خبرگزاری مهرخبرهای کرونا

افزایش مرگ های ناشی از موادمخدر در آمریکا

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از هلث لاین، بر اساس داده‌ها، مواد افیونی مصنوعی، و در درجه اول فنتانیل، نقش اصلی را در این بحران ایفا می‌کنند.

طبق گزارش جدید مرکز ملی کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها، مرگ و میر ناشی از مصرف بیش از حد مواد مخدر از آوریل ۲۰۲۰ تا آوریل ۲۰۲۱ تا ۲۸.۵ درصد افزایش یافته است.

دکتر «تیموتی سالیوان»، رئیس روانپزشکی و علوم رفتاری در بیمارستان دانشگاه استاتن آیلند در نیویورک، می‌گوید: «ما با یک وضعیت اضطراری بهداشت عمومی در ایالات متحده مواجه هستیم، زیرا مرگ و میر ناشی از مصرف بیش از حد مواد افیونی معمولاً غیرعمدی افزایش می‌یابد.»

داده‌ها نشان داد که مواد افیونی مصنوعی، در درجه اول فنتانیل، عامل اصلی مرگ و میر ناشی از مصرف بیش از حد مواد مخدر است.

این دسته دارویی عامل حدود ۶۵ درصد از کل مرگ و میرهای ناشی از مصرف بیش از حد مواد مخدر بین آوریل ۲۰۲۰ تا آوریل ۲۰۲۱ بوده است که نسبت به سال قبل نزدیک به ۵۰ درصد افزایش داشته است.

فنتانیل دارویی، یک ماده افیونی مصنوعی (ساخت مصنوعی) است. برای درمان دردهای شدید مانند سرطان پیشرفته استفاده می‌شود. طبق گزارش محققان، این ماده ۵۰ تا ۱۰۰ برابر قوی‌تر از مورفین است.

با این حال، در بیشتر موارد اخیر مصرف بیش از حد و مرگ ناشی از فنتانیل در ایالات متحده با فنتانیل ساخته شده غیرقانونی مرتبط است.

محققان معتقدند شرایطی نظیر تشدید انزوای اجتماعی، از دست دادن شغل و درگیری‌های خانگی در طول پاندمی کووید ۱۹ یکی از علل اصلی اووردوز مواد مخدر است. با این حال، بزرگترین عامل نیست.

سالیوان گفت: «کارشناسان توافق دارند که شایع‌ترین و جدی‌ترین عامل، دسترسی فزاینده و گسترده به فنتانیل غیرقانونی در ایالات متحده است.»

منبع: خبرگزاری مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا