خبرگزاری مهرخبرهای کرونا

سخت‌ترین سال پیش روی ورزش است/ روی المپیک متمرکز هستیم نه تغییرات

به گزارش خبرنگار مهر، سید رضا صالحی امیری در اولین گفتگوی رسانه‌ای خود در سال جدید مروری کوتاه داشت بر شرایط ورزش کشور در سال ۹۹ و دستاوردهایی که به واسطه پیگیری فعالیت و برنامه‌های کمیته ملی المپیک برای این عرصه به دست آمد.

وی با اشاره به دغدغه‌هایی که ورزش ایران را طی سال گذشته درگیر خود کرد بر این موضوع تاکید داشت که سال جدید به واسطه برگزاری رویدادهای آسیایی و جهانی متوالی سخت‌ترین سال ممکن برای ورزش ایران است که عبور بدون مشکل از همه آنها نیازمند مدیریت ویژه خواهد بود.

رئیس کمیته ملی المپیک همچنین در مورد تغییرات پیش روی مدیریت ورزش در سطح کلان گفت که جابه جایی های مدیریتی نباید منجر به تغییر سیاست‌ها شود.

عبور از سال ۹۹ با همه سختی‌ها و فشارها

سید رضا صالحی امیری گفتگو با خبرنگار مهر را با تبریک نوروز ۱۴۰۰ و سال نو به ملت ایران، جامعه بزرگ ورزش و مدافعان سلامت آغاز کرد و گفت: سال ۹۹ را با تمام سختی‌ها، رنج‌ها و فشارهایی که داشت پشت سر گذاشتیم و مقابل ویروس مهاجم مقاومت کردیم. اگرچه انسان‌های مظلوم و بی گناهی را در این راه از دست دادیم که امیدوارم با شهدا محشور باشند. همچنین از جمع مدافعان سلامت هم شهدایی داشتیم، یاد این عزیزان را هم گرامی می‌داریم.

آنچه کار فدراسیون‌ها را سخت کرد

وی بر سختی کار جامعه ورزش در سال گذشته تاکید کرد و ادامه داد: اینکه با وجود کرونا و اعمال پروتکل‌های بهداشتی که در بسیاری موارد با محدودیت‌های شدید همراه بود، باید آمادگی ورزشکاران و تیم‌ها حفظ می‌شد، بخشی از سختی کار فدراسیون‌ها به حساب می‌آمد.

سه دغدغه کلی ورزش در سالی که گذشت

رئیس کمیته ملی المپیک با بیان اینکه در مجموع سال ۹۹ با سه دغدغه کلی برای ورزش ایران همراه بود، تصریح کرد: المپیک و تعویق آن یکی از دغدغه‌های اصلی بود به خصوص که در برخی مواقع هم صحبت از لغو کلی این بازی‌ها مطرح می‌شد. دغدغه دوم نتیجه شرایط کرونایی بود و اینکه باید در عین مقاومت برابر این ویروس، آمادگی ورزشکاران و تیم‌ها حفظ می‌شد. دغدغه سوم هم به واسطه نگرانی‌ها برای خروج از فضای التهاب آور موجود ایجاد شده بود.

همه ظرفیت‌ها به کار گرفته شدند

صالحی امیری در همین رابطه با یادآوری اینکه در این شرایط ورزش کشور بزرگانی همچون مرحوم مهرداد میناوند و مرحوم علی انصاریان را از دست داد، ادامه داد: نکته مهم این بود که در کنار همه این دغدغه‌ها باید روحیه مقاومت و انگیزه لازم برای پیشبرد اهداف و حفظ و ارتقای آمادگی را هم ایجاد می‌کردیم. این موضوع نیازمند به کارگیری همه ظرفیت‌ها بود. نتیجه هم این شد که در نیمه نخست سال آمادگی ورزشکاران از طریق تمرینات اختصاصی حفظ شد و در نیمه دوم سال هم برگزاری اردوها و مسابقات را در برنامه قرار دادیم.

آغاز اعزام‌ها در هفته‌های پایانی سال

وی خاطرنشان کرد: ماه‌ها و هفته‌های منتهی به سال هم با اعزام برون مرزی تیم‌ها و ورزشکاران همراه شد. کشتی، کاراته، شمشیربازی، تیراندازی و … رشته‌هایی بودند که نمایندگان‌شان موفق به حضور در میادین مختلف شدند.

امسال سال سرنوشت است

رئیس کمیته ملی المپیک در بخش دیگری از این گفتگو سال جدید را به واسطه برگزاری ۷ رویداد بین المللی سال سرنوشت ورزش ایران خواند و گفت: المپیک مهمترین رویدادی است که ورزش ایران در سال جاری پیش رو خواهد داشت. بازی‌های کشورهای اسلامی، بازی‌های جوانان آسیا، بازی‌های ساحلی آسیا، بازی‌های هنرهای رزمی و داخل سالن آسیا هم دیگر رویدادهایی هستند که اعزام کاروان به آنها مصوب شده است. همه این رویدادها امسال برگزار می‌شوند.

سخت‌ترین سال برای ورزش ایران است

صالحی امیری تصریح کرد: با این اوصاف امسال سخت‌ترین سال برای ورزش ایران است. باید بعد از اتمام کار در هر رویداد بلافاصله آماده اعزام کاروان به یک رویداد دیگر شویم. همین مسئله و حضور متوالی در اردو و مسابقه ممکن است باعث خستگی شود. بنابراین کنار آمدن با شرایط خاص و فشرده امسال نیازمند مدیریت ویژه است تا اینگونه مانع از آسیب روانی و حتی جسمانی ورزشکاران شویم. این موضوع مهمی است که در سطح کلان ورزش و در ستاد عالی به آن توجه داریم.

زیرساخت‌ها را توسعه دادیم

وی همچنین به فعالیت‌های جانبی که طی سال گذشته و همزمان با رسیدگی به وضعیت ورزشکاران مورد توجه ویژه کمیته ملی المپیک قرار داشت، اشاره کرد و گفت: کرونا باعث کاهش کلی برنامه‌های ورزشی شد اما مجموعه تلاش ما طی سال ۹۹ کمتر از گذشته نبود به خصوص با اقداماتی که برای توسعه زیر ساخت‌ها داشتیم.

حمایت مالی تمام قد از فدراسیون‌ها با وجود لغو اعزام‌ها

رئیس کمیته ملی المپیک در همین زمینه به بودجه تخصیصی این کمیته به فدراسیون‌ها طی سال گذشته هم اشاره کرد و افزود: ۳۰ میلیارد تومان بودجه مصوب کمیته برای پرداخت به فدراسیون‌های مختلف بود. علاوه بر این بودجه که تخصیص آن را تا آذرماه صد در صد کردیم، کمک‌های مالی دیگری هم به فدراسیون‌ها داشتیم طوری که مجموعه پرداختی ما به آنها طی سال گذشته بیش از ۵۰ میلیارد تومان شد. این در حالی بود که خیلی از اعزام‌ها منتفی شده بود اما این حمایت‌ها انجام شد تا فدراسیون‌ها با دغدغه کمتر پیگیر فعالیت‌های شان باشند.

فدراسیون‌ها به فکر جذب منابع مالی باشند

صالحی امیری یادآور شد: خوب می‌دانیم که فدراسیون‌ها به واسطه افزایش قیمت‌ها و هزینه‌ها شرایط سختی پیش رو دارند. حداکثر تلاش ما برای کاهش فشار مالی فدراسیون هاست اما آنها الزاماً نباید به منابع مالی دریافتی از کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش اکتفا کنند. فدراسیون‌ها باید به فکر جذب منابع جدید از طریق اسپانسرها باشند که خوشبختانه در این زمینه فعالیت‌هایی دارند.

پیگیر دیپلماسی ورزشی بودیم

وی اشاره‌ای هم به دیپلماسی ورزشی و فعالیت‌های انجام شده در این زمینه طی سال گذشته داشت و تاکید کرد: تنها طی سفر به مسقط و حضور در اجلاس شورای المپیک آسیا با ۱۲ مقام ارشد ورزشی از جمله رئیس OCA ملاقات داشتیم. قطر، عمان، امارات و … هم کشورهایی بودند که نشست‌هایی با مسئولان ورزش آنها برگزار کردیم. در همین رابطه با مقامات جهانی رشته‌های مختلف هم ملاقات‌هایی داشتیم که یکی از آنها دیدار با رئیس فدراسیون جهانی کاراته بود. در این نشست موضوع حفظ رشته کاراته برای المپیک ۲۰۲۴ را به طور جدی مورد بحث قرار دادیم.

فعالیت‌های آموزشی و تکمیل موزه ملی ورزش

رئیس کمیته ملی المپیک با تاکید بر فعالیت‌های آموزشی مستمر در سطوح مختلف که در آکادمی ملی المپیک دنبال شد، اشاره‌ای هم به اقدامات انجام شده در رابطه با تکمیل موزه ملی ورزش، المپیک و پارالمپیک داشت و اینکه این موزه هم طراز با ارزش‌های جمهوری اسلامی آماده بازدید عموم است.

به زودی از اولین محصولات تاریخ شفاهی رونمایی می‌شود

این مدیر ورزش از تاریخ شفاهی هم به عنوان یکی از دستاوردهای کمیته ملی المپیک در سال گذشته یاد کرد و یادآور شد: در این زمینه ۲۰ پروژه به تصویب رسیده که ۱۵ پروژه فعال شده است. بهار هم از اولین محصولات تاریخ شفاهی رونمایی خواهد شد.

امسال هم وفاق و همدلی را دنبال می‌کنیم

صالحی امیری در بخش دیگری از گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه بالاتر از همه فعالیت‌ها تلاشی بود که برای ایجاد و ادامه وفاق و همدلی میان ارکان ورزش انجام شد، گفت: این تلاش را در سال چهارم هم دنبال خواهیم کرد. ورزش ایران از حواشی آسیب دیده است. وفاق و همدلی لازمه توسعه ورزش قهرمانی و همگانی است و خوشبختانه این عناصر لازم برای موفقیت امروز میان وزارت ورزش و کمیته‌های ملی المپیک و پارالمپیک وجود دارد و باید حفظ شود.

در کمیته ملی المپیک هیچ مسئله پنهانی وجود ندارد

وی از همگرایی و همدلی با اصحاب رسانه هم به عنوان یکی از فاکتورهای مورد توجه یاد کرد و ادامه داد: یکی از استراتژی‌های مورد تاکید کمیته ملی المپیک که فدراسیون‌ها را هم به پیروی از آن ملزم می‌داند، شفاف سازی است. هیچ موضوع مبهم و غیر شفافی میان ما و مخاطبان مان و رسانه‌ها وجود ندارد. در کمیته هیچ مسئله پنهانی وجود ندارد.

تمرکزمان روی المپیک است نه جابه جایی ها

«۱۴۰۰ سالی است که طی آن و به فاصله چند ماه مدیریت وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک به واسطه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و انتخابات کمیته احتمالاً تغییر خواهد کرد. این مسئله بخشی از دغدغه جامعه ورزش طی سال جاری خواهد بود»، سید رضا صالحی امیری در واکنش به این موضوع مطرح توسط خبرنگار مهر گفت: اول اینکه تمام انرژی و تمرکز ما معطوف به المپیک و پنج رویداد دیگر است نه تغییرات و جابه جایی ها؛ تغییرات و جابه جایی مدیران هم امری بدیهی و طبیعی است.

تغییر مدیریت نباید منجر به تغییر سیاست‌ها شود

رئیس کمیته ملی المپیک در بخش پایانی این گفتگو با تاکید بر اینکه مهم این است که تغییر مدیریت نباید به تغییر سیاست منجر شود، گفت: این اطمینان را دارم که برنامه‌هایی که انجام و اجرای آنها در وزارت ورزش، کمیته ملی المپیک و کمیته ملی پارالمپیک آغاز شده در دوره جدید مدیریتی هم دنبال خواهد شد. برنامه‌های مصوبی برای دوره چهار ساله داشتم که برخی به نتیجه رسیدند و برخی هم در نیمه راه هستند. این اطمینان را دارم که سیستم فعالیت دارد نه شخص؛ من و فعالیت‌هایم در کمیته ملی المپیک کمترین نقش را دارم. نقش پررنگ و اصلی با دیگر مدیران و مربیان است. مدیریت ۵۳ فدراسیون و ۱۴ هزار هیات فعال در پیشبرد اهداف و برنامه‌ها نقش اصلی را دارند. مدیران ارشد ورزش نقش راهبردی ایفا می‌کنند. به همین دلیل دغدغه‌ای بابت تغییر مدیریت ندارم.

منبع: خبرگزاری مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا