خبرگزاری مهرخبرهای کرونا

تهیه سند خودارزیابی سازمان‌های مردم نهاد محیط زیست و منابع طبیعی

به گزارش خبرگزاری مهر، ژیلا مهدی آقایی معاون آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: فعلاً برنامه‌ای برای فعالیت مجدد مدارس طبیعت به روال قبلی نداریم اما امیدواریم به شکل‌های دیگری مانند برگزاری اردو، دانش‌آموزان با محیط‌زیست و اهمیت حفاظت از آن آشنا شوند.

وی ادامه داد: زمانی که این مدارس فعالیت خود را آغاز کرده بود در سازمان حفاظت محیط زیست از نظر حقوقی جایگاهی نداشت، حتی آن سال‌هایی هم دفتر مشارکت‌های مردمی مجوز فعالیت این مدارس را صادر می‌کرد مورد تأیید دفتر حقوقی سازمان نبود این یعنی اینکه در همان زمان هم کار قانونی پیش نمی‌رفت. متولی ایجاد مدرسه وزارت آموزش و پرورش است و زمانی که مدارس طبیعت فعال بود طبق ابلاغیه‌ای به سازمان محیط زیست اعلام کردند که متولی این امر آن وزارتخانه است بنابراین بر این اساس قطعاً سازمان محیط زیست نمی‌تواند مجوز تأسیس و فعالیت را برای مدارس طبیعت صادر کند.

وی ادامه داد: علاوه بر این مسائل دیگری هم در رابطه با مدارس طبیعت ایجاد شد که گزارش آن به سازمان محیط زیست رسید، در واقع حوزه‌های نظارتی بر این مدارس ورود کردند و بعد از بررسی جوانب مختلف نظر خود را به سازمان محیط زیست اعلام کردند که در نهایت منجر به تعطیلی مدارس طبیعت شد، مجوزهایی هم که صادر شده بود لغو شد بنابراین فعلاً برنامه‌ای برای فعالیت مجدد مدارس طبیعت به روال گذشته نداریم اما در تلاشیم با همکاری آموزش و پرورش در قالب اردو دانش اموزان را از نزدیک با طبیعت آشنا کنیم البته بعد از اینکه کرونا به طور کامل مهار شد.

شناسایی فعالان حوزه محیط زیست در قالب یک جشنواره

مهدی آقایی گفت: یکی از فعالیت‌های معاونت آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست، برگزاری جشنواره ” تنم زمین ” است، این جشنواره در صدد است همه کسانی که در راستای حفظ محیط زیست تلاش می‌کنند اما تاکنون شناسایی نشده‌اند را معرفی کنیم و هدف مستند سازی تجربیات موفق این افراد و گسترش آنها است.

وی تاکید کرد: همیشه می‌دانستیم که در نقاط مختلف کشور، افرادی هستند که کارهای محیط زیستی مفیدی انجام می‌دهند و همیشه برای بهبود حال محیط زیست کشور تلاش می‌کنند اما نمی‌شناسیم از این رو برای اینکه تجربیات این افراد را بشناسیم و منتشر کنیم اقدام به شناسایی آنها گرفتیم که می‌توان با این روش حس اجتماعی مردم را در راستای حفظ محیط زیست ترغیب کرد.

معاون آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: یکی دیگر از فعالیت‌هایی که دنبال می‌کنیم آموزش محیط زیستی مدیران، برنامه ریزان و تصمیم سازمان کشور است، این دوره‌های آموزشی از ملزوماتی است که معاونت آموزش سازمان محیط زیست دنبال می‌کند که با توجه به اهمیت موضوع شورای فرهنگ عمومی ورود کرده و بر اساس آن سند ارتقای این برنامه تهیه و تدوین شده است.

وی افزود: قرار است این سند در هفته محیط زیست در مراسمی با حضور رئیس سازمان محیط زیست و وزیر آموزش و پرورش رونمایی و ابلاغ شود که بر این اساس ذیل اجرای این سند کارگروه‌هایی تشکیل شد که امیدواریم بتوانیم موفق عمل کنیم تا در تصمیم گیری ها چه خرد و چه کلان محیط زیست مد نظر قرار گیرد.

مهدی آقایی درباره ارائه آموزش به کشاورزان در خصوص مدیریت مصرف آب و کشت‌های کم آب بر گفت: آموزش در مورد کشت‌های آب بر، بر عهده سازمان جنگل‌ها مراتع و آبخیزداری است و تا جایی که اطلاعات دارم در این بخش آموزش‌های گسترده‌ای دارند، اما چند ماهی است که با همکاری دهیاران استان‌ها آموزش‌هایی در زمینه مدیریت منابع آب و دفع سموم برای کشاورزان داشتیم، از سوی دیگر در دو استان از جمله خوزستان برنامه آموزش کشاورزان به صورت پایلوت در دستور کار قرار گرفته است. چنانچه فعالیت‌ها نتیجه‌بخش باشد می‌توان آن‌ها را در سایر مناطق نیز اجرایی کرد.

وی در ادامه این نشست درباره ارتباط سازمان‌های مردم نهاد زیست محیطی با ادارات کل استانی و شهرستانی افزود: مدیران کل ادارات شهرستانی و استانی را موظف کرده‌ایم که ماهانه جلساتی را با سمن‌ها برگزار و گزارش آن را به دفتر مشارکت‌های مردمی ارسال کنند بنابراین سعی کردیم که تعاملاتی در این زمینه برقرار باشد اما اگر سمن‌ها مشکلی در این زمینه دارند می‌توانند این مشکلات را به‌طور مستقیم از طریق صفحات مجازی یا از طریق دفتر مشارکت‌های مردمی به من اعلام کنند تا پیگیری‌های لازم انجام شود.

داوطلبان و همیاران طبیعتی که در زمینه اطفای حریق آموزش ندیده‌اند، جان خود را به‌خطر می‌اندازند

معاون آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه درباره حضور داوطلبان اطفای حریق در عرصه‌هایی که دچار آتش‌سوزی شده‌اند، گفت: اگر داوطلبان و همیاران طبیعت در زمینه اطفای حریق آموزش ندیده باشند با حضور در عرصه جان خود را به‌خطر می‌اندازند، از این‌رو با شورای هماهنگی سازمان‌های مردم نهاد و تشکل‌ها جلسه‌ای برگزار کرده‌ایم تا بتوانیم آموزش همیاران طبیعت در این زمینه را پیگیری کنیم.

معاون آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: در این زمینه باید با سازمان جنگل‌ها نیز تعامل کنیم و در کنار محیط‌بانان برای همیاران طبیعت هم آموزش اطفای حریق برگزار کنیم.

وی درباره طرح بی زباله که پیش از این توسط سازمان محیط زیست اجرایی شده بود گفت: این طرح برنامه‌ای سه ماهه بود که از بهمن ماه سال ۱۳۹۶ اجرایی شد، از ابتدا هم قرار بود که این طرح پس از اجرایی شدن به مردم و سمن‌ها واگذار شود البته اجرای این طرح نتایج مثبتی از جمله تفکیک پسماند از مبدا را به همراه داشت.

وی تاکید کرد: هدف از برگزاری این طرح ایجاد حس مسؤولیت پذیری و تشویق مردم در راستای مدیریت پسماند بود بنابراین طرح بی زباله زمان خود را طی کرد و نتایج نشان داد که بعد از آن اتفاقات خوبی افتاد و خیلی‌ها به سمت تفکیک زباله و صفر شدن پسماند پیش رفت، در واقع اثری که می‌خواستیم بر روی جامعه بگذاریم به نظر خودمان گذاشتیم.

معاون آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست ضمن اشاره به ارائه آموزش‌های زیست‌محیطی به مخاطبان از طریق صدا و سیما گفت: برای پخش ۲۰۰ برنامه زیست محیطی از طریق صدا و سیما برنامه‌ریزی‌هایی صورت گرفته است.

وی اظهار داشت: محور اصلی فعالیت ما ارائه آموزش‌های عمومی به تمامی افراد جامعه است و در این راستا برنامه‌هایی در سطح ستادی و استانی اجرایی شده است. طی سال‌های اخیر همواره این پرسش از ما وجود داشت که چرا از ظرفیت صدا و سیما برای ارائه آموزش‌های زیست محیطی استفاده نمی‌کنیم؟

ورود محیط زیست به گفتمان مخاطبان عام با کمک طنز

وی ادامه داد: در حال حاضر ما به این موضوع ورود کرده‌ایم و مجموعه‌ای آموزشی در قالب طنز و با عنوان «شوخی شوخی» هر شب از تلویزیون پخش می‌شود. هدف ما از پخش این مجموعه ایجاد سبکی جذاب برای ورود محیط زیست به گفتمان مخاطبان عام است همچنین این مجموعه تلویزیونی در تلاش است که با ارائه آموزش‌های غیر مستقیم زیست محیطی و البته ارائه راهکار، زیرساختی برای دغدغه‌مند در حوزه محیط زیست ایجاد کند.

مهدی آقایی با اشاره به اینکه تاکنون ۸۰ برنامه در ارتباط با مسائل زیست محیطی پخش شده است، اظهار داشت: اگر برنامه‌های آموزشی استمرار نداشته باشند، نتیجه‌بخش نخواهند بود. از این‌رو پیش‌بینی کرده‌ایم که ۲۰۰ برنامه زیست محیطی دیگر نیز از طریق صدا و سیما پخش شود.

وی گفت: در زمینه تغییرات اقلیمی و تأثیرات آن بر محیط زیست یک سری دوره‌های آموزشی را برای معلمان و دانش آموزان برگزار کردیم که بسیار مورد استقبال قرار گرفت، در سه سال گذشته این دوره آموزشی با این محورها که چه تأثیری بر محیط زیست دارد و روش سازگاری یا مقابله با این پدیده برگزار شد، همچنین فیلم‌های آموزشی و کمک آموزشی برای معلمان مدرس کتاب ” انسان و محیط زیست ” نیز تهیه می‌شود.

معاون آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست در بخش دیگری از این نشست اظهار داشت: ما با اعلام نیاز سازمان‌های مردم نهاد، سند خودارزیابی سازمان‌های مردم نهاد محیط زیست و منابع طبیعی را تدوین کردیم و در نهایت با اعلام نظر کارشناسان و سمن‌ها کتابچه سند خودارزیابی سازمان‌های مردم‌نهاد تدوین شد. در این راستا کارگاه‌های توان‌افزایی در حال برگزاری است و در این کارگاه‌ها با توجه به ۶۵ شاخصی که در سند تعریف شده است، آموزش‌های لازم به سمن‌ها ارائه می‌شود.

وی ادامه داد: هدف اصلی ما از این کار استانداردسازی فعالیت سازمان‌های مردم‌نهاد توسط خودشان است. ما می‌گوییم که ۱۰۲۵ سازمان مردم نهاد در کشور داریم. باید بررسی کرد که این سمن‌ها در چه حوزه‌هایی فعالیت می‌کنند و پس از آن سند ارزیابی سازمان‌های مردم نهاد محیط زیست و منابع طبیعی به روزرسانی و تبدیل به پیش‌نیازی برای تخصصی شدن سازمان‌های مردم نهاد می‌شود.

آقایی در پایان درباره کمپین سه‌شنبه‌های بدون خودرو نیز توضیح داد: زمانی ما می‌توانیم پویشی را در سطح وسیع تبلیغ کنیم که زیرساخت‌های لازم برای آن وجود داشته باشد. ما به هیچ عنوان با این پویش مخالف نیستیم و هر جا که لازم باشد از آن حمایت می‌کنیم اما باید زیرساخت‌های لازم برای تبلیغ گسترده آن فراهم باشد.

منبع: خبرگزاری مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا