خبرگزاری مهرخبرهای کرونا

پاسخ به ابهامات بازگشت تماشاگران به ورزشگاه‌ها

به گزارش خبرنگار مهر، غلامرضا نوروزی رئیس فدراسیون پزشکی ورزشی در حالی وعده بازگشت تماشاگران به ورزشگاه‌ها از ۲۰ آبان ماه را اعلام کرده که ابهاماتی در این زمینه مطرح است مثل اینکه مشخص نیست برای حضور دوباره تماشاگران در ورزشگاه‌ها چه حداقل و حداکثری در نظر گرفته شده است ضمن اینکه این مسئله در سالن‌های سرپوشیده و روباز چطور اعمال می‌شود.

دیگر اینکه طبق صحبت‌های مطرح توسط غلامرضا نوروزی، حضور تماشاگران در ورزشگاه‌ها منوط به راه اندازی سیستم هوشمند بررسی کارت واکسن است اما سوال اینجاست که در صورت تاخیر در راه اندازی این سیستم، تکلیف ورود افراد به ورزشگاه‌ها چه می‌شود؟

رئیس فدراسیون پزشکی ورزشی در گفتگو با خبرنگار مهر در مورد این ابهامات توضیح داد. وی با تاکید بر اینکه حضور افراد در باشگاه‌ها و ورزشگاه‌ها به دو صورت انجام می‌شود، گفت: افراد یا برای ورزش کردن در اماکن ورزشی حاضر خواهند شد یا تماشای ورزش؛ درهر دو صورت هم حضور آنها منوط به بررسی کارت واکسن آنها از طریق سیستم هوشمند است.

وی تاکید کرد: راه اندازی این سامانه باید توسط وزارت بهداشت انجام شود. مسئولان این وزاتخانه هم اینگونه اعلام کرده‌اند که ۲۰ آبان ماه سیستم هوشمند بررسی کارت واکسن راه اندازی شده و قابل استفاده خواهد شد. به همین دلیل حضور افراد به عنوان ورزشکار (ورزش کردن) یا تماشاگر به ورزشگاه‌ها از این تاریخ امکان پذیر است.

نوروزی در واکنش به اینکه «در صورت عدم استفاده از سیستم هوشمند در زمان مقرر، بازگشت افراد به باشگاه‌ها و ورزشگاه‌ها به تاخیر می‌افتد یا راه دیگری جایگزین خواهد شد؟»، تصریح کرد: بحث تاخیر که در میان نیست فقط اینکه حضور افراد در باشگاه‌ها ملزم به تایید واکسیناسیون آنهاست که باید از طریق بررسی کارت واکسن شان انجام شود. مسئولان هم وعده داده‌اند تا ۲۰ آبان ماه سیستم هوشمند برای آن راه اندازی می‌شود. اگر به هر دلیلی این اقدام انجام نشد، پذیرش افراد در باشگاه‌ها از طریق ارائه کارت آنها انجام خواهد شد.

رئیس فدراسیون پزشکی در این زمینه تاکید کرد: در واقع افراد باید کارت PCR خود را ارائه دهند که این مسئله شاید کمی برای‌شان هزینه بَر باشد اما به هر حال بدون ارائه این کارت یا راه اندازی سیستم هوشمند کارت واکسن، حضور افراد در باشگاه‌ها با هر عنوان – جهت ورزش کردن یا تماشای ورزش- امکان پذیر نیست.

وی در پاسخ به این پرسش که «فدراسیون پزشکی ورزشی و ستاد مبارزه با کرونا در ورزش در راستای بازگشت افراد به باشگاه‌ها و ورزشگاه‌ها چه تمهیداتی اندیشیده و آیا نظارت لازم را خواهد داشت؟»، گفت: قطعاً این کار بدون نظارت ما انجام نمی‌شود. از همین روز گذشته برگزاری دوره‌های لازم برای ناظران را آغاز کردیم. آنها شرایط باشگاه‌ها، ورزشگاه‌ها و مسابقه مورد نظر را بررسی و برای ورود و خروج افراد و اصولی بودن آن هم نظارت لازم را خواهند داشت.

نوروزی همچنین در مورد «تعداد تماشاگران در باشگاه‌ها، اینکه حداقل و حداکثری در این زمینه در نظر گرفته شده است و اینکه شرایط محل مسابقه چه تاثیری در این زمینه دارد؟»، گفت: طبیعی است سرپوشیده یا روباز بودن محل مسابقه در تعداد حضور افراد بی تاثیر نیست، حتی نوع مسابقه هم می‌تواند تاثیر گذار باشد. در مورد تعداد تماشاگران و در کل تعداد افراد حاضر در یک باشگاه یا ورزشگاه، ستاد ملی مبارزه با کرونا باید تصمیم گیری کند. هنوز در این مورد تصمیم گیری و ابلاغی نشده است.

رئیس فدراسیون پزشکی ورزشی با تاکید بر اینکه وزارت ورزش نماینده‌ای در ستاد ملی مبارزه با کرونا ندارد، خاطرنشان کرد: طبیعی است کماکان عمل به پروتکل‌های بهداشتی و حفظ فاصله اجتماعی در پذیرش افراد در ورزشگاه‌ها با هر عنوان یک الزام است.

منبع: خبرگزاری مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا