خبرگزاری مهرخبرهای کرونا

وزارت بهداشت در مواجهه با بیماری های نوپدید ۲ راه دارد

به گزارش خبرگزاری مهر، حسین فرشیدی، در بازدید از دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران، اظهار داشت: با توجه به وجود چهره‌های تأثیرگذار و شاخص علمی در دانشکده بهداشت تهران و تاریخ درخشان آن، انتظارات از این مرکز بیش از سایر دانشکده‌ها است.

وی با اشاره به گزارش رئیس و معاونان دانشکده بهداشت از عملکرد این دانشکده، افزود: آماری که از پیشرفت‌ها و دستاوردهای این دانشکده ارائه دادید درخشان است، هرچند انتظار هم از شما همین است. این دانشکده می‌تواند بیشترین کارها را برای بهداشت کشور انجام داده و بیشترین تأثیرات را در حوزه بهداشت کشور داشته باشد.

معاون بهداشت وزارت بهداشت یادآور شد: آینده نگری و ترسیم اینکه چه بیماری‌هایی می‌تواند کشور را با مخاطرات مواجه کند و همچنین آماده‌سازی جامعه برای مواجهه با این مخاطرات باید در رأس کارهای دانشکده‌های بهداشت به ویژه دانشکده بهداشت تهران قرار گیرد.

فرشیدی اضافه کرد: ما در مواجهه با بیماری‌ها به ویژه بیماری‌های نوپدید همچون کووید ۱۹ دو راه داریم، یا باید ناگهان در چنگال آنها اسیر شویم یا باید از قبل برنامه‌ریزی کرده و با زمینه‌سازی در جامعه، آماده مقابله با آنها باشیم.

وی تصریح کرد: با سرعت بسیار بالای پیشرفت علم و فناوری در دنیا، شما باید بتوانید بگویید در آینده چه پیش می‌آید. آیا نیاز است رشته‌های جدیدی درست کنیم یا دانشمندان را به سمت آن سوق دهیم یا خیر.

معاون بهداشت وزارت بهداشت با بیان اینکه باید روی ایجاد و پایداری رفتار اجتماعی اثربخش تمرکز کنیم، ابراز داشت: اگر مقاطع زمانی که علم و فناوری دنیا دچار جهش شده یا اتفاقاتی که دنیا را متحول کرده و تحت تأثیر خود قرار داده است را ۱۰ ساله در نظر بگیریم، پیش بینی این‌که در ۱۰ سال آینده چه رخ خواهد داد و سیمای بیماری‌ها چیست و چه برنامه‌هایی باید برای مواجهه با وضعیت‌های گوناگون داشت، وظیفه دانشکده‌ها و مراکز تحقیقاتی بهداشتی است.

فرشیدی افزود: برنامه‌ها و اقدامات ما باید منجر به تغییر نگرش و رفتار در جامعه و زندگی بر اساس لایف استایل جدید شود. سرعت جامعه در پاسخ به نیازهای اجتماعی کمتر از سرعت علوم تئوری و عملی است و توجه به این فاصله‌ها باید از دانشکده بهداشت شروع شود.

وی با اشاره به کارگاه آموزشی مالاریا که سال ۷۰ در بندرعباس برگزار شد، اذعان داشت: برگزاری کارگاه‌ها و آموزش‌های توانمندسازی که طی سال‌ها همواره انجام شده باید غنی‌تر از گذشته ادامه یابد.

فرشیدی افزود: اتفاقات اخیر در سطح جهانی نشان داد باید قابلیت داشته باشیم که برای کشورمان برنامه ریزی و آینده نگری کنیم. باید برای تربیت نیروی انسانی مناسب و مداخلات اجتماعی مؤثر برنامه ریزی کرد.

معاون بهداشت وزارت بهداشت با اشاره به اینکه دانشکده‌های بهداشت به ویژه دانشکده بهداشت تهران در پاندمی کووید درخشیدند و در بسیاری از برنامه‌های حفاظتی، مراقبتی و درمانی پیشتاز بودند، گفت: آنقدر باید در بهداشت قوی عمل کنیم که این دانشکده‌ها ژنرال‌های سلامت کشور شوند. باید بتوانیم در سیاستگذاری‌های کلان کشور ورود کنیم زیرا بسیاری از اقدامات و برنامه‌هایی که انجام می‌شود به سلامت مرتبط است، ولی جای حوزه سلامت در آنها خالی است.

فرشیدی اظهار داشت: سلامت از ده اولویت‌های اصلی کشور است بنابراین باید برای غنی‌سازی برنامه‌ها از تمام گروه‌های تأثیرگذار سلامت بهره گیریم.

وی ادامه داد: همین هفته مجلس درباره “مقررات بین‌المللی سلامت” که به احتمال زیاد کنوانسیون آن در سازمان بهداشت جهانی تشکیل خواهد شد، جلسه خواهد داشت و دانشکده بهداشت تهران باید در این زمینه کمک کند.

فرشیدی تصریح کرد: کشور ما دارد تاوان عدم پوشش مناسب بهداشت در کشورهای همسایه به ویژه همسایه‌های شرقی را می‌دهد. اگر این معضلات به نحوی در آن‌سوی مرزها کنترل شوند طبیعتاً ما کمتر درگیر بیماری‌ها و مشکلات آن می‌شویم.

وی در پایان با تاکید بر اینکه بهداشت به مداخلات و پیشگیری‌های اثربخش و مطابق شرایط روز نیاز دارد، گفت: کووید ۱۹ درس‌های زیادی داشت، از جمله اینکه هیچ کشوری در دنیا نمی‌تواند خود را جزیره‌ای مستقل و بی‌نیاز از بقیه کشورها بداند و سلامت در زندگی تمام مردم و جوامع اثرگذار است. درس دیگر این است که باید دائماً مخاطرات را رصد کنیم و تاب آوری نظام‌های سلامت را بسنجیم و ارتقا دهیم.

منبع: خبرگزاری مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا