خبرگزاری مهرخبرهای کرونا

میزان رطوبت داخلی بر مهار شیوع کووید تاثیرگذار است

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از هلث دی نیوز، به گفته محققان، حفظ رطوبت نسبی داخل ساختمان بین ۴۰ تا ۶۰ درصد با نرخ کمتر عفونت و مرگ ناشی از کووید ۱۹ مرتبط است.

بر اساس این گزارش، شرایط داخل خانه خارج از این محدوده با پیامدهای بدتر کووید مرتبط است.

«کانر ورهین»، نویسنده اصلی از دانشگاه کمبریج، می‌گوید: «به طور بالقوه رطوبت نسبی یک اثر محافظتی در داخل خانه ایجاد می‌کند.»

تیم تحقیقاتی خاطرنشان کرد که اکثر افراد در رطوبت نسبی بین ۳۰ تا ۵۰ درصد راحت هستند. رطوبت کابین هواپیما حدود ۲۰ درصد حفظ می‌شود.

تا به حال، محققان معتقد بودند که کووید ۱۹ می‌تواند تحت تأثیر فصول باشد، اما آنها تمایل داشتند الگوهای ویروس را در زمینه شرایط آب و هوایی در فضای باز بررسی کنند.

برای این مطالعه، محققان داده‌های کووید را با اندازه‌گیری‌های هواشناسی از ۱۲۱ کشور، ترکیب کردند.

آن‌ها تعداد موارد و مرگ‌ومیرهای کووید را از ژانویه تا آگوست ۲۰۲۰، قبل از در دسترس بودن واکسن‌ها، جمع‌آوری کردند و سپس هر روز داده‌ها را با میانگین تخمینی رطوبت داخلی در آن روز مقایسه کردند.

آن‌ها دریافتند که رطوبت نسبی داخل ساختمان در دوره‌های سردتر به کمتر از ۴۰ درصد می‌رسد و موارد ابتلا و مرگ‌ومیر کووید نیز در آن زمان‌ها افزایش می‌یابد.

این تیم همچنین دریافت افزایش تدریجی رطوبت داخل خانه در طول فصل تابستان کشورهای گرمسیری در افزایش تدریجی مرگ و میر ناشی از کووید با گذشتن رطوبت از ۶۰ درصد مرتبط است.

موارد و مرگ و میر ناشی از کووید ۱۹ زمانی افزایش می‌یابد که میانگین رطوبت تخمینی یک منطقه بدون توجه به زمان سال کمتر از ۴۰ درصد یا بیشتر از ۶۰ درصد باشد.

نویسندگان این مطالعه گفتند، تقریباً زمانی که میانگین رطوبت داخلی در «نقطه مطلوب» بین ۴۰ تا ۶۰ درصد بود، موارد ابتلا به کووید و مرگ و میر ناشی از آن کمتر بود.

محققان مطمئن نیستند که چرا رطوبت داخل خانه می‌تواند چنین تأثیری بر ویروس‌زایی کووید داشته باشد، اما مطالعات بعدی نشان داده‌اند که میکروب‌ها ممکن است در شرایط بسیار خشک یا بسیار مرطوب مدت بیشتری در قطرات تنفسی زنده بمانند.

منبع: خبرگزاری مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا