خبرگزاری مهرخبرهای کرونا

سایه خطرناک کرونا و عادی انگاری مردم/۱۹۹ بیمار در اردبیل بستری شد

شهرام حبیب زاده، رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه رعایت پروتکل‌های بهداشتی باید همچنان توسط مردم ادامه دار باشد اظهار کرد: ویروس کرونا در تجمعات و در صورت عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی به راحتی شیوع پیدا می‌کند و ضروری است خانواده‌ها در این ایام از برگزاری هرگونه مراسم عروسی و عزاداری یا مهمانی‌های خانوادگی اجتناب کنند.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از افراد تصور می‌کنند با فاصله کم و با استفاده از ماسک به این بیماری مبتلا نمی‌شوند افزود: بر اساس تحقیقات انجام گرفته تشخیص ناقلان بی علامت ویروس کرونا ممکن نیست و لذا رعایت فاصله اجتماعی هنگام صحبت با فرد مقابل با وجود استفاده از ماسک ضروری است چرا که قطرات پخش شده از طریق ماسک در فواصل کمتر از یک متر و ۸۲ سانتی متر به آسانی ویروس کرونا را انتقال می‌دهد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی و عدم تردد غیر ضروری در اماکن شلوغ و پر تجمع تاکید کرد و گفت: قدرت انتقال ویروس کرونا در فصل زمستان بالا است چرا که عدم تهویه مناسب محیط سر بسته و استفاده نادرست از ماسک در فصول سرد سال عامل مهمی در جهت افزایش میزان ابتلاء به بیماری کرونا داشته لذا از شهروندان در خواست می‌شود از برگزاری هر گونه دورهمی و تجمع خانوادگی خودداری کرده و جان خود و دیگران را به خطر نیاندازند.

حبیب زاده با بیان اینکه در هفته جاری شاهد بستری شدن ۱۹۹ بیمار کرونایی در بیمارستان‌های استان اردبیل بوده‌ایم گفت: علت افزایش قابل توجه میزان بستری‌ها تأخیر در مراجعه بیماران به مراکز درمانی استان اردبیل است و در صورت ادامه این روند رشد قابل ملاحظه‌ای را در آمار بیماران بد حال و فوتی خواهیم داشت.

وی به آمار فوتی‌های ناشی از کرونا در هفته جاری نیز اشاره کرد و افزود: امروز شاهد فوت یک نفر دیگر از هم استانی‌هایمان در ۲۴ ساعته گذشته بوده‌ایم که با احتساب آمار فوتی‌های هفته جاری تعداد جان باختگان ناشی از کرونا در استان اردبیل به ۱۰ نفر می‌رسد.

حبیب زاده ضمن ابراز همدردی و تسلیت به خانواده‌های داغدار بیماران کرونایی از آنان خواست از تجمع در آرامستان های استان اردبیل و برگزاری هرگونه مراسم ختم خودداری کرده و با مشارکت در کارهای خیرخواهانه و قرائت فاتحه روح آن عزیزان را شاد نمایند.

وی از بستری شدن ۳۱ بیمار دیگر در بیمارستان‌های استان اردبیل خبر داد و افزود: هم اکنون ۴۶ بیمار بد حال نیز در بخش مراقبت‌های ویژه قرار دارند و تمامی بخش‌های اورژانس و اضطراری کرونایی در حال تکمیل است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل از شهروندان خواست ضمن رعایت کامل محدودیت‌ها و پروتکل‌های بهداشتی بیماری کرونا پزشکان و پرستاران را در این ایام سخت یاری کنند تا از فشار کاری کادر درمان استان اردبیل کاسته شود.

حبیب زاده بیان کرد: هم اکنون شهرستان‌های پارس آباد و مشگین شهر در وضعیت نارنجی، شهرستان‌های خلخال، بیله سوار و اصلاندوز در وضعیت زرد و شهرستانهای اردبیل، گرمی، نمین، کوثر، سرعین و نیر در وضعیت آبی قرار دارند.

منبع: خبرگزاری مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا