خبرگزاری مهرخبرهای کرونا

خلاقیت دهیار اسفراینی دانش‌آموزان را به شاد رساند/ خیران در میدان

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: با ظهور کرونا در کشور، وزارت آموزش و پرورش به دلیل جلوگیری از گسترش شیوع این ویروس به جای آموزش حضوری در مقاطع مختلف تحصیلی با تولید یک برنامه مجازی به نام شاد سعی کرد جایگزینی برای کلاس‌های حضوری بیابد و به اصطلاح آموزش‌ها را مجازی کند.

البته در اوایل راه اندازی این اپلیکیشن، شاد دچار مشکلات فراوانی بود اما متولیان این برنامه آرام آرام توانستند برخی از مشکلات و معایب را حل کنند و اکنون دانش آموزان به ناچار از این برنامه استفاده می‌کنند.

اما در این بین مشکلات دیگری وجود داشت و دارد که مسئولان این وزارت خانه آنطور که باید و شاید به فکر رفع آن نیستند. به عنوان نمونه بحث آنتن دهی اینترنت در بخش‌های مختلفی از کشور خصوصاً استان مرزی خراسان شمالی همواره یک مشکل بسیار جدی بوده است به طوری که فرامرز صدقی، رئیس اداره فناوری، اطلاعات و ارتباطات آموزش و پرورش خراسان شمالی در این خصوص گفت: اکنون ۱۴۰ هزار و ۱۷۶ نفر معادل ۷۸.۱۱ درصد از دانش آموزان استان در برنامه شاد حضور دارند.

وی گفت: بیشترین دانش آموزان غایب استان در برنامه شاد در شهرستان مرزی راز و جرگلان با ۵۱ درصد و کمترین آن در شهرستان گرمه با ۱۰ درصد ثبت شده است.

صدقی افزود: در شهرستان راز و جرگلان ۴۱ درصد دانش آموزان وارد برنامه شاد شده‌اند که بیشترین دانش آموزان محروم از شاد را دارد و کمترین رقم دانش آموزان محروم از شاد در میان شهرستان‌ها در شهرستان گرمه است که ۸۴ درصد از دانش آموزان آن در برنامه شاد جذب شده‌اند.

نام ۴۰ هزار دانش‌آموز خراسان شمالی در شاد نیست

طبق این آمار جمعیتی نزدیک به ۴۰ هزار نفری دانش آموزان پس از گذشت یک سال از شیوع کرونا همچنان از شاد بی بهره‌اند که این امر مصادف با ترک تحصیل بسیاری از این دانش آموزان نیز شده است.

علاوه بر عدم آنتن دهی اینترنت که یکی از مسائل مهم این روزهای دانش آموزان است، عده‌ای از تبلت یا تلفن همراه هوشمند برای حضور در شاد بی بهره‌اند.

فرامرز صدقی در این خصوص نیز بیان داشت: نداشتن گوشی سبب شده تا دانش آموزانی که در برنامه شاد حضور یافته‌اند نتوانند حضور دائم و مستمر داشته باشند.

رئیس اداره فناوری، اطلاعات و ارتباطات آموزش و پرورش خراسان شمالی تصریح کرد: بر اساس آخرین آمار ۲۱.۸۹ درصد دانش آموزان، غایب بوده‌اند که این رقم در کشور ۱۷.۳۶ درصد گزارش شده است.

ایجاد کمپین‌های مختلف برای رفع مشکلات

ورای اینکه مسئولان دولتی وظیفه قطعی در تأمین این کالای اساسی را برای دانش آموزان دارند، کمپین‌های مختلفی در حوزه تهیه امکانات آموزشی (موبایل و تبلت) در سراسر کشور به راه افتاده است و به این ترتیب مردم همیشه در صحنه کشورمان بخشی از این نیاز را تأمین کردند.

استان خراسان شمالی نیز از این قضیه مستثنی نبود و خیرین بسیاری راهی جز جمع‌آوری کمک‌های مردمی برای تهیه امکانات آموزشی مانند موبایل و تبلت نداشتند.

فراخوان‌ها و پویش‌های متعددی در استان خراسان شمالی از جمله پویش خیرین رسانه در جهت تهیه موبایل و تبلت به راه افتاد؛ از سوی دیگر نهادهایی مانند کمیته امداد امام خمینی خراسان شمالی نیز کمک‌های شایانی را به دانش آموزان نیازمند کردند.

دهیاری که ۷۶ تبلت تهیه کرد

اما در میان این هیاهوی رسانه‌ای جهت کمک برای جمع‌آوری امکانات آموزشی در مناطق مختلف استان و کشور، یک دهیار اسفراینی اهل روستای بزنج توانست با یک خلاقیت و توانمندی خود ۷۶ تبلت و گوشی اندروید تهیه و به دانش آموزان روستای خود و حوالی آن اهدا کند.

هاجر قادری، دهیار روستای بزنج اسفراین در گفتگو با خبرنگار مهر به تشریح ماجرا پرداخت و اظهار کرد: از آن جایی که تعدادی از دانش آموزان روستای بزنج و حوالی آن از تحصیل در فضای مجازی بازمانده بودند و یا با مشاهده خانواده‌هایی که با چند فرزند فقط یک تلفن هوشمند داشتند تصمیم به حل این مسئله گرفتیم.

این دهیار خلاق ادامه داد: از طریق فضای مجازی و رسانه شرایط ویژه روستای بزنج از نظر کتابخوانی و مشکلات فعلی دانش آموزان آن را به گوش خیران رساندیم.

وی افزود: با افزایش فعالیت در شبکه‌های اجتماعی و کمک گرفتن از یک نرم افزار مطرح که مورد استفاده عموم مردم کشور است، توانستیم ۷۶ تبلت و تلفن همراه تهیه کنیم و در مراسمی به اولیا و دانش آموزان مد نظر اهدا کنیم.

قادری که خود نویسنده ۳۰ عنوان کتاب است، تصریح کرد: دغدغه بازماندن دانش آموزان روستا از فضای آموزشی شاد ذهنم را به خود معطوف کرده بود لذا با اقدامی که نمونه آن شاید در کشور وجود نداشت توانستیم از نیکوکاران سراسر کشور بهره ببریم و ۷۶ تبلت خریداری کنیم.

دهیار بزنج که روستایش به دلیل انجام فعالیت‌های فراوان فرهنگی در دو سال پی در پی به روستای دوستدار کتاب در کشور معروف شده است، خاطر نشان کرد: با وجود یک کتابخانه در روستا، علاقمندان و همراهان همیشگی این کتابخانه اکثراً دانش آموزان هستند و استقبال خوب دانش‌آموزان باعث شده که مسئولیت ما سنگین‌تر شود.

هاجر قادری در پایان گفت: الحمدالله هم اکنون دیگر هیچ دانش آموزی در روستای بزنج از فضای آموزشی شاد بی بهره نیست و تمامی دانش آموزان روستای بزنج به فضای شاد دسترسی دارند.

اقدام ویژه این دهیار از روستایی در اسفراین نشان داد با خلاقیت و کوشش مشکلات را حل کرد؛ این اقدام که باعث پای کار آمدن خیران سراسر کشور شد مشکلات آموزشی یک روستا را به صورت کامل رفع کرد اما وظیفه مسئولان در قبال سایر دانش آموزان همچنان باقی است.

منبع: خبرگزاری مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا