خبرگزاری مهرخبرهای کرونا

توانایی تامین واکسن مورد نیاز کشور را تا پایان پاییز داریم

به گزارش خبرگزاری مهر، صبح امروز محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی، قاضی‌زاده نایب رئیس اول و جمعی از نمایندگان مجلس با حضور در شهرک دارویی برکت متعلق به ستاد اجرایی فرمان امام، از بزرگترین کارخانه تولید واکسن و خطوط تولید صنعتی و نیمه‌صنعتی واکسن کوو ایران برکت بازدید کردند.

محمد مخبر، رئیس ستاد اجرایی فرمان امام پس از این بازدید و در نشستی با حضور مهمانان و دست‌اندرکاران تولید واکسن گفت: امروزه واکسن در دنیا صرفاً یک ابزار پیشگیری از کرونا نیست؛ باید توجه داشت که ۱۶ میلیارد دوز واکسن در دنیا نیاز است و کل ظرفیت تولید جهان ۳.۵ میلیارد دوز است، تقریباً ۸۰ درصد واکسن تولیدی دنیا در ۸ کشور تزریق می‌شود و عمده کشورها از واکسن محرومند.

وی افزود: ستاد اجرایی فرمان امام هیچ مأموریت خاصی در خصوص کرونا نداشت اما به محض احساس تکلیف و نیاز مردم، با تمام قوا در تمام زمینه‌های مورد نیاز ورود کردیم، از احداث کارخانه تولید ماسک و تجهیزات پزشکی گرفته تا تولید رمدیسیویر و واکسن کرونا.

مخبر ادامه داد: ظرف دو تا سه ماه پس از شیوع کرونا دیگر کمبود ماسک و ونتیلاتور و فاویپیراویر نداشتیم و رمدسیویر که در بازار سیاه به ۷۰ میلیون رسیده بود، در مجموعه دارویی برکت با قیمت ۶۰۰ هزار تومان تولید و توسط وزارت بهداشت توزیع کردیم.

رئیس ستاد اجرایی فرمان امام با بیان اینکه همه جهان در بحث کرونا غافلگیر شد تصریح کرد: در بحث واکسن نیز ظرفیت نخبگانی کشور را بسیج و از ۶ مسیر واکسن را دنبال کردیم. روش‌های ویروس غیرفعال، DNA، mRna، سابیونیت و … را دنبال کردیم و یک روش اختصاصی که سلول مزانشیم است را نیز برای اولین بار پیگیری و در مراحل آزمایشگاهی آن را تولید کردیم.

مخبر تأکید کرد: ما تا پایان پاییز می‌توانیم واکسن کشور را تأمین کنیم و پس از تأمین کامل نیاز داخل، قدرت صادراتش را خواهیم داشت، البته بارها گفته‌ایم تا زمانی که حتی یک نفر در کشور هنوز واکسن نزده باشد، واکسنی را صادر نخواهیم کرد.

وی با بیان اینکه رویکردمان اقتصادی نیست ادامه داد: ما در توزیع و قیمت‌گذاری واکسن هیچ دخالتی نداریم و این امر برعهده وزارت بهداشت خواهد بود.

در ادامه نیز حمیدرضا جمشیدی رئیس گروه دارویی برکت نیز در این مراسم با بیان اینکه ۱۲ درصد داروهای کشور در گروه دارویی برکت وابسته به ستاد اجرایی فرمان امام تولید می‌شود، گفت: شهرک دارویی برکت بزرگترین شهرک دارویی در منطقه است، بزرگترین مرکز تولید داروهای ضدسرطان و یکی از بزرگترین پروژه‌های بیوتکنولوژی در این شهرک قرار دارد و ۴۰۰۰ اشتغال در این منطقه داریم.

وی با بیان این‌که ۶ روش برای تولید واکسن کرونا وجود دارد، تصریح کرد: از این مسیرها، تست حیوانی ۵ روش انجام شده، یک روش که واکسن برکت است وارد فازهای مطالعاتی تست انسانی شده و مشخص شده که با تزریق این واکسن ۹۳.۸ درصد آنتی‌بادی نوترالیزان که پادتن اختصاصی کروناست، در افراد بالا می‌رود.

جمشیدی با بیان اینکه دانش فنی واکسن برکت بسیار پیچیده اما صد درصد ایرانی است، گفت: در ابتدا از هر لیتر ویروس ۳۰ دوز واکسن تولید می‌کردیم که درحال حاضر بین سه تا چهار هزار دوز واکسن از هر لیتر تولید می‌کنیم که این مسئله دستاورد یک کار تحقیقاتی پیشرفته است.

وی خاطرنشان کرد: امروز در مدیترانه شرقی و غرب آسیا یکی از بزرگترین تولیدکنندگان ماسک هستیم؛ در واکسن تولیدکننده هستیم و داروهای کرونا را می‌توانیم صادر نیز بکنیم. با پیچیده‌ترین تکنولوژی‌های دنیا در اوج تحریم‌ها و در کمترین زمان و به عنوان ششمین کشور دنیا به تولید واکسن پرداختیم. همچنین شبکه‌های اجتماعی و تلویزیون‌هایی که به شایعه پراکنی و سنگ اندازی می‌پردازند سعی دارند نسبت به توان تولید داخلی مردم را بی‌اعتماد کنند اما ستاد اجرایی با بسیج تمام امکانات مادی و معنوی پای کار ایستاد و این تجربه نشان داد پس از سال‌ها هنوز امکان بازآفرینی صحنه‌های دفاع مقدس وجود دارد.

منبع: خبرگزاری مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا