خبرگزاری مهرخبرهای کرونا

ردپای ویروس دوباره نمایان شد/زنگ خطر در ۶ استان

به گزارش خبرنگار مهر، آن طور که از لابه لای گفته‌های مسئولان وزارت بهداشت می‌توان برداشت کرد، این است که بیماری کووید ۱۹ دوباره خیز گرفته و آرام آرام در حال افزایش مجدد موارد ابتلاء است. این وضعیت در کلانشهر تهران و البته یکی دو شهر بزرگ دیگر کشور هم مشهود است.

محمدرضا ظفرقندی رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران، با عنوان این مطلب که شواهد از افزایش نگران کننده تعداد مبتلایان و مراجعان برای دریافت خدمات درمانی پس از تجمعات و سفرهای اخیر حکایت دارد، گفت: این وضعیت به خصوص در ۶ استان مشهود است.

وی نسبت به روند صعودی آمار مراجعان بیماران مبتلا به کرونا هشدار داد و افزود: این موضوع موجب نگرانی جدی است. به هر صورت بعد از برگزاری تجمعات شاهد افزایش آمارها هستیم و این نشانگر آن است که باید نظارت بیشتر بر اجرای دستورالعمل‌ها وجود داشته باشد.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران، ضمن تاکید بر رعایت دستورالعمل‌ها و پروتکل‌های ابلاغی، گفت: نباید این تصور که دوران سخت کرونا را پشت سر گذاشته ایم و وضعیت خوب شده است به مردم انتقال داده شود. واقعیت این است که هر بار به مردم این تصویر که اوضاع خوب شده است ارائه می‌شود شاهد کاهش رعایت توصیه‌ها و مجدداً افزایش آمارها هستیم.

ظفرقندی افزود: در حال حاضر تأمین واکسن در سریع‌ترین زمان ممکن باید مورد توجه قرار بگیرد، چرا که واکسیناسیون می‌تواند چرخه بیماری را قطع کند و زنجیره انتقال ویروس را در موارد متعدد دچار گسست کند.

در همین حال، علیرضا زالی فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران، با اشاره به آمار ۱۹۱۶ بیمار بستری با تشخیص کرونا در بیمارستان‌های استان تهران، گفت: این آمار با یک رشد سه درصدی در شبانه روز گذشته همراه بوده است.

آمارها نشان می‌دهد که میزان ترخیص در تهران کاهش پیدا کرده و از ۳۰۰ نفر به ۱۵۰ بیمار کاهش یافته است. این در حالی است که در ۲۴ ساعت گذشته میزان مرگ و میر ۱,۴ برابر نسبت به ۲۴ ساعت ماقبل آن افزایش یافته است.

فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران، یادآور شد: در طول هفته‌های اخیر با کاهش رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی در تهران رو به رو هستیم که می‌تواند زنگ خطر جدی و پیش درآمد بروز امواج بعدی بیماری در تهران باشد.

زالی یادآور شد: معدل رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی در دو هفته قبل به عدد ۷۶,۳ درصد رسیده بود، اما متأسفانه این عدد در هفته گذشته به ۷۵.۴ درصد تقلیل پیدا کرد.

وی درباره افزایش ابتلای گروه‌های سنی بین پنج تا ۱۷ سال توضیح داد: ابتلای این گروه سنی به کرونا در دو هفته گذشته در تهران افزایش یافته است؛ در حالی که عدد بستری این گروه سنی قبل از آذر ماه بین ۱,۵ تا ۲ درصد متغیر بود اما این عدد اکنون بین هشت تا ۱۰ درصد رسیده است.

زالی یادآور شد: یکی از دلایل این موضوع می‌تواند این باشد که ما با شکل‌های جدیدی از بیماری رو به رو هستیم که جوانان و نوجوانان را درگیر می‌کند، دیگر اینکه ممکن است جوانان بیشتر در معرض ارتباطات اجتماعی قرار گرفته باشند. علاوه بر اینها ممکن است الگوی حضور در شهر به گونه‌ای بوده باشد که جوانان بیشتری در معرض ابتلاء به کرونا قرار گرفته باشند.

وی افزود: حتی اگر نسبت به اسفند ۹۸ میزان مرگ و میر گروه صفر تا پنج سال را در نظر بگیریم که آن زمان حدود ۰,۴ تا ۰.۵ درصد بود، این میزان در دی ماه امسال به ۴.۴ درصد رسیده است.

زالی با بیان اینکه عدد مولد پایه در تهران هر هفته به عنوان یک شاخص مهم مورد تحلیل قرار می‌گیرد، افزود: متأسفانه در اواخر هفته گذشته این عدد به ۱,۱ رسید.

وی با بیان اینکه عدد مولد پایه اگر بالاتر از یک باشد نشان دهنده رو به تزاید بودن اپیدمی است و اگر زیر یک باشد نشان دهنده کاهش بیماری است، اظهار کرد: در دو هفته قبل عدد مولد پایه در استان تهران ۰,۹۹ بود اما متأسفانه در هفته گذشته این عدد به ۱.۱ درصد رسید.

همانطور که علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، نسبت به خیز ملایم بیماری در برخی از نقاط کشور ابراز نگرانی کرده است، باید گوش به زنگ باشیم تا دوباره گیر این ویروس نیافتیم. کادر بهداشت و درمان کشور، متحمل سختی‌ها و مشقات فراوان شده اند و درست نیست که تن خسته آنها را دوباره و برای چندمین بار بلرزانیم.

اگر قرار است یک نوروز بی دلهره را جشن بگیریم و فارغ از دغدغه‌ها و استرس‌های ویروس کشنده کرونا، در کنار سفره هفت سین بنشینیم، می‌بایست مراقب دو ماه پایانی سال باشیم.

منبع: خبرگزاری مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا