خبرگزاری مهرخبرهای کرونا

اشتغال تعدادی از سینمایی‌ها در تاکسی اینترنتی/در حق سینما جفا شد

به گزارش خبرنگار مهر، سیدضیاء هاشمی تهیه‌کننده سینما در برنامه تلویزیونی «سلام تهران» که نهم خرداد از شبکه پنج سیما پخش شد، با اشاره به اینکه استقبال کم از سینما در کل دنیا وجود دارد، گفت: سینما در کل جهان دچار رکود شده است و این وضعیت مختص به کشور ما نیست. مقایسه سینمای ما با دیگر کشورها درست نیست. بعضی می‌گویند پس از بازگشایی سینماها در فرانسه و انگلستان، استقبال چشمگیری توسط مردم‌شان شد. در کشوری که پنج هزار سالن سینما وجود دارد و این ظرفیت را دارد که همزمان بیش از ۲۰۰ فیلم متفاوت را اکران کند قطعاً یک استقبال معمولی هم جذاب به نظر می‌رسد.

هاشمی با بیان اینکه گرانی و وضعیت بد اقتصادی یکی دیگر از عوامل عدم استقبال از سینماست، اظهار کرد: در این کشورهای غربی دولت به مردم از نظر معیشت و بیکاری کمک کرده و روز به روز با گرانی مواجه نشدند. گرانی و تورم در کشور ما به قدری لجام‌گسیخته شده است که دیگر فرهنگ اولویت مردم نیست. چرا انتظار داریم مردم در این وضعیت به سینما بروند؟ عده‌ای می‌گویند در سینماها غذا و قلیان ارائه دهیم. این پیشنهادات سازوکارهای عجیبی است که حیثیت سینما را به‌عنوان یک مرکز فرهنگی خدشه‌دار می‌کند. ما برای سالن‌های سینما باید فکری بکنیم. وزارت بهداشت باید به روند واکسیناسیون سرعت بیشتری بدهد. در کشورهایی که سالن سینمای خود را باز کردند حدود ۶۰ درصد جمعیت واکسیناسیون شدند.

این تهیه‌کننده سینما با اشاره به کسری بودجه وزارت ارشاد تصریح کرد: وزارت ارشاد بودجه لازم دارد تا کمک کند به سینماگران. دولت نسبت به مجموعه فرهنگ بی رحمی کرده چون دستش خالی بوده است. کسری بودجه وزارت ارشاد به خاطر این است که مقوله فرهنگ جزء اولویت‌های دولت نیست. اگر معیشت مردم بهتر شود، فرهنگ جایگاه پیدا می‌کند. برای مجموعه سینما از دولت بعدی انتظارات فروانی داریم. در طول زمان به ویژه در ۸ سال نسبت سینما جفا شده است و دولت بعدی باید جبران کند. زیرساخت‌ها در این عرصه تقریباً در حال نابودی است.

وی افزود: سینمای پس از کرونا خیلی متفاوت است و تنها به سالن‌های تک نمی‌توانیم اکتفا کنیم. در بخش تولید می‌توانیم کارهایی بکنیم. در حال حاضر بسیاری از سینماگران بیکار هستند. برای این افراد باید شغل فراهم شود و به وضعیت معیشتی‌شان کمک شود تا سر پا بایستند و بتوانند کار کنند. متاسفم بگویم که تعدادی از عوامل سینما الان در تاکسی اینترنتی کار می‌کنند. این یک ننگ برای کشوری با غنای فرهنگی است. مجموعه سینما حمایت بزرگ لازم دارد.

هاشمی با اشاره به وضعیت بد اهالی سینما و تئاتر در ایام کرونا، عنوان کرد: اکثر سینماگران ما سن‌شان بالا رفته و با بیماری‌های متفاوتی ناشی از این موضوع درگیر هستند اما هنوز بیمه ندارند. تئاتر وضعیتش از سینما بدتر است. هرچند عوامل سینما در تلویزیون و پلتفرم‌های فضای مجازی کار کردند اما با تعطیل شدن سالن‌های تئاتر بازیگران این عرصه ضربه مهلکی خوردند.

وی در پایان گفت: دولت بعدی برای بهبود وضعیت سینما باید هم و غمش را روی واکسیناسیون مردم بگذارد و به آن تسریع ببخشد تا بتوانیم مردم را برای حضور در سینما تشویق کنیم. از طرفی دولت منبع مالی به فیلم‌های خوبی که داریم تخصیص بدهد و به این صورت آن‌ها را گارانتی کند. در حال حاضر هشت فیلم خوب داریم که اگر به صورت عادی اکران شوند، حدود ۴۰ میلیارد فروش خواهند داشت. اگر این اتفاق بیافتد احتمال استقبال از فیلم‌ها و رونق سینما وجود خواهد داشت. به سینمادارها امکاناتی برای نگهداری و تجهیز سالن‌هایشان اختصاص داده شود. دولت هزینه آب و برق و مالیات سینماها را ببخشد، چون درآمدی نداشتند. ۳۱ تیرماه که می‌شود عده‌ای می‌گویند سینماگران بردند و خوردند در صورتی که تعداد انگشت‌شماری از سلبریتی‌ها منتفع شدند.

منبع: خبرگزاری مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا