خبرگزاری ایرناخبرهای کرونا

دیدگاه‌های نخستین پزشک که در واکسیناسیون ضد کرونا در شیراز مشارکت کرد

نخستین مرحله تزریق واکسن کرونا ۲۱ بهمن‌ماه ۹۹ در فارس آغاز شد. در این مرحله ۳۰۰ دوز واکسن روسی خریداری‌شده به کارکنان بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌های استان فارس تزریق شد.

این اقدام با توجه به روزگار دشوار کادر درمان و بهداشت طی یک سال گذشته، امیدها را به بهبود وضعیت آنان بیشتر کرده است.

دکتر فرید زند، درباره تجربه تزریق واکسن به ایرنا گفت: باعنوان کسانی که سال‌هاست در مراقبت‌های ویژه خدمت کرده‌اند، بسیار خوشحالیم و افتخار می‌کنیم که ایران در جمع کشورهایی است که واکسیناسیون در آن آغاز شده است.

او با اشاره به اینکه آمریکا به‌منزله نخستین کشوری که واکسیناسیون را شروع کرد، در اواخر دسامبر این اقدام را صورت داد، گفت: این در حالی است که ایران در اوایل فوریه واکسیناسیون را آغاز کرد و نشان می‌دهد چندان از روند جهانی عقب نیستیم.

عضو کادر درمان مقابله با بیماری کرونا در بیمارستان نمازی شیراز ابراز داشت: پیش از آغاز واکسیناسیون، برخی افراد شناخته‌شده درباره خطرهای واکسن روسی اظهاراتی کردند و حتی اعلام کردند که آن را تزریق نمی‌کنند و براین اساس، ما کادر درمان احساس وظیفه کردیم که در این امر مهم پیشقدم شویم.

زند افزود:ممکن بود برخی از همکاران و به‌ویژه پرستاران اضطراب بیشتری برای تزریق واکسن داشته باشند و از همین رو،  وظیفه خود دانستیم که برای دلگرمی آنان در تزریق واکسن گام برداریم.

فوق‌تخصص بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان نمازی شیراز با بیان اینکه در زمینه تزریق واکسن دو موضوع اهمیت دارد، گفت: اثربخشی و ایمنی‌بخشی دو عامل مهم در تزریق واکسن است که تبیین می‌کند آیا تزریق واکسن خطرناک است یا خیر.

او ادامه داد: آخرین مطالعات صورت گرفته درباره واکسن روسی نشان می‌دهد که این واکسن به‌اندازه کافی اثربخش است و تاثیر بیش از ۹۰درصدی آن تایید شده؛ اما درباره اینکه آیا ممکن است خطراتی داشته باشد یا نه پرسش‌هایی مطرح شد که برای تمام واکسن‌های جهان عنوان می‌شود.

زند با اشاره به اینکه واکسن‌هایی همچون مدرنا، فایزر و واکسن اسپوتنیک هنوز فاز چهارم را طی نکرده‌اند، گفت: هیچ‌یک از این واکسن‌ها تاکنون ساخته نشده است و سال‌ها زمان لازم است تا ایمنی آن‌ها تایید شود و از آنجا که در بحران کنونی زمانی برای صبر کردن و حصول اطمینان صددرصدی نیست، باید وارد عمل می‌شدیم تا به افراد جامعه ثابت کنیم با توجه به خطرات این همه‌گیری باید واکسن را در هر صورت تزریق کنیم.

این پزشک اظهار کرد: سود تزریق واکسن از عوارض احتمالی آن کمتر است. این واکسن حامل نوعی ویروس مخصوص است که به‌گونه‌ای طراحی شده که بتواند بیماری خفیفی در حد سرماخوردگی ساده ایجاد کند.

زند درباره علائمی که پس از تزریق واکسن برایش رخ داد گفت: علائم پس از تزریق بستگی به میزان مقاومت بدنی افراد مختلف، متفاوت است. تنها علامتی که به‌شخصه برایم پدید آمد آبریزش بینی طی ۲۴ ساعت بود و علائم دیگری مثل تب، لرز و بدن درد یا سردرد و مواردی را که در سرماخوردگی ساده دیده می‌شود، نداشتم.

فوق تخصص بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان نمازی شیراز با تاکید بر اینکه کرونا در حال حاضر هیچ درمانی ندارد، ابراز داشت: تنها راه برای مقابله با این بیماری، پیشگیری است و چون واکسن به‌تازگی وارد کشور شده، هنوز تعداد بی‌شماری از مردم واکسینه نشده‌اند؛ درنتیجه همچنان موثرترین راه، رعایت فاصله اجتماعی، استفاده از ماسک و شست‌وشوی مرتب دست‌هاست.

زند بیان داشت: حتی اگر همه جمعیت واکسینه شوند نیز دلیلی برای عدم رعایت تدابیر بهداشتی وجود ندارد؛ زیرا این ویروس مدام خود را تغییر می‌دهد و ناچار خواهیم بود همچون واکسن آنفلوانزا که همه‌ساله آن را تزریق می‌کنیم، واکسن کرونا را نیز سالانه و مستمرا تزریق کنیم.

این عضو کادر درمان ادامه داد: بر همین اساس مهم است که کشور خود، تولیدکننده واکسن شود تا در کنار واکسن‌هایی که وارد می‌کند، بتواند نیاز جامعه را تامین کند.

براساس آنچه رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز عنوان کرده، پنج درصد از کل واکسن‌های تامین‌شده در کشور به فارس اختصاص خواهد یافت.

مرحله دوم واکسیناسیون کادر درمان در فارس نهم اسفندماه ۹۹ صورت خواهد پذیرفت.

منبع: خبرگزاری ایرنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا