خبرگزاری ایرناخبرهای کرونا

پلاسمای بیماران کووید ۱۹ کاشان تامین شد

محمدرضا ذیلایی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این میزان پلاسما تاکنون پاسخگوی نیاز کاشان بوده است و چنانچه بیمارستان‌ها درخواست پلاسمای بیشتری هم کنند امکان تامین آن وجود دارد.

وی خاطر نشان کرد: بهبودیافتگان کرونا در خصوص اهدای خون تعامل خوبی دارند و انتقال خون کاشان بر پایه نیاز منطقه فراورده خونی تولید می‌کند.

رییس پایگاه انتقال خون کاشان یادآور شد: بهبود یافتگان کرونا پس از ۱۴ روز از زمان بستری و قرنطینه و ۲۸ روز پس از آن تا چهار ماه می‌توانند با اهدای خون به بهبود بیماران درگیر با کرونا کمک کنند.

ذیلالی با بیان اینکه اهدای خون بیماران بهبود یافته کووید ۱۹ پیش از ۴۲ روز ممنوع است، اضافه کرد: اهدای خون این افراد پس از چهار ماه نیز به عنوان پلاسمای معمولی محسوب می‌شود که برای کرونایی‌ها موثر نیست.  

از ابتدای شیوع کویید ۱۹ در کاشان، نزدیک به ۱۱۰ هزار نفر به مراکز بستری، تشخیص سرپایی و درمانی مراجعه کردند و نزدیک به هفت هزار و ۸۰۰ نفر بیمار حاد تنفسی نیز بهبود یافته و از بیمارستانهای این شهرستان مرخص شده اند.

ویروس کرونا ۲۰۱۹ (COVID-۱۹) که نخستین بار در ووهان چین شناسایی شد، در نهایت به همه کشورها از جمله ایران سرایت کرد و سازمان بهداشت جهانی را بر آن داشت تا وضعیت فوق‌العاده اعلام کند.

کرونا، ویروسی است که گستردگی شیوع آن بسیار وسیع است و از جمله راه‌های انتقال آن عطسه، سرفه، دست ‌دادن و روبوسی است؛ پزشکان توصیه می‌کنند، افراد علاوه بر پرهیز از دست ‌دادن، روبوسی و حضور در مرکزهای عمومی، به‌ هنگام عطسه لازم است، جلوی بینی خود را با دستمال بگیرند و یا برای مهار آن از آرنج خود استفاده کنند.

برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی همچون استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی توصیه‌ شده است.

شهرستان ۳۶۵ هزار نفری کاشان با گستره چهار هزار و ۳۹۲ کیلومتر مربع در فاصله نزدیک به ۲۰۰ کیلومتری شمال مرکز استان اصفهان واقع است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا