خبرگزاری مهرخبرهای کرونا

احتمال بروز موج پنجم کرونا در کشور/دلتای هندی خطرناک است

به گزارش خبرگزاری مهر، قاسم جان بابایی، در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما، با بیان اینکه در کشورهایی که واکسیناسیون را به طور گسترده انجام داده اند بیماری از بین نرفته بلکه میزان مرگ و میر کاهش یافته است، گفت: بهترین واکسن نخستین واکسن است، زیرا همه واکسن‌ها ایمنی ایجاد می‌کنند و واکسن‌های ایرانی واکسن‌های بسیار خوبی هستند.

وی افزود: سالانه ۱۲۰ میلیون دوز واکسن برای تزریق دو مرحله‌ای نیاز داریم بنابراین ایجاد زیرساخت‌های تولید واکسن داخلی خیال ملت ایران را آسوده کرده است، زیرا نمی‌توانیم وابسته به واردات واکسن باشیم.

جان بابایی گفت: کادر درمان به طور کامل واکسینه شده اند و مشکل جدی در آنها وجود ندارد و با خیالی آسوده به بیماران رسیدگی می‌کنند.

وی با بیان اینکه احتمال بروز پیک پنجم کرونا در کشور وجود دارد، ادامه داد: به دلیل آماده بودن زیر ساخت‌ها برای مقابله با هر اتفاقی مردم نباید نگران باشند، اما باید شیوه نامه‌های بهداشتی را رعایت کنند.

معاون درمان وزارت بهداشت افزود: به دلیل مراودات ساکنان استان‌های کرمان و گلستان با مردم هرمزگان و سیستان و بلوچستان روند همه گیری کرونا در کرمان و گلستان رو به افزایش است و استان یزد نیز شرایط ناپایدار و افزایش بیماری کرونا را دارد.

جان بابایی گفت: با توجه به اینکه در سال ۹۸، ۱۵ هزار نفر بر اثر بیماری آنفلوانزا در کشور فوت کردند، اما به دلیل استفاده از ماسک و رعایت فاصله گذاری اجتماعی در سال ۹۹ مرگ و میر بر اثر بیماری آنفلوانزا نداشتیم.

وی با بیان اینکه کشورهای دیگر مدعی تولید واکسن کرونا در میزان تولید خود اغراق کرده و نتوانسته اند آنچه را گفته اند عملی کنند، افزود: تا زمانی که میزان تولید واکسن داخلی به عدد قابل توجهی نرسد وابسته به واکسن‌های وارداتی هستیم.

معاون درمان وزارت بهداشت گفت: تولید کنندگان واکسن برکت و رازی در پی نفع اقتصادی نبوده و واکسن را برای منافع ملی تولید کرده اند و برای تولید این دو واکسن کاری که در مدت ۲۰ سال باید انجام می‌شد، در دو سال انجام دادیم.

جان بابایی افزود: آزمایش‌های میزان آنتی بادی در دنیا نشان می‌دهد میزان آنتی بادی هیچ جایگاهی در بررسی بار بیماری ندارد، زیرا تست وسیع در هیچ کشوری امکان پذیر نیست و مبتلایان نیز علائم مشابه‌ای ندارد.

وی با بیان اینکه کسانی که در جایگاه سیاست گذاری هستند باید ویروس کرونا را بشناسند و تصور درستی در مورد آن داشته باشند، گفت: ویروس کرونا ساختمان بسیار بزرگی دارد که از ساختارهای ژنی زیادی تشکیل شده است و این موجب افزایش جهش این ویروس می‌شود.

معاون درمان وزرات بهداشت افزود: در بدن مبتلایان به کرونا بین ۳۰۰ هزار تا سه میلیون ویروس کرونا وجود دارد که هر کدام از آنها بین ۵ تا ۷ بار تکثیر می‌شوند بنابراین ممکن است در این تکثیرها جهش ویروس نیز ایجاد شود البته بیشتر جهش‌ها ناموثر و کم خطر بوده اند، اما جهش انگلیسی، آفریقای جنوبی و برزیلی پر خطر و ویروس دلتای هندی خطرناک است.

جان بابایی گفت: به دلیل طولانی شدن مدت موج همه گیری کرونا در هند ویروس جهش‌های بیشتری در این کشور داشت که موجب بروز سویه دلتای آن شد.

وی افزود: خطرناک بودن ویروس به قدرت بیماری زایی آن نیست بلکه به توان سرایت پذیری آن بستگی دارد، زیرا سرایت پذیری زیاد موجب ماندگاری و جهش‌های بیشتر ویروس می‌شود.

معاون درمان وزرات بهداشت گفت: جهش ویروس ممکن است سیستم ایمنی بدن را دور بزند.

جان بابایی افزود: تجمعات عامل اصلی گسترش بیماری کرونا است بنابراین مهم‌تر از استفاده از ماسک رعایت فاصله گذاری اجتماعی است.

وی گفت: مشکل دارو در هرمزگان وجود ندارد و تأمین دارو برای استان‌هایی که درگیر پیک کرونا شده اند انجام شده است.

معاون درمان وزارت بهداشت افزود: به دلیل تولید داروهای بیماری کرونا در داخل مشکل تأمین دارو نداریم، اما برخی مواقع به دلیل تأخیر پرداخت به وسیله بیمه‌ها با مشکل نقدینگی روبرو می‌شویم. مردم نگران دارو نباشند.

وی افزود: جهش‌های ویروس کرونا و کاهش تاب آوری مردم و رعایت نکردن شیوه نامه‌های بهداشتی از دلایل افزایش همه گیری کرونا در هرمزگان است

منبع: خبرگزاری مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا