خبرگزاری مهرخبرهای کرونا

پکن: واشنگتن هزار بار دیگر هم بگوید، باز دروغ است

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، «وانگ ونبین» سخنگوی وزارت خارجه چین امروز یکشنبه اعلام کرد که گزارش آژانس های اطلاعاتی آمریکا درباره منشاء ویروس کرونا، غیرعلمی، غیرقابل اعتماد و سیاسی است و واشنگتن علاقه شدیدی به سوءاستفاده و تقلب سیاسی دارد که می‌تواند به تلاش‌های جهانی در مبارزه با همه‌گیری آسیب برساند.

وانگ در این باره ادامه داد: در ماه آگوست و هنگامی که سرویس‌های اطلاعاتی ویژه آمریکا نسخه مختصری از یک گزارش طبقه‌بندی‌شده در مورد به اصطلاح تحقیقات درباره منشاء کرونا را منتشر کردند، طرف چینی به شدت با آن مخالفت کرد. دروغ هایی که هزاران بار تکرار شده، همچنان دروغ می مانند.

وی همچنین افزود که وقتی سرویس های اطلاعاتی آمریکا به دنبال این موضوع باشند، گویای این مسئله است که موضوع سیاسی شده است.

سخنگوی وزارت خارجه چین در این باره گفت: این مسئله می تواند آسیب بیشتری به جامعه علمی جهانی در زمینه تحقیقات منشاء کرونا وارد کند، همکاری بین المللی در مبارزه با همه گیری را تضعیف نماید و منجر به تلفات انسانی بیشتر شود.

پیشتر سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا با انتشار نسخه جدید و دقیق‌تری از بررسی‌هایشان مبنی بر اینکه آیا ویروس کرونا از حیوان به انسان منتقل شده است یا از یک آزمایشگاه به بیرون درز کرده است، اعلام کردند که ممکن است هرگز قادر نباشند تا منشا این ویروس را مشخص کنند.

دفتر مدیر اطلاعات ملی آمریکا (ODNI) در گزارشی در همین رابطه اعلام کرد که منشاء طبیعی و نشت آزمایشگاهی هر دو فرضیه‌های قابل قبولی هستند که چگونه کرونا برای اولین بار انسان‌ها را آلوده کرد اما همزمان تحلیلگران در مورد اینکه کدام نظریه محتمل‌تر است یا اصلاً می‌توان ارزیابی قطعی در این زمینه انجام داد، اختلاف نظر دارند.

گزارش مذکور همچنین این ادعا را که ویروس کرونا به عنوان یک سلاح بیولوژیک توسعه یافته است، رد کرد و گفت که طرفداران این نظریه «دسترسی مستقیم به مؤسسه ویروس‌شناسی ووهان ندارند» و به انتشار اطلاعات نادرست متهم شده‌اند.

پیشتر و در حدود دو ماه قبل نیز جامعه اطلاعاتی آمریکا خلاصه‌ای کوتاه و غیرمحرمانه از تحقیقات خود در خصوص منشأ کووید -۱۹ را منتشر و اعلام کرده بود که این ویروس پیش از شیوع گسترده آن در اواخر سال ۲۰۱۹ برای دولت چین ناشناخته بود.

در این گزارش آمده بود که شیوع این بیماری، یک رخداد طبیعی بوده و ناشی از (بکارگیری) تسلیحات بیولوژیک نیست.

منبع: خبرگزاری مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا