خبرگزاری مهرخبرهای کرونا

افزایش تعداد بیماران بستری کرونا در جهرم

محمد رحمانیان در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به افزایش بیماران بستری کرونا و آنفلوانزا در بخش کرونا بیمارستان سیدالشهداء (ع) جهرم گفت: از دو هفته گذشته تا کنون تعداد بیماران بستری افزایش قابل توجهی داشته است. در حال حاضر ۲۰ بیمار با علائم حاد در بیمارستان بستری هستند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جهرم بیان کرد: تعدادی از بیماران دارای درگیری ریوی ۶۰ تا ۷۰ درصد هستند و اکثر بیماران از سالمندان و میانسالان بوده و در بین آنها اطفال هم وجود دارد.

وی افزود: هم اکنون شیوع بیماری کرونا در شهرستان جهرم از نوع دو ساب واریانت اومیکرون بنام BQ۱ و XBB است. در کنار این دو نوع ساب واریانت، شاهد شیوع آنفلوآنزا هستیم که علائم هر دو بیماری بسیار شبیه به هم است.

به گفته رحمانیان، این ساب واریانت جدید اومیکرون بسیار مسری تر از نوع‌های قبل بوده و سرعت انتقال آن بالاتر است.

وی بیان کرد: روزانه به طور متوسط نزدیک به ۲۰۰ نفر در درمانگاه تحت ویزیت متخصصین عفونی قرار می‌گیرند که اغلب آنها دارای علائمی مانند بدن درد، کوفتگی، تب، آب ریزش بینی و غلط خونی هستند. علائم اومیکرون و آنفلوآنزا شبیه به همدیگر است که برای تشخیص اینکه بدانیم فرد بیمار به کدام بیماری مبتلا شده است از آن تست نمونه تشخیصی (PCR) گرفته می‌شود.

به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی جهرم اگر بیمار دارای خلط خونی است باید حتماً به پزشک متخصص مراجعه کند. برخی از بیماران دارای تنگی نفس هستند که به توصیه پزشک تحت سی تی اسکن ریه قرار می‌گیرند. بعد از سی تی اسکن و مشخص شدن درگیری ریوی بالا، بیمار بستری شده تحت درمان‌های حمایتی قرار می‌گیرد.

وی اضافه کرد: مبتلایانی هم که علائم بیماری در آنها نسبتاً وخیم نیست بصورت سرپایی بستری شده و روزانه دز دارو دریافت می‌کنند.

رحمانیان عنوان کرد: در بیماری‌های سرماخوردگی مانند کرونا و همین طور آنفلوآنزا اگر تب بیمار به مدت ۲ الی ۳ روز قطع نشود و تنگی نفس ادامه داشته باشد و همن طور تعداد تنفس بیمار (بزرگسال) بیش از ۲۰ عدد در دقیقه و تعداد تنفس بیمار (کودک) بیش از ۳۰ عدد در دقیقه شود حتماً و در سریع‌ترین زمان باید به متخصص عفونی مراجعه شود.

به گفته وی، اگر علائم بیماری در فرد خفیف باشد می‌تواند با درمان‌های خانگی مانند مصرف مایعات گرم همچون ترکیب آب جوش و عسل و یا آب لیمو تازه و عسل و همین طور خوردن لبنیات گرم و آب مرکبات بیماری خود را درمان کند. در صورتی که فرد دارای بدن درد خفیف است می‌تواند از مسکن مانند استامینوفن استفاده کند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جهرم تاکید کرد: در بیماری‌های ویروسی مانند سرماخوردگی خوردن آنتی بیوتیک به هیچ عنوان مؤثر نبوده و نتیجه‌ای برای بهبودی حاصل نمی‌شود. اما در مواردی به دلیل عفونی شدن گلو و چرک کردن آن به تشخیص پزشک داروی آنتی بیوتیک تجویز می‌شود.

وی بیان کرد: طول دوره نقاهت بیماری کرونا از نوع اومیکرون و بیماری آنفلوانزا ۵ الی ۷ روز است. توصیه می‌شود در این مدت بیمار خود را قرنطینه کرده و رعایت پروتکل‌های بهداشتی را جدی بگیرد.

رحمانیان بیان کرد: رعایت پروتکل‌های بهداشتی همچنان مهم‌ترین عامل برای پیشگیر ی از بیماری‌های ویروسی است. برای اینکه بیمار نشوید حتماً ماسک بزنید. رعایت فاصله اجتماعی و شستشوی دست‌ها از دیگر مواردی است که باید به آن توجه کرد.

وی با اشاره به تزریق دز یادآور واکسن کرونا گفت: با توجه به اینکه خیلی از افراد دز سوم و یادآور واکسن کرونا را دریافت نکرده‌اند و یا چند ماه از دز سوم و یادآور واکسنشان گذشته است قطعاً ایمنی در بدن افراد پایین آمده و چنانچه فرد مبتلا به کرونا شود شدت بیماری در آنها زیاد خواهد بود. این نکته حائز اهمیت است که دریافت واکسن به معنای آن نیست که فرد هرگز به بیماری کرونا مبتلا نخواهد شد بلکه شدت بیماری در فرد کاهش خواهد یافت.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جهرم تاکید کرد: توصیه می‌شود در کنار رعایت پروتکل‌های بهداشتی حتماً دز یادآور واکسن کرونا را دریافت کنید. افراد با بیماری‌های زمینه‌ای، سالمندان، افراد با بیماری‌های نقص ایمنی بیش از دیگران در معرض ابتلابه بیماری کرونا هستند.

وی اشاره کرد: دانش آموزان از گروه سنی هستند که به خاطر قرار گرفتن در کنار هم در محیط کلاس، انتقال بیماری در آنها بسیار زیاد است. توصیه می‌شود دانش آموزان و معلمان حتماً در مدارس ماسک بزنند و فاصله اجتماعی را رعایت کنند. همین طور رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سرویس مدارس ضروری است.

منبع: خبرگزاری مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا