خبرگزاری ایرناخبرهای کرونا

تغذیه ماه رمضان در شرایط کرونایی چگونه است؟

سید ضیاء مظهری عضو انجمن تغذیه ایران روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در این خصوص توضیح داد: وعده های سحری، افطار و شام وعده های اصلی در ماه رمضان هستند. افرادی که در طول روز فعالیت بیشتری دارند، باید غذاهایی را در وعده سحر بخورند که با تامین انرژی و مواد مغذی مورد نیاز بدن آنها نقش مهمی در حفظ کارایی و جلوگیری از کم آبی بدن، ضعف و خستگی داشته باشد.  

وی اظهار داشت: باید در وعده سحری از غذاهای کم حجم و غنی از مواد مغذی که کم نمک، کم چرب و کم شیرین هستند استفاده شود. مصرف زیاد قند، نمک و چربی موجب تضعیف سیستم ایمنی بدن می شود، سبزی ها با دارا بودن مواد مغذی مختلف و آب، علاوه بر تامین ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن، از تشنگی و خشکی گلو که می تواند فرد را مستعد ابتلا به بیماری کرونا کند، جلوگیری می کنند.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران ادامه داد: مواد غذایی شیرین با تحریک انسولین و ورود سریع قند خون به داخل سلول ها و در نتیجه افت قند خون موجب گرسنگی زودرس در وعده سحری می شود و با توجه به اینکه کم آب شدن بدن و خشکی گلو می تواند زمینه را برای ابتلا به کرونا فراهم کند، در وعده سحر باید از سبزی هایی که آب بیشتری دارند و در طول روز از تشنگی و کم آبی بدن جلوگیری می کنند مثل کاهو، خیار و گوجه فرنگی مصرف شود.

مظهری تاکید کرد: نوشابه های گازدار، شربت ها و چای شیرین و چای پررنگ هم موجب تشنگی، خشکی دهان و گلو در طول روز می شوند و توصیه می شود در وعده سحر مصرف نشوند. چای پررنگ هم می تواند موجب دفع آب بدن و کم آبی در طول روزه داری شود.

به گفته وی، غذاهایی مانند کباب، جوجه کباب، ماهی و غذاهای خشک و پرروغن مثل کتلت و کوکو، سوسیس و کالباس، پیتزا، کله پاچه و همچنین غذاهای چرب و سرخ شده و پر ادویه موجب احساس تشنگی و خشکی دهان در طول روز می شوند و در شرایط کرونایی بهتر است در وعده سحر مصرف نشوند.  

مظهری افزود: در وعده افطار باید با پرهیز از پرخوری، از غذاهای سبک و در عین حال پرانرژی استفاده و سعی شود غذا به آرامی جویده شود. در هنگام افطار بدن نیاز به یک منبع انرژی به شکل گلوکز دارد که کاهش قند خون در ساعات روزه داری را جبران کند.

وی توصیه کرد: مصرف یک لیوان آب گرم، چای کمرنگ یا یک لیوان شیر گرم همراه با خرما یا عسل در شروع افطار، استفاده از غذاهای سبک مثل فرنی، شیربرنج، نان و پنیر و سبزی، انواع سوپ کم چرب، آش کم حبوبات و سبک، سیب زمینی آب پز، سبزی های پخته مثل کدو، کلم، گل کلم، هویج و نخود فرنگی، تخم مرغ آبپز، کره و عسل غذاهای مناسبی برای افطار هستند.

مظهری اظهار داشت: مصرف بامیه و زولبیا که دارای قند و چربی، اسیدهای چرب اشباع و ترانس هستند، موجب تضعیف سیستم ایمنی بدن می شوند و توصیه نمی شوند. در مقابل پس از افطار، داشتن تحرک و فعالیت با شدت متوسط که موجب مصرف کالری می شود، توصیه شده است.   

وی افزود: خوردن غذاهای چرب و شور و همچنین انواع تنقلات شور، انواع کنسروها، شورها، انواع سوسیس، کالباس و سایر فست فودها سبب تضعیف سیستم ایمنی و ایجاد تشنگی می شود. توصیه می شود به جای نمک از سبزی های خشک و معطر و محلی برای طعم دار کردن غذا استفاده شود.

مظهری، خرما بهترین ماده غذایی برای تامین تدریجی قند خون دانست و ادامه داد: خرما منبع خوبی از مواد مغذی، قند، فیبر و پتاسیم است و در تنظیم قند خون بسیار مفید بوده و توصیه می شود که در وعده افطار در صورت امکان سه عدد خرما مصرف شود. مصرف آب زیاد در وعده افطار و همچنین بین صرف غذا سبب اختلال در هضم مواد غذایی می شود.

منبع: خبرگزاری ایرنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا