خبرگزاری مهرخبرهای کرونا

موارد مثبت کرونا و آنفلوانزا در اصفهان ۳۰درصد افزایش یافته است

پژمان عقدک در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه در فصل پاییز بیماری‌هایی مانند سرماخوردگی، آلرژی‌های فصلی، آنفلوانزا و طی سه سال اخیر کرونا وجود دارد، اظهار داشت: طی سه هفته گذشته شمار افرادی که با علائم این چهار بیماری به مراکز درمانی تحت پوشش علوم پزشکی استان اصفهان مراجعه کردند، افزایش یافته است.

وی با اشاره به اینکه مراجعه موارد سرپایی با علائم تنفسی در مراکز بهداشتی استان افزایشی بوده است، افزود: تست‌های مثبت افرادی که با علائم آنفلوانزا و کرونا مراجعه می‌کنند نیز طی سه هفته اخیر از یکی- دو درصد به حدود ۳۰ درصد افزایش یافته است.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اضافه کرد: روزانه بطور متوسط بین ۱۵۰ تا ۲۵۰ تست از موارد مشکوک کرونا و آنفلوانزا در مراکز درمانی استان گرفته می‌شود در حالی که شمار مبتلایان بسیار بیشتر است و این آمار مربوط به مواردی است که برای آزمایش فرستاده می‌شوند.

عقدک افزود: با وجود افزایش مراجعات سرپایی به مراکز درمانی استان، خوشبختانه طی این مدت موارد بستری و فوتی نداشتیم.

کرونا مانند بیماری فصلی شده است

وی ادامه داد: کرونایی که اکنون وجود دارد همچنان سویه اومیکرون است که معمولاً سرعت انتشار و انتقال بالایی دارد اما آن قدر قوی نیست که افراد مبتلا را ناتوان و راهی بیمارستان کند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، سردرد، عطسه، سرفه، آبریزش بینی، بدن درد و تب را از جمله علائم سویه شایع اومیکرون برشمرد و گفت: باید توجه داشت که کرونا دیگر مانند سرماخوردگی یک بیماری فصلی شده است و باید با آن مانند سرماخوردگی رفتار کرد و در این شرایط رعایت پروتکل‌های بهداشتی مانند استفاده از ماسک، رعایت فاصله اجتماعی، شست و شوی دست‌ها، نرفتن به محیط‌های بسته و خوردن میوه و سبزیجات برای تقویت سیستم ایمنی بدن بهترین کار است.

افراد در معرض خطر آنفلوانزا واکسن دریافت کنند

عقدک خاطر نشان کرد: اگر قرار باشد افراد یک نوبت دیگر واکسن کرونا دریافت کنند باید واکسن‌های جدید استفاده شود زیرا واکسن‌هایی که قبلاً وجود داشته برای شرایط قبلی کرونا بوده است و اکنون باید واکسن‌های جدید استفاده شود که هنوز در سطح ملی اعلام نشده است.

وی تاکید کرد: آنچه که در شرایط کنونی بیشتر آزاردهنده است و حتی ممکن است کار را به بیمارستان بکشاند بیماری آنفلوانزا است که در حال حاضر واکسن آن در همه داروخانه‌های اصفهان وجود دارد و افرادی که دارای بیماری‌های زمینه‌ای مانند ناراحتی‌های قلبی- عروقی، کبدی، کلیوی، دیابت هستند و داروی ضد سرطان مصرف می‌کنند و ضعف سیستم ایمنی دارند و افراد زیر پنج سال و بالای ۶۵ سال و زنان باردار باید واکسن آنفلوانزا دریافت کنند.

امسال در اصفهان تست مثبت وبا نداشتیم

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، رعایت پروتکل‌های بهداشتی را برای پیشگیری از ابتلاء به آنفلوانزا و کرونا بهترین گزینه دانست و افزود: افراد در معرض خطر آنفولانزا که سیستم ایمنی ضعیفی دارند حتماً واکسن دریافت کنند.

عقدک در خصوص شیوع وبا در استان اصفهان در تابستان امسال نیز گفت: خوشبختانه سال جاری تست مثبت وبا در استان اصفهان نداشتیم.

منبع: خبرگزاری مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا