «از نظر من مرگ او ۱۰۰ درصد با واکسن «فایزر» ارتباط دارد؛ هیچ توضیح دیگری وجود ندارد».

شرکت فایزر نیز در بیانیه خود اعلام کرد که به دنبال تحقیقات بیشتر در این باره است.

بیش از ۸۸ میلیون مبتلا در جهان

آمار جهانی مبتلایان به کروناویروس تاکنون به ۸۸ میلیون و ۵۰۶ هزار و ۵۶۴ نفر رسیده و مرگ یک میلیون و ۹۰۶ هزار و ۷۷۰ نفر نیز بر اثر ابتلا به این بیماری تأیید شده است.

بنا بر تازه‌ترین آمارها همچنین تاکنون ۶۳ میلیون و ۶۱۴ هزار و ۸۴۸ نفر از مبتلایان به «کووید -۱۹» بهبود یافته‌اند.

روند افزایش آمار ابتلا به ویروس «کووید -۱۹» که تاکنون در ۲۱۸ کشور و منطقه در جهان شیوع یافته، ادامه دارد و این بیماری همچنان در دنیا قربانی می‌گیرد.

آمریکا تاکنون با بیش از ۱/۲۲ میلیون مبتلا و بیش از ۳۷۴ هزار قربانی همچنان در صدر فهرست کشورهای درگیر با بیماری «کووید -۱۹» قرار دارد.

هند نیز با آمار بیش از ۴/۱۰ میلیون مبتلا پس از آمریکا در رتبه دوم جهانی قرار دارد و آمار مبتلایان به «کووید -۱۹» در برزیل هم بیش از ۹/۷ میلیون نفر اعلام شده است.

همچنین در حال حاضر ۴ کشور ایالات‌متحده، برزیل، هند و مکزیک به ترتیب رکورددار قربانیان این بیماری در دنیا هستند.

تعداد جان‌باختگان این بیماری در انگلیس نیز از ۷۸ هزار نفر عبور کرده و این کشور تاکنون بیشترین قربانیان کرونا را در بین کشورهای اروپایی داشته است. به علاوه هم‌اکنون تعداد قربانیان کرونا در ایتالیا هم از ۷۷ هزار نفر عبور کرده و با اختلاف نزدیک نسبت به انگلیس در میان کشورهای اروپایی در رتبه دوم این جدول قرار دارد.

همچنین فرانسه بیش از ۶۶ هزار، روسیه بیش از ۶۰ هزار و ایران نیز بیش از ۵۵ هزار فوتی بر اثر ابتلا به بیماری «کووید -۱۹» را گزارش داده‌اند.

واردات ۱۵۰ هزار دوز واکسن کرونا از آمریکا منتفی شد

سخنگوی جمعیت هلال‌احمر گفت: با توجه به بیانات روز گذشته رهبر حکیم انقلاب، موضوع واردات ۱۵۰ هزار دوز واکسن کرونا از کشور آمریکا منتفی شد. محمدحسین قوسیان‌مقدم اظهار داشت: با توجه به بیانات رهبر معظم انقلاب مبنی بر ممنوعیت واردات واکسن «کووید -۱۹» از آمریکا و انگلیس، موضوع واردات ۱۵۰ هزار دوز واکسن کرونا از کشور آمریکا منتفی است. وی افزود: این واکسن‌ها قرار بود توسط گروهی از متخصصان ایرانی مقیم آمریکا تهیه و ارسال شود که با توجه به فرمایشات رهبر انقلاب این امر انجام نخواهد شد. قوسیان‌مقدم درباره خرید یک میلیون دوز واکسن از کشورهای آسیایی نیز عنوان کرد: مقام معظم رهبری بیان داشتند در صورت نیاز کشور تا زمان تولید انبوه واکسن ایرانی امکان خریداری واکسن از دیگر کشورها وجود دارد و می‌توانیم آن را تأمین کنیم، بنابراین در حال حاضر پیگیر خریداری و واردات یک میلیون دوز واکسن از ۳ کشور چین، هند و روسیه هستیم. وی ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود این واکسن‌ها از کشور چین وارد شود و با توجه به اعلام نیاز وزارت بهداشت پیگیر واردات آنها هستیم.

مجلس مخالف واکسن نا مطمئن

رئیس ستاد کرونا در مجلس شورای اسلامی در تحلیل فرمایشات دیروز مقام معظم رهبری مبنی بر ممنوعیت ورود واکسن آمریکایی و انگلیسی به کشور به «وطن امروز» گفت: همان‌طور که استفاده از واکسن ایرانی کرونا مورد تاکید رهبر انقلاب است، مجلس شورای اسلامی بخصوص اعضای کمیسیون بهداشت و درمان نیز اولویت نخست استفاده از واکسن کرونا را واکسن ساخت داخل می‌دانند. دکتر یحیی ابراهیمی با بیان اینکه ایران تخصص، قدمت و تجربه خاصی در ساخت واکسن دارد، اظهار داشت: بیش از یک قرن است در ایران واکسن ساخته می‌شود اما متاسفانه به دلیل کم‌توجهی به این موضوع سال‌هاست واکسن آنفلوآنزا به کشور وارد می‌شود که این روند زیبنده کشوری که دانشمندان توانمندی در بخش داروسازی دارد نیست.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: اکنون که شرکت‌های تولیدکننده داخلی واکسن کرونا چون موسسه رازی، ستاد اجرایی فرمان حضرت امام و… در حال ساخت واکسن کرونای ایرانی هستند و در این زمینه موفقیت‌های چشم‌گیری نیز حاصل شده است، بنابراین نباید منتظر تولید و واردات واکسن‌های خارجی بود که همان استانداردهای تولید داخل را دارند.

رئیس ستاد کرونا در مجلس شورای اسلامی گفت: واکسن کرونای ایرانی تا چند ماه آینده به تولید نهایی نمی‌رسد و تا آن زمان باید اقدامات لازم برای واردات واکسن از کشورهایی چون چین، روسیه و هند انجام شود، البته ایران برای واکسیناسیون جمعیت ۸۵ میلیونی نیازمند ۱۱۲ میلیون دوز واکسن کرونا است و از آنجا که ما فقط سفارش واردات ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار دوز واکسن را به دنیا داده‌ایم، بنابراین این رقم جوابگوی نیاز کشور به واکسن کرونای خارجی نیست، در چنین شرایطی باید تمام انرژی خود را روی تولید داخل و مطمئن این کالا در کشور بگذاریم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اگر ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار دوز واکسن کرونای خارجی نیز به کشور وارد شود، فقط حدود ۵ میلیون نفر می‌توانند واکسینه شوند، بنابراین در چنین شرایطی اولویت باید با تولید و استفاده از ساخت داخل باشد و هزینه‌ای که قرار است صرف واردات این دارو شود صرف تولید واکسن داخلی شود.

منبع: خبرگزاری مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا