خبرگزاری مهرخبرهای کرونا

روسیه و آمریکا مسئول اجرای پیمان هسته ای استارت جدید هستند

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تاس، «استفان دوجاریک»، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد روز سه شنبه اعلام کرد که روسیه و ایالات متحده مسئولیت اجرای کامل پیمان استارت جدید در مورد کاهش تسلیحات استراتژیک را بر عهده دارند.

دوجاریک با اشاره به اهمیت پیمان استارت جدید، گفت: پیمان استارت جدید یک عنصر اساسی صلح و امنیت بین المللی و خلع سلاح هسته‌ای و رژیم عدم اشاعه است. هر دو طرف باید این موضوع مهم را حل و فصل کنند.

سخنگوی دبیرکل سازمان ملل همچنین افزود: پیمان استارت جدید آخرین توافق باقی مانده بین دو قدرت هسته‌ای قدرتمند جهان است و من فکر می‌کنم این مسئولیت همه افراد درگیر در این پیمان است که از اجرای کامل آن اطمینان حاصل کنند.

سخنان سخنگوی دبیرکل سازمان ملل پس از آن ایراد می‌شود که «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه روز سه شنبه اعلام کرد: روسیه از ایالات متحده می‌خواهد به تماس‌ها برای ازسرگیری بازرسی‌ها تحت معاهده استارت نُو ادامه دهد. معاون وزیر خارجه روسیه در این باره اضافه کرد که طرف روسی از ایالات متحده می‌خواهد که به همکاری برای ازسرگیری بازرسی‌ها در اسرع وقت بر اساس معاهده کاهش تسلیحات تهاجمی راهبردی «استارت نُو» ادامه بدهد.

سرگئی ریابکوف در پاسخ به سوال رسانه‌ها درباره خروج موقت تأسیسات روسیه از نظام بازرسی در چارچوب این توافقنامه افزود: ما از ایالات متحده می‌خواهیم که اقدامات بازدارنده‌ای که به نفع هدف مان نیست را کنار بگذارد و به همکاری نزدیک خود ادامه دهد تا فعالیت‌های بازرسی پیش بینی شده در معاهده را در اسرع وقت به صورت واقعی و برابر ازسرگرفته شود.

ریابکوف گفت: منافع هر دو طرف این موضوع را می‌طلبد.

این درحالیست که بنا به گفته سخنگوی کاخ ریاست جمهوری روسیه، مسکو تا به امروز شاهد اقدامی از سوی واشنگتن در جهت تمدید پیمان دو جانبه استارت نو نبوده است.

«دیمیتری پسکوف» ساعاتی پیش با تاکید بر ضرورت انجام مذاکرات میان آمریکا و روسیه با محوریت این پیمان تسلیحاتی مهم اعلام کرد که مسکو هیچ پیشنهادی از ایالات متحده در مورد مذاکرات بر سر تمدید پیمان کاهش تسلیحات راهبردی (استارت نُو) دریافت نکرده است، با این حال چنین گفتگویی ضرورت دارد.

گفتنی نیست که اوایل ماه ژوئن وزارت خارجه آمریکا ادعا کرده بود در صورتیکه روسیه حسن نیت و شفافیت بیشتری در خصوص زرادخانه هسته‌ای از خود نشان دهد، بحث ازسرگیری مذاکرات را می‌توان مدنظر قرار داد.

منبع: خبرگزاری مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا