خبرگزاری مهرخبرهای کرونا

خودداری از هرگونه تجمع و دورهمی برای مقابله با کرونا

به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر اورنگ ایلامی با تاکید بر اینکه از ابتدای شیوع کروناویروس تا کنون، متأسفانه بیش از ۷۵ هزار نفر از هموطنانمان بر اثر ابتلاء به بیماری کووید ۱۹ جان خود را از دست داده‌اند، عنوان کرد: در روزهای اخیر، روند شیوع بیماری در کشور و استان فارس نزولی بوده و این سیر کاهشی به معنای پایان دوره بیماری نیست؛ بلکه ویروس در سطح ملی و بین المللی در حال چرخش است و با رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی، بار دیگر شاهد افزایش موارد ابتلاء به کووید ۱۹ خواهیم بود.

او با اشاره به پدیده عفونت مجدد در افراد مبتلا به کرونا ویروس، هشدار داد: با توجه به جهش‌های رخ داده در کرونا ویروس، امکان اینکه فرد به طور مجدد به این بیماری مبتلا شود، وجود دارد.

دکتر ایلامی ادامه داد: از آنجایی که افراد بهبودیافته نیز می‌توانند بار دیگر مبتلا یا عامل انتقال این بیماری باشند، توصیه می‌شود بیماران بهبود یافته نیز، بیش از پیش دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کنند.

قطع زنجیره‌های انتقال کرونا؛ نسخه واحد شکست

او با بیان اینکه نسخه واحد برای شکست کرونا در سراسر دنیا، قطع کردن زنجیره انتقال این ویروس است، تاکید کرد: دورهمی های خانوادگی و حضور در تجمعات تهدیدی برای اتصال دوباره این زنجیره محسوب می‌شود، پس باید دید و بازدیدهای مجازی جایگزین دورهمی های خانوادگی و تجمعات حضوری شود.

این متخصص بیماری‌های عفونی با اشاره به اینکه دید و بازدید مجازی را برای نخستین بار در سطح فراگیر تجربه می‌کنیم، اضافه کرد: کرونا شهر به شهر و حتی روستا به روستا پیش رفته و با گسترده شدن پهنه جغرافیایی کرونا در ایران، زمان ریشه کن شدن این ویروس خطرناک، طولانی‌تر می‌شود، پس هر کدام باید سهمی در قطع چرخه انتقال آن داشته باشیم.

تفاوت مدت زمان ماندگاری کرونا ویروس بر روی سطوح

دکتر ایلامی اضافه کرد: مدت زمان ماندگاری کرونا ویروس بر روی سطوح به سطح مورد نظر، شرایط محیطی و نحوه قرار گرفتن آنها روی سطوح بستگی دارد و ضروری است برای پیشگیری از شیوع کرونا ویروس، دست‌های خود را ضدعفونی کرده و یا به صورت مرتب بشوییم.

سرپرست معاونت درمان دانشگاه با تاکید بر اینکه باید مراقب بود، تلاش‌های انجام شده در راستای کنترل بیماری کووید ۱۹ در کشور بی اثر نشود، افزود: توصیه متخصصان برای پرهیز از سفر و حضور در خانه باید جدی گرفته شود؛ چه بسا که حتی سفرهای درون شهری هم در انتقال کرونا ویروس سهم به سزایی داشته باشد.

او با بیان این مطلب که فاصله گذاری فیزیکی جزو اقدامات غیردارویی کنترل عفونت است که برای متوقف کردن یا کاهش سرعت شیوع بیماری‌های بسیار مسری انجام می‌شود، یادآور شد: هدف از فاصله گیری فیزیکی، کاهش احتمال تماس بین افراد دارای عفونت و افراد سالم است تا انتقال بیماری، عوارض و در نهایت مرگ و میر کاهش یابد.

پاندمی کووید ۱۹ به پایان نرسیده

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز با تاکید بر اینکه پاندمی کووید ۱۹ به پایان نرسیده و تنها موارد ابتلاء به بیماری و مراجعه به بیمارستان و مراکز درمانی کاهش یافته است، هر گونه سهل انگاری در رعایت پروتکل‌های بهداشتی را موجب آغاز موج جدیدی از بیماری دانست و یادآور شد: هم اکنون در استان‌های شمالی کشور و برخی از نقاط گرمسیری استان فارس، شاهد روند افزایشی شیوع این بیماری هستیم.

او از مردم خواست تا با استفاده مداوم از ماسک، ضدعفونی و شست و شوی مرتب دست‌ها با آب و صابون، خودداری از حضور در اجتماعات و دورهمی های خانوادگی و رعایت فاصله فیزیکی، از انتشار و شیوع این ویروس خطرناک پیشگیری کنند.

منبع: خبرگزاری مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا