خبرگزاری مهرخبرهای کرونا

امکان بازگشایی مرزهای آذربایجان غربی فراهم شد/ اعلام جزئیات تردد

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- سکینه اسمی: با شیوع ویروس کرونا از یک و نیم سال گذشته مرزهای پنجگانه استان به صورت زمینی برای هر گونه خروج و ورود مسافر به جز گروه‌های هفتگانه از جمله دانشجویان، اتباع خارجی ممنوع شد، این ممنوعیت تردد نه تنها کسب و کار بلکه معیشت مردم منطقه را نیز به شدت تحت تأثیر قرار داد.

در پی رایزنی‌های انجام شده از سوی استاندار آذربایجان غربی و وزیر کشور مقرر شده از فردا این محدودیت‌ها برداشته شود و با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی ترددهای مرزی انجام شود.

ممنوعیت تردد مسافران از مرزهای استان نه تنها کسب و کارها، بلکه معیشت مردم مرزنشین آذربایجان غربی، تجار و بازرگانان را نیز دچار مشکل اساسی کرده بود، با بازگشایی مرزها و توسعه زیرساخت‌های مرزی پیش بینی می‌شود نه تنها شرایط به حالت عادی بازگردد بلکه زمینه رونق مرزها نیز فراهم شود.

امکان بازگشایی مرزهای آذربایجان غربی فراهم شد/ اعلام جزئیات تردد

سالانه بیش از ۵ میلیون تردد در مرزهای آذربایجان غربی انجام می‌گیرد

مدیرکل راهداری، حمل و نقل و پایانه‌های آذربایجان غربی در خصوص جزئیات بازگشایی مرزهای استان از فردا به خبرنگار مهر گفت: قبل از شیوع ویروس کرونا سالانه بیش از ۵ میلیون نفر از مرزهای آذربایجان غربی تردد می‌کردند که این میزان در یک و نیم سال گذشته به یک الی دو درصد رسیده و تنها گروه‌های هفتگانه اجازه تردد داشتند.

ارسلان شکری با بیان اینکه آذربایجان غربی با ۵ پایانه مرزی سهم ۲۳ درصدی از پایانه‌های مرزی کشور را به خود اختصاص داده است، افزود: قبل از شیوع کرونا سالانه بیش از یک میلیون و ۸۰۰ هزار مسافر از مرز بازرگان، یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر از مرز رازی خوی، یک میلیون مسافر از مرز سرو، نزدیک به یک میلیون تا ۸۰ هزار مسافر از مرز تمرچین و ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار مسافر از مرز پلدشت در استان تردد می‌کردند.

بر اساس اعلام ستاد ملی کرونا و رایزنی‌های صورت گرفته از فردا جمعه ترددهای مرزی در مرزهای استان به حالت عادی بازمی گردد وی ادامه داد: میزان تردد از مرزهای استان با شیوع بیماری کرونا به یک الی دو درصد رسیده بود، بر اساس اعلام ستاد ملی کرونا و رایزنی‌های صورت گرفته از فردا جمعه ترددهای مرزی در مرزهای استان به حالت عادی بازمی گردد.

شکری در خصوص قوانین و جزئیات تردد از مرزهای استان اضافه کرد: دریافت دو دز واکسن کرونا و به همراه داشتن کارت واکسن و تست پی سی آر منفی از جمله شروط تردد از مرزهای استان است که با استقرار نیروهای بهداشت و درمان در مرزها امیدواریم مسافران این موارد را حتماً رعایت کنند.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان غربی در خصوص فراهم بودن زیرساخت‌های توسعه در پایانه‌های مرزی استان گفت: آذربایجان غربی به لحاظ شرایط جغرافیایی و همسایگی با سه کشور خارجی در شاهراه ارتباط ایران با اروپا قرار دارد و به همین علت، نیازمند توجه و تقویت زیرساخت‌های مرزی است.

امکان بازگشایی مرزهای آذربایجان غربی فراهم شد/ اعلام جزئیات تردد

۲۲۰ میلیارد تومان برای توسعه پایانه‌های مرزی آذربایجان غربی اختصاص یافت

شکری ادامه داد: پایانه‌های مرزی پلدشت و بازرگان در شمال استان، رازی و سرو در مرکز و مرز تمرچین در جنوب استان قرار دارند که تمرچین با کشور عراق و پلدشت با جمهوری خودمختار نخجوان جمهوری آذربایجان هم‌مرز بوده و سه مرز بازرگان، سرو و رازی دروازه عبور و تجارت با کشور ترکیه است.

امسال ۲۲۰ میلیارد تومان برای توسعه پایانه‌ها و تکمیل زیرساخت‌های مرزی آذربایجان غربی هزینه می‌شود وی خاطرنشان کرد: مرز بازرگان که در شمال آذربایجان‌غربی و در مرز ایران و ترکیه قرار دارد، سالیان متمادی دروازه ورودی ایران به بازارهای اروپا به شمار می‌رود و یکی از بزرگترین پایانه‌های مرزی کشور محسوب می‌شود.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان غربی با بیان اینکه امسال ۲۲۰ میلیارد تومان برای توسعه پایانه‌ها و تکمیل زیرساخت‌های مرزی در این استان هزینه می‌شود، اظهار کرد: همچنین برای تکمیل راه‌های دسترسی این پایانه‌ها، وزارت راه و شهرسازی ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار هزینه می‌کند.

وی اضافه کرد: پایانه رازی خوی در شمال آذربایجان غربی به علت نزدیک بودن به استان وان ترکیه و استقبال طرف ترک از ساخت این پایانه، یکی از مهمترین پایانه‌های مرزی کشور در تردد مسافر و ترانزیت کالا به شمار می‌رود.

امکان بازگشایی مرزهای آذربایجان غربی فراهم شد/ اعلام جزئیات تردد

تمهیدات لازم برای بازگشایی مرزهای آذربایجان غربی فراهم شده است

معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان غربی گفت: تمهیدات لازم برای بازگشایی مرزهای استان از فردا، جمعه فراهم شده و امیدواریم مردم نیز در این راستا با مسئولان همکاری داشته باشند.

علی مصطفوی در بازدید از زیرساخت‌های مرزی استان افزود: با بررسی ابعاد مختلف اقدامات برای تردد مرزی، همه نهادهای مسئول از جمله گمرک، سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و حتی دانشگاه علوم پزشکی برای جلوگیری از بروز مشکل در مرزها به طور کامل و با آمادگی بسیار خوب مستقر هستند.

معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان غربی اضافه کرد: طبق تصمیم اتخاذ شده، افرادی که قصد ورود و خروج از مرزهای آذربایجان غربی را دارند باید ضمن واکسینه شدن، تست پی سی آر منفی نیز به همراه داشته باشند.

مصطفوی بیان کرد: با توجه به اینکه آذربایجان غربی همچنان وضعیت نارنجی و قرمز دارد و احتمال بروز سویه های جدید ویروس در آن سوی مرزها نیز دور از انتظار نیست، شهروندان ایرانی و مسافرانی که قصد ورود به کشور دارند با مسئولان همکاری لازم را داشته باشند تا زمینه شیوع بیشتر کرونا فراهم نشود.

وی تشویق مردم به زدن واکسن را در رهایی از این بیماری و ضررهای مالی ناشی از این بیماری مهم خواند و گفت: بر اساس اعلام دانشگاه علوم پزشکی فوت بیش از شش هزار نفر در سطح استان به خاطر بیماری کرونا آماری تکان دهنده است و تنها راه رهایی و کاهش سطح ابتلاء به این بیماری رسیدن به ۷۰ درصد تزریق واکسن به شرط رعایت پروتکل‌های بهداشتی است.

معاون سیاسی و امنیتی استاندار آذربایجان غربی در ادامه گفت: رسیدن به این آمار لغو تدریجی محدودیت‌ها را به دنبال خواهد داشت اما تست الکترونیکی و بیمار یابی کرونایی را همچنان خواهیم داشت.

طبق تصمیم ستاد ملی کرونا و با دستور استاندار آذربایجان غربی قرار است مرزهای بازرگان ماکو، رازی خوی و سرو ارومیه در مرز ترکیه، صنم بلاغی پلدشت در مرز نخجوان و تمرچین پیرانشهر در مرز عراق از فردا، جمعه بازگشایی شوند.

این مرزها به دنبال شیوع بیماری کووید ۱۹ از اسفند سال گذشته به روی مسافران از ۲ طرف بسته شده بود و بیش از ۱۹ ماه به جز ترددهایی محدود، امکان عبور از آنها وجود نداشت.

منبع: خبرگزاری مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا