خبرگزاری مهرخبرهای کرونا

تدابیر بهره مندی از تغذیه سالم در فصل پائیز

محمد مهدی حاجی فرجی، متخصص تغذیه در گفتگو با خبرنگار مهر، در خصوص تقویت سیستم ایمنی و بهره مندی از تغذیه سالم گفت: تغذیه سالم نه تنها باعث تقویت سیستم ایمنی در برابر بیماری‌ها می‌شود بلکه می‌تواند برای کاهش و کنترل آلودگی‌ها و ابتلاء به بیماری‌های فصلی نیز مؤثر باشد.

وی افزود: معمولاً رابطه مستقیمی بین رژیم غذایی ناسالم و ابتلاء به بیماری‌های زمینه‌ای مثل فشار خون، چربی خون، چاقی و انواع آنفلوانزاها وجود دارد اما افراد می‌توانند با اصلاح الگوی تغذیه‌ای خود یک گام مؤثر را به سمت سلامتی خود بردارند.

این متخصص تغذیه با اشاره به اینکه تغییرات کوچکی در سبک زندگی و اصلاح عادت‌های بد گذشته می‌تواند سیستم دفاعی خوبی برای بدن ایجاد کند بیان کرد: معمولاً مصرف غذاهای متنوع، و محدود کردن مصرف نمک، شکر و نوشیدن مقدار کافی آب، کاهش مصرف چربی‌ها و غذاهای فست فود آماده می‌توانند رژیم غذایی سالم ما را تشکیل دهند.

وی در خصوص تدابیر تغذیه‌ای جهت تقویت سیستم ایمنی بدن در فصل پاییز عنوان کرد: برنامه ریزی تغذیه‌ای برای فصل پاییز باید متفاوت‌تر از سایر فصل‌ها است، چراکه معمولاً فصل پاییز همراه با آلرژی‌های فصلی است و سرماخوردگی‌های مقطعی را در پی خواهد داشت و به خصوص در این شرایط که بحث کووید ۱۹ درگیری بیشتری دارد تغذیه سالم ارتباط مستقیمی با جلوگیری از ابتلاء و تقویت سیستم ایمنی بدن دارد.

حاجی فرجی اظهار کرد: معمولاً اولین نکته که در مورد بیماری‌ها مطرح می‌شود کمبود مواد غذایی، عناصر، املاح و ویتامین‌هایی است که مصرف می‌کنیم؛ عناصر غذایی مثل پروتئین و انرژی برای افرادی که عمدتاً کم وزن هستند و یا بیماری‌هایی مانند پرکاری تیروئید دارند، از سنین پایین‌تری برخوردارند و یا باردار هستند بسیار مهم است.

وی گفت: افراد می‌توانند با مصرف مواد غذایی مناسب که الزامی ندارد حتماً گوشت‌ها یا سایر فراورده‌های گران قیمت دیگر باشد این نیاز را تأمین کنند.

این متخصص تغذیه تصریح کرد: اگر بخواهیم بگوییم که کدام یک از مواد غذایی برای تقویت سیستم ایمنی بدن مناسب هستند باید به ویتامین‌های C، E و D اشاره کرد که بسیار مؤثر هستند این مواد در دسته آنتی اکسیدان‌ها طبقه بندی می‌شوند که اگر میزانشان افزایش پیدا کند قطعاً به شکل مناسبی می‌توانند با عفونت‌ها به ویژه بیماری‌های قلبی و عروقی رادیکال‌های آزاد مبارزه کنند.

وی خاطرنشان کرد: برای مثال ویتامین C در بسیاری از میوه‌ها و سبزیجات یافت می‌شود و می‌توان تنوعی از آنها را داشته باشیم که از جمله آنها می‌توان به گوجه فرنگی، سیب زمینی، کلم‌ها و سبزیجات اشاره کرد.

حاجی فرجی بیان کرد: ویتامین D هم همانطور که می‌دانید از طریق تابش آفتاب به پوست می‌رسد و مقادیر کمی از این ویتامین را در مواد غذایی داریم لذا در شرایط پاندمی کرونا و کاهش قرارگیری در معرض آفتاب برای به دست آوردن این ویتامین توصیه می‌شود که حتماً با سنجش میزان ویتامین D بدن این ویتامین به صورت قرص مصرف شود.

این متخصص تغذیه در خصوص نحوه مصرف ویتامین D گفت: در شرایط عادی توصیه می‌شود افراد یک کپسول ویتامین D پنجاه هزار مصرف کنند اما بسیاری از افراد دچار فقر این ویتامین هستند و یا در بیماران مبتلا به دیابت که سطح کمتری از این ویتامین را دارند توصیه می‌شود سنجش انجام شود و بر اساس سطح میزان بدنی این قرص تجویز شود و یا به صورت قرص و تزریق توسط پزشک مصرف شود.

وی اظهار کرد: یکی دیگر از ویتامین‌هایی که می‌توان گفت آنتی اکسیدان بسیار قوی است ویتامین A است که در سبزیجات برگ زرد و نارنجی را حاوی این ویتامین می‌دانیم حتی در کره نیز موجود است اما افراد چاق باید در مصرف آن دقت کنند.

فرجی تصریح کرد: ویتامین E نیز نقش زیادی در جلوگیری از بروز بیماری‌های قلبی و عروقی دارد در واقع به وفور در مغزها و دانه‌های روغنی وجود دارد اما حد مجاز آنها باید با اطلاع متخصص تغذیه مصرف شود در شرایط معمول اگر روزانه به مقدار مناسب از مغز دانه‌ها به اندازه ده عدد در روز مصرف کنند نیاز بدن را تأمین خواهند کرد.

این متخصص تغذیه خاطرنشان کرد: توجه به این نکته ضروری است که به دلیل بالا بودن میزان کالری دانه‌های روغنی افراد مبتلا به دیابت و چاقی مزمن در مصرف آن دقت کنند.

وی با اشاره به اینکه مصرف عنصر فلزی روی که تقریباً مشابه آهن است برای کودکان و نوجوان بسیار دارای اهمیت است افزود: این ماده غذایی در انواع گوشت‌ها و غذاهای دریایی، پنیر، ماست، لوبیا و غلات به ویژه غلات صبحانه به وفور یافت می‌شود؛ همچنین مصرف غذاهای پرچرب، فست فود و نوشیدنی‌های گازدار به منظور تقویت سیستم ایمنی باید از سبد غذایی حذف شوند.

حاجی فرجی در آخر تاکید کرد: مصرف تخم مرغ به صورت روزانه هیچ ضرری برای افراد ندارد و توجه به این نکته ضروری است که نوشیدن آب به صورت مستمر بسیار مناسب است؛ هرچه که وزن ما بالاتر باشد مغز فعالیت بیشتری پیدا می‌کند که برای بهره مندی از سیستم ایمنی قوی نوشیدن آب به مقدار کافی و مناسب را نباید از یاد برد.

منبع: خبرگزاری مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا