خبرگزاری مهرخبرهای کرونا

۲۰ میلیون و ۸۰۰ هزار دوز واکسن کرونا خریده ایم

به گزارش خبرگزاری مهر، کیانوش جهانپور، افزود: این مقدار واکسن برای ۱۰ میلیون نفر کافی است و مابقی افراد از طریق واکسن تولید مشترک و واکسن داخلی واکسینه می‌شوند.

وی تصریح کرد: تا امروز ۵ واکسن مجوز ورود به کشور را گرفته اند. واکسن «اسپوتینک وی» در سه مرحله وارد شده است. واکسن سینوفارم چین که ۲۵۰ هزار دوز محوله اهدایی وارد کشور شده و مجوز مصرف آن از طریق سازمان غذا و دارو داده می‌شود. ضمن اینکه اولین محموله واکسن ساخت شرکت بهاهارات بیوتک کشور هند را ظرف روزهای آینده خواهیم داشت و از سبد کوواکس هم ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار دوز واکسن آکسفورد آسترازانکا ساخت کشور کره جنوبی را در فصل بهار تحویل خواهیم گرفت.

وی یادآور شد: فاز اول واکسیناسیون شامل کادر درمان، سالمندان، جانبازان، معلولان و افراد درگیر با پسماندهای عفونی است که این فاز با کادر درمان شروع شده و امیدواریم تا پایان سال واکسیناسیون همه این گروه‌ها شروع شود و تا روزهای آغازین ۱۴۰۰ به پایان برسد.

جهانپور با اشاره به اینکه ریسک ابتلاء به بیماری در افراد زیر ۱۶ سال کم است، تصریح کرد: به نظر می‌رسد قطع زنجیره انتقال با واکسینه شدن افراد بالای ۱۶ سال ممکن خواهد بود، اما به رغم همه این پیش بینی‌ها فاز سوم مطالعه بالینی واکسن مشترک انستیتو پاستور ایران با کوبا برای رده سنی ۵ تا ۱۷ سال آغاز شده است.

وی همچنین واکسن زدن وابستگان نزدیک کارکنان مراکز بهداشت درمان و بیمارستانی خارج از اولویت را تکذیب کرد و گفت: دسترسی به اطلاعات همه افراد واکسینه شده وجود دارد و چنین چیزی صحت ندارد.

جهانپور تاکید کرد: تا رسیدن به ایمنی جمعی واکسیناسیون رایگان خواهد بود و پیش یبنی می‌شود ۷۰ تا ۸۰ درصد باید واکسینه شوند تا ایمنی جمعی حاصل شود.

منبع: خبرگزاری مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا