خبرگزاری مهرخبرهای کرونا

شیوع گسترده کرونا در استان سمنان/ بیماران بستری افزایش یافتند

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها؛ همزمان با فرا رسیدن سال نو و ماه رمضان شاهد شیوع گسترده بیماری کرونا در اقصی نقاط استان سمنان هستیم و آمار ارائه شده از سوی دانشگاه علوم پزشکی سمنان و همچنین شاهرود، در کنار رنگ بندی جدید شهرستان‌های استان گواه این امر است.

طبق آخرین رنگ بندی اعلام شده از سوی ستاد مقابله با کرونا مبتنی بر آمارهای دانشگاه علوم پزشکی سمنان و دانشگاه علوم پزشکی شاهرود، مهدی شهر در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارد همچنین سمنان، سرخه و دامغان در شرایط نارنجی یا همان هشدار جدی شیوع ویروس کرونا قرار دارند.

افزایش بستری در بیمارستان‌ها

تنها شهرستان استان سمنان که در شرایط تثبیت شده کرونایی به سر می‌برد آرادان است و دیگر شهرستان‌ها شامل شاهرود و میامی و همچنین گرمسار در شرایط زرد یا همان خطر مضاعف دسته بندی شده است. این شرایط نشان می‌دهد که مجدداً شاهد شیوع ویروس کرونا در استان سمنان هستیم موضوعی که در تقارن با ماه رمضان و نوروز رعایت بیشتر مردم را می‌طلبد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی سمنان در گفتگو با خبرنگار مهر، ضمن اشاره به رشد شیوع کرونا در شهرستان‌های تابعه دانشگاه، گفت: در یک هفته اخیر و در مراکز تحت پوشش این دانشگاه ۴۴ بیمار جدید کرونایی بستری شدند همچنین باید گفت شاهد افزایش تعداد بستری بیماران بدحال در بخش مراقبت‌های ویژه هستیم.

کامران قدس با بیان اینکه از ابتدای بروز و شیوع بیماری کرونا تاکنون بالغ بر ۶۳ هزار بیمار قطعی کرونایی در شهرستان‌های تابعه دانشگاه علوم پزشکی سمنان ثبت شده است، بیان کرد: در این بازه زمانی همچنین ۱۲ هزار و ۴۷۸ نفر در بیمارستان‌ها بستری شدند.

شیوع گسترده کرونا در استان سمنان/ بیماران بستری افزایش یافتند

توجه به نکات بهداشتی در دید و بازدیدهای نوروزی و ماه رمضان

وضعیت در شاهرود و میامی نیز بهتر از سمنان نیست. تعداد بیماران بستری و مبتلا به کرونا در این دو شهرستان از توابع دانشگاه علوم پزشکی شاهرود، مضاعف شده است. یک کارشناس بهداشت عمومی با اشاره به فرا رسیدن نوروز و ماه رمضان همچنین دید و بازدید و مهمانی‌های مناسبتی در نقاط مختلف استان سمنان به خبرنگار مهر گفت: مردم استان تا حد امکان دید و بازدیدهای خود را محدود و تلاش کنند نسبت به تبریک سال نو از طریق مجازی مبادرت ورزند.

سیده فاطمه سادات حسینی افزود: مردم استان سمنان در صورتی که تمایل به دید و بازدید و یا مهمانی‌های ماه رمضان دارند ترجیحاً زمان این مهمانی‌ها را کوتاه و رعایت فاصله اجتماعی را مد نظر قرار دهند، همچنین باز کردن پنجره‌ها برای در جریان قرار گرفتن هوا بسیار توصیه می‌شود.

وی افزود: مهمترین توصیه ما این است که اگر فردی دچار علائم بیماری کرونا حتی خفیف‌ترین آنها شامل خشکی گلو و آبریزش بینی هستند، هرگز از منزل بیرون نرفته و تلاش کند خود را قرنطینه کنند چرا که کمترین کاری که از دست ما در این شرایط برمی‌آید این است که به شیوع بیشتر ویروس کمک نکنیم.

سویه جدید بسیار مسری است

یک پزشک عمومی نیز در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن بیان اینکه مردم استان سمنان به محض احساس کوچک‌ترین علائمی شامل سردرد خشکی گلو، قورت دادن آب گلو همراه با درد و التهاب مخاط بینی، خستگی و درد عضلانی از حضور در مجامع عمومی و مهمانی‌ها خودداری کرده و حتی با افراد خانواده نیز تماس نداشته باشند، گفت: سویه جدید کرونا به شدت مسری است.

دکتر طاهر کمالیان با بیان اینکه سویه جدید کرونا از لحاظ شیوع و پراکندگی قدرت بسیاری دارد تاجایی که طبق آخرین داده‌ها و مقالات پزشکی هر یک نفر بیمار می‌تواند ۱۶ نفر را بیمار کند همچنین ۱۵ دقیقه تماس از نزدیک با فرد کرونایی می‌تواند شخص را آلوده کند، بیان داشت: سویه جدید کرونا همچنین بیمار را با رنج فراوان روبرو می‌سازد.

وی با بیان اینکه درمان بیماری نیز نسبتاً طولانی است افزود: بسیاری از بیمارانی که مراجعه می‌کمند از بازگشت مریضی خود پس از چند روز بهبودی خبر می‌دهند و این نشان می‌دهد که ماندگاری ویروس کووید در سویه جدید بسیار بیشتر است و لذا توصیه می‌شود بیماران داروهای خود را به هیچ وجه قطع نکرده و حتی تلاش کنند یک هفته پس از بهبودی هم داروهای تجویز شده از سوی پزشک را به مصرف برسانند، یکی دیگر از توصیه‌های ما جلوگیری از خود درمانی است.

شیوع گسترده کرونا در استان سمنان/ بیماران بستری افزایش یافتند

توصیه‌های جدی به مردم

یکی از توصیه‌های مسئولان بهداشت و درمان و همچنین کارشناسان به مردم در ایام عید حضور در فضای باز برای دید و بازدید اقوام و خویشان است. برای مثال می‌توان یک مکان گردشگری یا یک پارک را در هوای مساعد انتخاب و اقوام برای چند دقیقه گرد هم آمده، بدون روبوسی، عید را به همدیگر تبریک بگویند و لحظات خوشی را در کنار هم داشته باشند.

یکی دیگر از پزشکان نیز در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن بیان اینکه استفاده از ماسک در این ایام بسیار ضروری است، گفت: پرهیز از حضور در مکان‌های بسته که دارای تهویه مناسب نیستند، به شدت توصیه می‌شود همچنین کسانی که قصد برگزاری اطعام ماه رمضان را دارند می‌توانند از ظروف یک بار مصرف استفاده و طعام تهیه شده را به صورت بیرون بر ارائه دهند.

دکت ارمیر علی محمدیان با بیان اینکه در کنار استفاده از ماسک شستشوی کامل دست‌ها با صابون به مدت ۲۰ ثانیه همچنین استفاده از ضد عفونی کننده به خصوص اقلامی که بر پایه الکل هستند از دیگر مسائلی است که برای مقابله با شیوع ویروس کرونا توصیه می‌شود، گفت: شهروندان در صورت الزام و اصرار به حضور در مهمانی‌ها تلاش کنند که در محیط باز یا مکانی که جریان هوای بهتری دارد به دید و بازدید بپردازد.

وی افزود: توصیه دیگر ما به کسانی که در ماه رمضان برگزاری مراسم عمومی به خصوص در مساجد و حسینیه‌ها را برعهده دارد این است که این افراد می‌بایست توجه داشته باشند که از اطعام روزه داران در هنگام افطار به شدت پرهیز کرده و غذای نذری را در ظروف یک بار مصرف به صورت بیرون بر تهیه کنند، همچنین بهتر است در مکان‌ها و شبستان‌های دارای سقف بلند و همچنین تهویه هوای مناسب آن هم در مدت زمان بسیار کوتاه حتی زیر ۴۵ دقیقه مراسم را برگزار کرد در مساجد همچنین می‌بایست استفاده از ماسک و لوازم شخصی الزامی شود.

مردم شیوع کرونا را جدی بگیرند

این پزشک در پاسخ به سوالی پیرامون پیک هشتم بیماری کرونا گفت: رفتارهای شروع ویروس هشدار آغاز پیک هشتم را به وضوح می‌دهند اما برای اینکه بتوانیم نام پیک بر روی این گستره سویه جدید کرونا بگذاریم قدری زود است و از الان نمی‌توان به این سوی او نام پیک را نهاد اما در صورتی که رعایت مردم صورت نگیرد به راحتی و در کوتاه‌ترین زمان ممکن می‌توانیم وارد پیک بیماری شده و حتی شاهد افزایش بستری‌های بدحال و فوتی‌های کرونایی باشیم.

منبع: خبرگزاری مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا