خبرگزاری مهرخبرهای کرونا

چرا عفونت اومیکرون خفیف تر از سویه های قبلی است

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از مدیسن نت، به گفته محققان، «به نظر می‌رسد که سویه اومیکرون به جای اینکه به سمت ریه‌ها حرکت کند، در بینی، گلو و نای مستقر می‌شود.»

«رولاند ایلز»، زیست‌شناس انستیتوی بهداشت برلین که نحوه نفوذ ویروس‌های کرونا به مجاری هوایی را مطالعه کرده است، می‌گوید: «این سویه عمدتاً خود را در دستگاه تنفسی فوقانی نشان می‌دهد.»

بیش از دوازده گروه تحقیقاتی در ماه گذشته، سویه اومیکرون را در تنظیمات آزمایشگاهی با استفاده از حیوانات مشاهده کرده اند.

بیش از شش مطالعه نشان داده اند که اومیکرون خفیف‌تر از نوع دلتا و سایر سویه های دیگر است. در حالی که سویه های قبلی به ریه‌ها آسیب زده و باعث مشکلات تنفسی در انسان می‌شدند، چندین مطالعه روی موش‌ها و همسترها نشان داده‌اند که این سویه باعث علائم خفیف‌تری می‌شود.

در مجموع یافته‌های محققان آمریکایی و ژاپنی نشان می‌دهد که حیوانات آلوده به سویه اومیکرون احتمال مرگ کمتری دارند، علاوه بر این کاهش وزن کمتر و آسیب کمتری به ریه در آنها مشاهده شد.

تیم تحقیق دریافت که سطح اومیکرون در ریه‌ها یک دهم یا کمتر از سایر سویه ها است. لازم به ذکر است که تحقیقات انجام شده در حیوانات همیشه در انسان تکرار نمی‌شود.

در همین حال، محققان دانشگاه هنگ کنگ ۱۲ نمونه ریه را مطالعه کردند و دریافتند که سویه اومیکرون کُندتر از انواع قبلی رشد می‌کند.

در حالی که این یافته‌ها می‌تواند روشن کند که چرا افراد آلوده به اومیکرون به نظر کمتر از افراد مبتلا به دلتا در بیمارستان بستری می‌شوند، اما برای تأیید یافته‌ها به تحقیقات بیشتری نیاز است.

منبع: خبرگزاری مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا