خبرگزاری ایرناخبرهای کرونا

جریمه‌های اجرای محدودیت‌های کرونا به پلیس تعلق نمی‌گیرد

به گزارش خبرنگار ایرنا، سردار مهدی حاجیان روز دوشنبه در چهارمین نشست خبری خود افزود: از ابتدای اجرای طرح محدویت های کرونایی طی چند ماه گذشته تا کنون بیش از ۵۱۷ هزار نیروی مستقر در سراسر کشور شامل تعدادی زیادی راهور انتظامی، حدود ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تخلف راهنمایی و رانندگی را شناسایی و اعمال قانون کردند. همچنین پس از ثبت تخلف ها توسط دوربین ها، در اختیار کارشناسان قرار گرفته و اعمال قانون انجام می شد.

وی ادامه داد: مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا، مستقیم یا غیرمستقیم به ناجا ارتباط داشت و پلیس مقتدرانه در این امر حضور یافت. پلیس در بحث مقابله با کرونا برای اینکه مردم کمتر برای خدمات حضوریابند هوشمند سازی را اجرا کرد و در سامانه های پلیس من، سیستم نوبت دهی راه اندازی شد. در این ایام به دستور فرمانده ناجا موتورسیکلت های رسوبی از پارکینگ های ترخیص شدند.

سخنگوی ناجا به تشریح عملکرد ناجا در حدود یکسال گذشته و در بحران کرونا پرداخت و گفت:‌ در این یکسال تعدادی از مردم و همکاران خود را از دست داده ایم. عده ای زیادی از نیروهای ناجا همراهی موثری با شبکه بهداشت و درمان داشتند و ناجا براین اساس اولین شهیده پرستار را داشت. یکی از دختران همکاران که پرستار بود با ایثار و فداکاری جان خود را فدای سلامت مردم کرد.

سردار حاجیان افزود: ماموریت ناجا از مرز تا مرکز و تا پهنای کشور حفظ  نظم و امنیت است. با شیوع کرونا محدودیت های ابلاغ شد اما کار ناجا تعطیل بردار نیست و در این زمان بحرانی که برخی نهادها و ادارات یک سوم یا دو سوم حضور نمی یافتند، ناجا از ماموریت خود کم نکرد و حتی به ماموریت های خود اضافه کرد.

معاون اجتماعی نیروی انتظامی ادامه داد: به نیروهای ناجا آماده باش داده شد تا در دوران کرونا بر سر کار حاضر شدند. این محدودیت ها در ناجا قابل اعمال نبود و ماموریت ذاتی خود را داشتیم. به تبع این مساله با دستور رهبری قرارگاه بهداشت و درمان امام رضا(ع) اجرایی شد و در ناجا قرارگاه تشکیل و در سراسر کشور قرارگاه های فرعی راه اندازی شد که ۹۲۸ جلسه برگزار و وظایف ناجا در محدودیت های کرونایی مطرح شد و با همه تجهیزات و امکانات در اختیار شبکه بهداشت و درمان قرار گفت.

حاجایان با اشاره به اقدامات درمانی ناجا در زمینه کرونا گفت: ناجا ۹ بیمارستان تخصصی و ۳۴ کلینیک را در اختیار مردم گذاشت و بیش از ۲۲۵ هزار بیمار مشکوک کرونا در بیمارستان های ناجا پذیرش شدنده و هفت هزار و ۴۵۰ نفر از آنها اعم از مردم و پرسنل در بیمارستان ها بستری شده و تعداد پنج هزار پزشک و پرستا در قالب ۷۲ گروه در اختیار بهداد ناجا بودند. ۲۴۸ پزشک و پرستار نیز در دانشگاه علوم پزشکی کشور قرار دادیم.

وی ادامه داد: مرزبانی در ۸۷۵۰ کیلومتر از مرزها را به عنوان دژبان ناجا در اختیار داشت.

حاجیان ادامه داد: برخی شروع به انباشت داور، تجهیزات و اقلام بهداشتی کردند. که ناجا با آنها برخورد کرد. بیش از ۵۱۷ هزار نیرو در ۱۹۸۵ نقطه بکارگیری شدند و بیش از ۶۵۰۰ نقطه اعم از ایست و بازرسی درون و برونشهری استقرار داشته ایم. ناجا صددر صد نیروها را بکار گرفت.

سخنگوی ناجا گفت: در بحث بازدید از صنوف مختلف یک میلیون و ۳۶۸ هزار بازدید داشتیم و از این تعداد ۳۴ هزار واحد پلمب شد و ۷۴۵ هزار واحد تذکر شفاهی دریافت کردند. این بازدیدهای در راستای وظیفه ناجا ر مبازره با قاچاق دارو در قالب نظارت و بازدید سرزده همراه تعزیرات صورت پذیرفت و در این چارچوب بیش از ۲۲ میلیون ماسک احتکار شده کشف و ضبط شد و بیش از یک میلیون و ۲۷۳ هزار لیتر مواد شوینده احتکاری کشف و پرونده قضائی تشکیل شد. در زمینه محدودیت های شبانه و محدودیت هایی که ابلاغ می شد پلیس مقتدرانه ورود کرد که در همه جا و مکان ها پلیس حضور داشت.

سردار حاجیان اضافه کرد: از طریق سامانه ۰۹۶۵۸۰۳۰ هزار نفر با سامانه تماس گرفته و بیش از ۱۰ هزار دقیقه از طریق آموزش کارشناسان انجام وظیفه کردند. ۵۲۰ هزار پرونده به مراکز مشاوره ناجا در کلانتری ها کشور ارجاع و با حضور کارشناسان فنی حدود ۷۰ درصد از پرونده ها و نزدیک به ۳۳۰ هزار پرونده را به مصالحه کشانده است.

سخنگوی ناجا گفت: مردم پلیس مقتدر و مهربان را می خواهد، از این رو کسانی که به هر دلیلی بخواهند موجبات نا امنی را در جامعه فراهم و آسایش عمومی مردم را خدشه دار و با دست بردن به سلاح گرم و سرد برای مردم وحشت ایجاد کنند، با برخورد ناجا مواجه می شوند زیرا چنین رفتاری جرم انگاری شده و محاربه است.

سردار حاجیان ادامه داد: همه اقداماتی که ناجا انجام می دهد در راستای مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا است و هر چه تصویب شود ناجا برای حفظ سلامت مردم پای کار است. تخت های مراقبت های ویژه سه برابر و تخت های بستری دو برابر شده است. ناجا یک ساختار انعطاف پذیری دارد که در این دوران نیز ثابت کرد که ساختارش منعطف است و تغییر تاکتیک داد و به حافظ امنیت و سلامت تببدل شد و آماده است در برابر هر بحرانی وظایف خود را به نحو احسن انجام دهد و اطمینان می دهیم به مردم که در خدمت سلامت آنها هستیم.
وی اضافه کرد: بیشترین ارتباط را با کلانتری داشتیم و تعداد مبتلایان ما بسیار بودند و پلیس در همه صحنه ها حضور داشت.
سردار حاجیان به آمار دستی و دوربین های پلیس راهور اشاره کرد و گفت: ورود ۶ میلیون خودور به طرح محدودیت و ممنوعیت طرح کرونا باید رصد شود و  فرایند قانونی از قبل مشخص بوده که به خزانه می رود.

سرباز سیلی خورده وظیفه قانونی خود را انجام داده است 

سخنگوی ناجا در مورد سیلی خوردن پلیس راهور به دست یک نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: سرباز وظیفه قانونی خود را انجام داده و نماینده مجوز ورود به خط ویژه را نداشته است. جا دارد از مردم تشکر کنم که نسبت به خدمتگراران خود توجه داشتند. 
وی گفت: قانون برای همه مساوی است و کسب مجوز ضوابط خاص خود را  دارد اما ناجا از حق کارکنان خود با قاطعیت دفاع کرده و مردم نیز از این موضع ناجا دفاع کرده اند و فرمانده ناجا به ویژه سربازان را فرزندان خود دانسته و مورد تکریم و احترام هستند.

وی ادامه داد:‌ این ماجرا فرآیند قانونی خود را طی می کند.

مجوزی برای ورود نمایندگان به خط ویژه صادر نشده است 

حاجیان افزود: ‌هیچ مجوزی برای ورود نمایندگان به خط ویژه درخواست و داده نشده است. همچنین عکسی که از فرمانده ناجا و عنابستانی نماینده مجلس در فضای مجازی پخش شده برای پنج سال گذشته بوده است.
سخنگوی ناجا گفت:‌ همه نمایندگان نیز از این مساله ناراحت بودند و ناجا نهاد تعاملی است و با همه نهادها همکاری داریم و در کشور مبنا براین نیست که اختلافی بیفتد این مورد اختلاف فردی بود و آنچه بر ناجا وظیفه است حمایت از قانون و سرباز است نه اقدامات احساسی. در قانون مشخص شده که هر کسی به مجری قانون تعرض کند مجازات برای وی تعریف شده است. بر اساس وظیفه ذاتی خود از کارکنان خود حمایت قانونی کرده اعم از کادر و سرباز.
وی در مورد سامانه «پلیس من» گفت: دو مساله در ناجا به دستور فرمانده ناجا در دستور کار جدی است یک، مساله هوشمند سازی پلیس است و باید خود را تغییر داده و با فناوری نوین خود را تغییر دهیم که در سامانه پلیس من حتی خودرویی که سرقت شود بلافاصله در سامانه اعلام سرقت ثبت می شود تا در سامانه های ناجا بشیند تا شناسایی و سارق دستگیر شود. این سامانه نیز در گوشی همراه  نیز برای تسری در کار نصب می  شود. پلیس باید سریع العمل و صحیح العمل باشد در کمترین زمان ممکن بهترین خدمات را بدهیم.

جریمه رانندگان بدون ماسک در پمپ بنزین کذب است   

سخنگوی ناجا گفت: اینکه در فضای مجازی پخش شده پلیس در پمپ بنزین رانندگانی را که ماسک ندارند جریمه می کند، کذب است اما پلیس به افراد تذکر لسانی داده است. بیش از دو میلیون و ۱۸۰ هزار تذکر لسانی داده شده است. مبنا را بر جریمه نمی بینیم افراد خاطی را به حفظ سلامت خود جلب می کنیم. اگر راننده در محدوده جغرافیایی که تعیین شده نباید خروج کند و ماسک نزده باشد، جریمه می شود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: دستوری فرمانده ناجا صادر کرد که همه فرماندهان به محض اینکه یک فرد مبتلا شده تحت حمایت فرمانده و ارتباط قرار گرفته و کمک های معیشتی و پرستاری و تلفنی صورت می گرفت و پرستار ویژه تعیین می شد که احوال وی را روزانه ثبت کند و کمک معیشتی برای آن ها ارسال شد.

سخنگوی ناجا گفت: در سیستم های دوربین و پلیس راهور سرعت مجاز تعیین شده و ویژه کرونا نیست و کسی که از سرعت مجاز تجاوز کند، جریمه می شود و ربطی به کرونا ندارد. در محدودیت های شبانه پلیس نامحسوس و انتظامی ما در صورت دیدن افرادی که از سرعت مجاز تجاوز کرده اند، به پلیس تخصصی ارجاع داده می شوند.
سردار حاجیان افزود: خودروهایی که پلاک مخدوش دارند مرتکب جرم شده و از تخلف نیز گذشته است زیرا برای این جرم پرونده قضائی تشکیل می شود. دست پلیس در این زمینه بسته نیست و با عکس گرفتن پلاک می توان اصالت خودرو را کسب کرد. 

وی ادامه داد: اگر راننده در محدوده محدودیت های اعلام شده ماسک نداشته باشد جریمه نمی شود اما اگر سرنشین داشته باشد و ماسک نزده باشد ۲۰۰ هزار تومان جریمه می شود.
حاجیان تصریح کرد: جریمه ورود به محدوده ممنوعیت ها ۲۰۰ هزار تومان و جریمه سرنشین و راننده بدون ماسک ۵۰ هزار تومان است.

وی در مورد آزاد شدن زندانیان از زندان همزمان با شیوع کرونا و افزایش جرایم بویژه حضور اوباش گفت: در مورد زندان ها، از سازمان زندان ها و قوه قضائیه باید سئوال شود در مورد افزایش سرقت ها باید توجه شود که پلیس وظیفه پیشگیری از جرم و کشف جرم را دارد در کشف جرم آمارها نشان می دهد موفق بوده ایم و سرقت هایی که اتفاق افتاده سرقت خرد بوده که بنا به دلایل زیادی رخ می دهد و باید قدر و سهم سازمان ها در پیشگیری از سرقت مشخص شود مثل فقر و بیکاری، تعطیلی کارخانجات، معتادن متجاحر و عدم ساماندهی آنها، سازمان هایی که می توانند در این زمینه نقش ایفا کنند باید نقش و وظیفه خود را بپذیرند.
سردار حاجیان اضافه کرد: در شورای امنیت کشور مصوب شد که قرارگاه مبارزه با سرقت در استان ها با ریاست استاندارها فعال شود همه نهادهایی که در سرقت و پیشگیری از آن نقش دارند باید روی کار آمده زیرا ناجا در این زمینه تنهاست اما همچنان پلیس در کشف سرقت ها موفق بوده و افزایش ۱۵ درصدی کشفیات را داشتیم. همه باید کمک کنند تا مردم با آسایش بیشتری زندگی کنند. 
معاون اجتماعی نیروی انتظامی گفت: یکی از کارهای ایجابی و ارزشمند در ناجا، توسعه مراکز مشاوره و مددکاری در سراسر کشور است قصد داریم ان را توسعه داده و با نهادهای دیگر همکاری کرده تا نقش ایجابی پلیس را پررنگ تر کنیم. نگاه پلیس بر ریشه یابی وقوع بزه است و پلیس می خواهد اقتدار و مهربانی را در علل بزه نشان دهد و در آن جا آسیب ها را شناخته و ترمیم کند. باید در علل مبارزه کند که نیاز به مشارکت نهادها دارد. آموزش همگانی و سامانه ۰۹۶۵۸۰ که راه اندازی شده مشاوره حقوقی و انتظامی و روانشناسی و مددکاری می دهد.
وی درمورد وضعیت کرونا در پادگان ها گفت: وضعیت کرونا در پادگان ها کنترل شده و مشکلی نداشتیم.

منبع: خبرگزاری ایرنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا