خبرگزاری مهرخبرهای کرونا

آغاز موج هفتم کرونا در اردستان/عادی‌نگاری‌ها مشکل‌ساز شد

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها-علیرضا صفاری فر: بیماری کرونا در ماه‌های اخیر در سطح کشور و همچنین شهرستان اردستان تا حدی فروکش کرده بود و این وضعیت موجب شده بود که مردم گمان کنند کرونا تمام شده و دیگر خبری از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی نبود با وجود اینکه متخصصان بهداشتی نسبت به رعایت موارد بهداشتی توصیه می‌کردند.

در حال حاضر ویروس کرونا با سرعت زیادی در حال گسترش و شیوع در جامعه و میان مردم است و می‌طلبد که مردم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی اعم از زدن ماسک و رعایت فاصله اجتماعی در تجمعات را جدی بگیرند؛ همچنین تزریق دوز یادآور واکسن نیز برای ایجاد ایمنی کافی در بدن در برابر ویروس مؤثر است.

وضعیت شهرستان اردستان در رنگ‌بندی کرونایی نیز در تازه‌ترین رنگ بندی که از سوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اعلام شده همچون چند هفته پیش در وضعیت زرد قرار دارد.

در این چند ماه اخیر دیگر به ندرت کسی پیدا می‌شد که از ماسک استفاده کند و حال و هوای شهر به گونه‌ای بود که گویی کرونا تمام شده است اما شهروندان اردستانی باید مراقب باشند که کرونا آتش زیر خاکستر است و می‌تواند ناگهان شعله‌ور شود.

مهدی از شهروندان اردستانی به خبرنگار مهر می‌گوید: مردم اردستان همانند بسیاری از دیگر مردم کشورمان تصور می‌کردند که این بیماری تمام شده و به همین خاطر هم در این چند ماه گذشته به ندرت کسی در شهر از ماسک استفاده می‌کرد.

وی ادامه می‌دهد: باید مراقب باشیم و اصول بهداشتی را رعایت کنیم تا دوباره شاهد مرگ و میرهای فراوان در اثر این بیماری نباشیم؛ در اثر این بیماری، بسیاری از شهروندان در داغ از دست دادن عزیزان خود سوگوار شدند.

طبق گفته مسئولان بهداشت و درمان در شهرستان اردستان میزان مراجعات بیماران سرپایی نسبت به چند هفته قبل بسیار افزایش یافته و این شهرستان وارد پیک هفتم کرونا شده است.

۱۰ برابر شدن مراجعات سرپایی

حسن ذبیحی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، در این ارتباط اظهار داشت: در دو هفته اخیر بار مراجعات سرپایی بیش از ۱۰ برابر شده به طوری که از ابتدای تیرماه تا ۱۵ تیرماه فقط پنج بیمار ویزیت شده‌اند در حالی از تاریخ ۱۶ تیرماه تا کنون ۵۷ بیمار یعنی افزایشی بیش از ۱۰ برابر شده است.

وی افزود: سویه غالب و در گردش جامعه «BA.5» است با سرایت پذیری ۱۵ تا ۱۸، یعنی هر یک نفر فرد مبتلا می‌تواند تا ۱۵ الی ۱۸ نفر دیگر را مبتلا کند.

مدیر شبکه بهداشت و درمان اردستان ادامه داد: در اغلب بیماران علائم خفیف و متوسط است اما برای بیماران دارای بیماری‌های زمینه‌ای و افراد مسن می‌تواند خطرناک باشد و احتمال درگیری ریه و بستری شدن بالاتر است.

ذبیحی در خصوص وضعیت بستری بیماران در بیمارستان، تصریح کرد: در هفته اخیر چهار مورد و در هفته قبل سه بیمار بستری بوده‌اند این در حالی است که از هفته دوم خرداد ما هفته‌ای یک بیمار بستری داشتیم.

تزریق ۱۵۰ تا ۲۰۰ دُز واکسن در اردستان

وی با بیان اینکه به طور متوسط روزانه در شهرستان ۱۵۰ تا ۲۰۰ واکسن تزریق می‌شود؛ خاطرنشان کرد: شهرستان اردستان از نظر پوشش نوبت سوم در رتبه دوم بعد از نطنز قرار دارد همچنین پوشش نوبت سوم شهرستان ۵۶.۲ درصد و پوشش نوبت چهارم شهرستان ۳.۷ درصد است.

مدیر شبکه بهداشت و درمان اردستان تاکید کرد: توصیه می‌کنیم که مردم دوز یادآور را حتماً تزریق کنند و علاوه بر این، در فضای بسته استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی فراموش نشود.

متخصصان حوزه بهداشت و درمان این روزها تأکید دارند که تزریق دز یادآور واکسن کرونا و استفاده از ماسک و رعایت فاصله‌گذاری‌های اجتماعی می‌تواند در شدت گرفتن بیماری کرونا و پیشگیری از همه گیری شدید مؤثر باشد.

منبع: خبرگزاری مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا