خبرگزاری مهرخبرهای کرونا

مؤثرترین اقدامات برای کاهش انتقال کرونا/ از ماسک زدن تا تهویه

به گزارش خبرگزاری مهر، محمد مهدی گویا اظهار داشت: مؤثرترین اقدامات برای کاهش انتقال کووید ۱۹ شامل حفظ فاصله فیزیکی از سایرین، استفاده از ماسک مناسبی که کاملاً قالب صورت باشد، باز کردن پنجره‌ها برای بهبود تهویه محل، پرهیز از حضور در مراکز شلوغ و پر جمعیت و یا با تهویه ناکافی، تمیز نگه داشتن دست‌ها و رعایت اتیکت سرفه و واکسیناسیون کامل و دریافت به هنگام دوز یادآور است.

وی افزود: با توجه به قدرت بالای انتقال اومیکرون، ممکن است اقدامات پیشگیرانه به سادگی مانع از انتقال ویروس نشود بنابراین در این شرایط، تمرکز اقدامات پیشگیرانه بیشتر در افرادی باید باشد که به عنوان گروه‌های آسیب پذیر از نظر احتمال بالا و یا ابتلاء به انواع شدید بیماری، محسوب می‌شوند.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: افرادی که آسیب پذیر هستند باید تشویق شوند تا از طریق ماسک با کیفیت بالا و فاصله گذاری اجتماعی و عدم حضور در تجمعات از خود محافظت کنند. ماسک، بهترین وسیله پیشگیری از کووید ۱۹ است و استفاده از هر نوع ماسک در دسترس، بهتر از عدم استفاده از آن است.

گویا ادامه داد: مهم است که ماسک کاملاً اندازه صورت بوده، حفاظت مناسبی ایجاد کند و فرد بتواند به طور مداوم از آن استفاده کند. ممکن است یک ماسک محافظت خوبی ایجاد کند اما فرد قادر به تحمل آن نبوده و به دفعات، ماسک را از صورت خود بردارد که طبعاً از نظر پیشگیری، کم اثر خواهد بود. همچنین در مدارس تمام معلمان، پرسنل، دانش آموزان و مراجعان بدون توجه به سابقه واکسیناسیون، باید از ماسک استفاده کنند.

وی تاکید کرد: ماسک‌های باقدرت محافظت بالاتر یا رسپیراتور مانند N۹۵ برای شرایطی که احتمال انتقال بالاتر وجود دارد یا برای گروه‌های جمعیتی که در خطر ابتلاء به انواع شدید کووید ۱۹ باشند، توصیه می‌شود.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: استفاده از ماسک با قدرت محافظت بالاتر برای پرسنل بهداشتی در زمان مراقبت از بیماران کرونایی، برای عموم افراد جامعه در زمان حضور در وسایل نقلیه عمومی و هواپیما به ویژه برای مدت طولانی، برای شاغلانی که با افراد زیادی سر و کار دارند، در زمانی که واکسیناسیون مناسب با زمان متناسب انجام نشده باشد، در محیط‌های عمومی خیلی شلوغ در فضای باز یا بسته و برای افرادی که فاکتور خطر داشته باشند و یا ضعیف سیستم ایمنی و زمینه بیماری‌های مختلف دارند، توصیه می‌شود.

گویا یادآور شد: استفاده از دو ماسک یعنی یک ماسک پارچه‌ای با یک ماسک جراحی و یا استفاده از دو ماسک جراحی به گونه که کاملاً روی صورت را بپوشاند، می‌تواند منجر به تأثیر حفاظتی بهتر شود. اولویت استفاده از ماسک‌های N۹۵ به ویژه Surgical N۹۵ با پرسنل بهداشتی و درمانی است که در مواجهه با بیماری هستند و مستقیماً خدمات مورد نیاز را به بیماران مبتلا به کووید ۱۹ ارائه می‌کنند.

وی تصریح کرد: استفاده از ماسک در خارج از منزل برای همه افراد توصیه می‌شود و در تمام اماکن عمومی اعم از دولتی و خصوصی، باید الزامی شود. گروه‌های در معرض خطر ابتلاء به انواع شدید بیماری، ترجیحاً از ماسک‌های باقدرت حفاظت بیشتر و یا دو ماسک همزمان استفاده کنند. رعایت فاصله گذاری فیزیکی و خودداری از حضور در دورهمی ها، تجمعات و مجالس در این گروه‌ها، اهمیت بسیاری دارد.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: اطلاع رسانی عمومی و گسترده از طریق رسانه‌ها و فضای مجازی در مورد اهمیت استفاده از ماسک در خارج از منزل، پرهیز از ساده سازی و عادی انگاری بیماری اومیکرون به عنوان یک بیماری ساده و گذرا، پرهیز از تاکید بر ایمنی عمومی ناشی از ابتلاء در موج‌های قبلی به عنوان عوامل مؤثر ایمنی در برابر ابتلای جدید به اومیکرون و الزامی کردن استفاده از ماسک در اماکن عمومی، بازارها، ادارات و…، و در اختیار قرار دادن ماسک رایگان به افراد بدون ماسک، راهکارهایی است که در این شرایط، توصیه می‌شود.

منبع: خبرگزاری مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا