خبرگزاری مهرخبرهای کرونا

مرگ و میر ناشی از کرونا نداریم/تاکید بر تزریق دز یادآور

محمد جعفرزاده در گفت‌و گو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: با توجه به ورود سویه جدید کرونا به کشور و درگیری برخی از استان‌ها، در اردبیل نیز علائم این بیماری به ویژه در شهرستان گرمی ظهور و بروز پیدا کرده و این شهرستان به رنگ زرد درآمده است.

وی تصریح کرد: از اول مهرماه عمده درگیری ما شیوع آنفلوانزا آن هم به صورت فراگیر در بین کودکان و نوجوانان بوده که در آبان و اوایل آذرماه شدت بیشتری را در شیوع بیماری آنفلوانزا شاهد بودیم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل گفت: در ۲، سه هفته اخیر ترکیبی از آنفلوانزا، سرماخوردگی و کرونا را با علائم مشخص شاهد هستیم به طوری که عمده مراجعین در گروه سنی پایین با علائم تنفسی به ویژه گلو درد، سرفه و مشکلات تنفسی به مراکز درمانی و بیمارستانی مراجعه کرده و تحت مداوا قرار می‌گیرند.

جعفرزاده افزود: در هفته‌های اول دی ماه پذیرش روزانه ۶۷۸ مورد بیماران عمدتاً آنفلوانزا را شاهد بودیم که این تعداد در روزهای اخیر به بیش از ۸۲۰ مورد رسیده که در بین آنها بیماران کرونایی را با ثبت علائم قطعی شاهد هستیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: هر چند کرونا در ماه‌های اخیر در استان اردبیل تلفاتی به همراه نداشته اما آزمایش مثبت تعدادی از مبتلایان به کرونا با سویه جدید حکایت از احتمال شیوع این بیماری در بهمن ماه دارد.

جعفرزاده اضافه کرد: تمام مراکز درمانی استان به حالت آماده‌باش درآمدند و ما تلاش می‌کنیم تا با افزایش تخت‌های بیمارستانی و مراقبت‌هایی که انجام می‌شود، زمینه خدمات‌رسانی به بیماران و مبتلایان را فراهم کنیم.

وی بیان کرد: در حال حاضر روزانه بین پنج تا ۹ مورد علائم مثبت کرونا را در استان شاهد هستیم که با توجه به بازگشایی مدارس و ازدحامی که در فضاهای بسته انجام می‌شود، احتمال تشدید این وضعیت وجود دارد.

جعفرزاده در ادامه سخنان خود اظهار کرد: باید پروتکل‌ها و شیوه‌نامه بهداشتی به درستی در مدارس و فضاهای سربسته مراعات شود چرا که سرعت انتشار سویه جدید کرونا بسیار بالا است و ما باید مراقبت لازم را انجام دهیم تا در مراکز آموزشی و دانشگاهی همه‌گیری این بیماری را شاهد نباشیم.

وی به بیماران خاص با علائم درگیری ریوی توصیه کرد تا نسبت به تزریق واکسن کرونا و دز یادآور اقدام کرده و مراقبت‌های لازم را انجام دهند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل تصریح کرد: مراکز آموزشی موظف هستند شیوه‌نامه‌های بهداشتی به ویژه زدن ماسک را مورد توجه قرار دهند و نسبت به تهویه هوای کلاس‌ها در ساعات مشخص اقدام کرده و جلوی انتشار این بیماری را بگیرند.

منبع: خبرگزاری مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا