خبرگزاری مهرخبرهای کرونا

حکایت زرد و قرمزهای کرونایی در یزد/کووید ۱۹ کوتاه نمی‌آید

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: از ششم اسفندماه ۹۸ که اولین تست کرونا در یزد مثبت شد تاکنون، کادر درمان و مردم استان فراز و نشیب‌های بسیاری را پشت سر گذاشتند از روزهای بدون فوتی با کمترین میزان ابتلاء تا روزهای سیاه کرونایی، روزهایی که آمار فوتی‌های یزد به روزانه ۲۰ نفر هم رسید.

یزد با جمعیت یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفری، در طول روزهای متوالی، روزانه ۱۸ تا ۲۰ کشته آن هم فقط به دلیل ابتلاء به کرونا می‌داد که این رقم برای استان کم جمعیتی نظیر یزد، بسیار بالا بود.

همه این روزهای سخت در شرایطی سپری شد که دلهره و نگرانی، مردم یزد و کادر درمان را لحظه‌ای رها نکرد اما در همین شرایط نیز، بحران تا حدی مدیریت شد.

حکایت زرد و قرمزهای کرونایی در یزد/کووید۱۹ کوتاه نمی‌آید

یزدی‌ها گرچه در مقطعی به دلیل صرف نظر نکردن از سفر و دورهمی و مهمانی و حضور تجمعات، روزهای سیاه کرونایی را برای خود و همشهریانشان رقم زدند اما با اطلاع رسانی گسترده‌تر و احساس خطر کردن و جدی‌تر گرفتن موضوع، این بحران هم اکنون به خوبی مدیریت شده است.

آمار واکسیناسیون هم در یزد خوب و امیدوارکننده است و به نظر می‌رسد اگر سویه‌های جدید کرونا، دست از سر مردم این دیار بردارد، یزد زودتر از سایر نقاط کشور به شرایط عادی برسد.

اما و اگرهای رنگ بندی کرونایی یزد

البته در کنار همه این اتفاقات خوب، اما و اگرها و شک و شبهاتی نیز در زمینه آمارهای کرونایی وجود دارد مثلاً اینکه چرا در شرایطی که در موج قبلی، تمام کشور از وضعیت نارنجی خارج شد و دوباره ۱۶ شهر قرمز شدند، دو شهر یزد به سرعت در میان قرمزها قرار گرفتند یا اینکه چرا با توجه به اینکه آمار ابتلاء به کرونا در یزد کاهش یافته، آمار مرگ و میر نسبت به کرونا همچنان بالاست.

آمار بیماران کرونایی که در بخش مراقبت‌های ویژه نگهداری می‌شوند و حال آنها هر روز رو به وخامت است نیز از جمله این موارد است.

در شرایطی که آمارهای روزانه دانشگاه علوم پزشکی یزد از کاهش آمار ابتلاء به کرونا در یزد خبر می‌دهد، از ابتدای آذرماه تا روز گذشته، ۳۳ نفر بر اثر ابتلاء به کرونا در این استان جان خود را از دست داده‌اند.

رتبه‌داری یزد در دیابت و سرطان عامل آمار بالای فوتی‌های کرونایی

این میزان آمار فوتی در حالی است که انتظار می‌رفت با آغاز واکسیناسیون آمار فوتی‌ها کاهش پیدا کند و نکته اینجاست که ضد و نقیض گویی‌های پزشکان در مورد واکسن زدن یا نزدن افراد فوت شده، مردم را در زمینه اثرگذاری برخی واکسن‌ها دچار ابهام کرده است.

البته برخی پزشکان نیز عامل آمار بالای فوتی‌ها در استان یزد را بیماری‌های زمینه‌ای دانسته‌اند و می‌گویند از آنجا که یزد در زمینه بیماری‌های قلبی و عروقی، سرطان و دیابت در یزد رتبه‌دار است، آمار مرگ و میرهای کرونایی نیز در این استان به‌رغم کاهش ابتلاها، کاهش نیافته است.

آخرین آمار ارائه شده از سوی دانشگاه علوم پزشکی یزد نیز گواه کاهش آمار ابتلاء به کرونا در یزد و بی‌تغییر ماندن آمار فوتی‌هاست.

حکایت زرد و قرمزهای کرونایی در یزد/کووید۱۹ کوتاه نمی‌آید

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی یزد در این باره به مهر گفت: از ۷۹۵ نمونه گرفته شده از بیماران مشکوک به کرونا ویروس در شبانه روز گذشته، بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی ۱۲۳ بیمار مبتلای قطعی به کرونا در استان شناسایی شده‌اند این در حالی است که آمار مبتلایان جدید در هفته گذشته بالای ۲۰۰ نفر بوده اما در هفته جاری، یزد آمار زیر ۱۰۰ نفر نیز داشته است.

ابراهیم سلمانی ادامه داد: از میان بیماران جدید شناسایی شده، ۱۷ نفر در بیمارستان‌ها بستری شدند و ۱۰۶ نفر در منزل دوران نقاهت خود را طی می‌کنند.

وی یادآور شد: بیماران بستری شده شامل یک نفر در ابرکوه، سه نفر در اردکان، یک نفر در اشکذر، دو نفر در بافق، چهار نفر در بهاباد، یک نفر در خاتم، یک نفر در میبد و پنج نفر در شهر یزد است.

آمار مبتلایان یزد در شبانه روز گذشته ۱۲۳ و آمار فوتی‌ها ۲ نفر

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی یزد عنوان کرد: آمار فوتی‌ها در شبانه روز گذشته دو نفر بوده به نحوی که یک نفر در مهریز و یک نفر در شهرستان یزد قربانی کرونا شدند.

وی، آمار بستری‌های کرونایی را در حال حاضر ۳۳۲ نفر اعلام کرد و گفت: در این زمینه به شدت با نوسان مواجه هستیم و آمار بستری‌های کرونایی مدام در حال کاهش و افزایش است به نحوی که گاه در طول یک شبانه روز، تفاوت آماری به ۴۰ نفر نیز رسید است.

سلمانی ادامه داد: در حال حاضر ۹۲ نفر از بیماران کرونایی یزد در بخش مراقبت‌های ویژه تحت درمان قرار گرفته‌اند.

آمار بالای مرگ و میر کرونایی‌ها در یزد نیازمند بررسی ویژه

این آمارها نشان می‌دهد که گرچه آمار ابتلاء به کرونا در یزد روند کاهشی داشته اما آمار مرگ و میرها و بیمارانی که به دلیل وخامت حالشان در بخش مراقبت‌های ویژه نگهداری می‌شوند بالاست و این امر نیازمند بررسی ویژه است.

یزد این روزها گرچه در زمینه ابتلاء به کرونا روزهای زرد و نارنجی را سپری می‌کند اما در زمینه مرگ و میر، رنگ‌ها همچنان سیاه و قرمزند.

در این شرایط، مردم نیز نباید بحران بزرگ کرونا را حل شده بدانند زیرا تجربه نشان داده هرگاه نسبت به این موضوع غفلت شده، روزهای قرمز و سیاه به سرعت از راه رسیده‌اند.

منبع: خبرگزاری مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا