خبرگزاری مهرخبرهای کرونا

ناکامی داروهای «فلووکسامین» و «ایورمکتین» در بهبود کووید ۱۹

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از مدیسن نت، بر اساس نتایج منتشر شده، هیچیک از دو داروی مورد استفاده در میان بیماران دارای اضافه وزن یا چاق که طی ۷ روز پس از شروع علائم داروها را دریافت کردند، در برابر کووید مؤثر نبودند.

دکتر «کارولین برامانت»، محقق ارشد از دانشگاه مینه سوتا، گفت: «داروی سوم مورد مطالعه «متفورمین»، به هدف اولیه بهبود سطح اکسیژن نرسید، اما کمی احتمال ابتلای بیمار به کووید شدید را کاهش داد.»

برامانت گفت: «متفورمین در صورت تجویز زودهنگام، احتمال مراجعه به بخش اورژانس، بستری شدن در بیمارستان یا مرگ را تا بیش از ۴۰ درصد کاهش داد. با این حال، این یک نتیجه ثانویه است، از اینرو نمی‌توان آن را قطعی دانست.»

ایورمکتین، فلووکسامین (لووکس) و متفورمین همگی از سوی سازمان غذا و داروی ایالات متحده برای مقاصد دیگر تأیید شده‌اند و در اوایل پاندمی همه به عنوان درمان‌های ممکن برای کووید معرفی شدند.

ایورمکتین، یک ضدانگل، فلووکسامین یک داروی ضد افسردگی و متفورمین داروی دیابت است.

برامانت در این باره گفت: «شکست این سه دارو در رسیدن به هدف اولیه کارآزمایی بالینی تعجب آور نیست، زیرا درمان ضدویروسی چیزی است که معمولاً بسیار خاص و هدفمند است. داروهای خاص معمولاً باید جدید باشند و برای درمان ویروس‌های خاص ساخته شوند.»

در این کارآزمایی بالینی، بیش از ۱۳۰۰ بیمار مبتلا به کووید به طور تصادفی انتخاب شدند تا با یکی از این سه دارو به صورت جداگانه؛ یک قرص دارونما؛ یا ترکیبی از متفورمین و فلووکسامین یا متفورمین و ایورمکتین درمان شوند.

محققان مشاهده کردند هیچیک از این سه دارو به حفظ نرمال سطح اکسیژن خون بیماران کمک نکرد. اما متفورمین به کاهش خطر ابتلاء به کووید و مرگ کمک کرد.

منبع: خبرگزاری مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا