خبرهای کرونا

تشخیص سریع کرونا و ایدز با دوربین گوشی و دستکاری ژنتیک

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از نیواطلس، با استفاده از ابزار یادشده می‌توان با دقت ابتلای افراد به کرونا را در عرض حداکثر ۳۰ دقیقه تشخیص داد.

از این دستگاه می‌توان برای شناسایی برخی بیماری‌های دیگر نیز استفاده کرد. دستگاه یادشده تحت سرپرستی جنیفر دودنا تولید شده که به تازگی جایزه نوبل را به علت ابداع فناوری دستکاری ژنتیک CRISPR برای درمان بیماری‌های لاعلاج دریافت کرده بود. یکی از همکاران این طرح پریناز فزونی دانشجوی دکتری در دانشگاه کالیفرنیا است.

روش فعلی تست کرونا مبتنی بر تبدیل آر ان ای ویروسی به دی ان ای و سپس کشت آزمایشگاهی و بررسی دی ان ای برای تشخیص وجود کرونا است. کل این فرایند مستلزم استفاده از تجهیزات آزمایشگاهی بوده و بسیار وقت گیر است.

اما در روش جدید از فناوری دستکاری ژنتیک CRISPR برای پرش از مرحله تبدیل آر ان ای به دی ان ای و شناسایی مستقیم ار آن ای آلوده به ویروس کرونا در نمونه به دست آمده از بینی فرد استفاده می‌شود. محققان می‌گویند در آینده می‌توان از این روش برای تشخیص ابتلای افراد به ویروس اچ آی وی نیز استفاده کرد.

دستگاه قابل حمل مورد استفاده برای انجام این تست از پروتئین CRISPR Cas۱۳ برای شناسایی آر ان ای ویروس کرونا استفاده می‌کند و بدین منظور سیگنال فلورسنت منتشر می‌کند. نمونه به دست آمده از سواپ بینی برای این کار بر روی یک سطح نمونه گیری قرار می‌گیرد و ردیاب فلورسنت آن را بررسی می‌کند. دوربین گوشی نیز که در بالای دستگاه قرار گرفته با بررسی نتیجه بررسی مثبت یا منفی بودن ابتلاء به کرونا را از طریق یک اپلیکیشن اعلام می‌کند.

به گفته پریناز فزونی یک مرحله‌ای بودن انجام این تست، سریع بودن آن و امکان دریافت نتیجه با دوربین گوشی هوشمند و بی نیازی از تجهیزات پیچیده و گران قیمت آزمایشگاهی مزیت استفاده از این روش است. با این دستگاه حتی می‌توان شدت آلودگی یک فرد به ویروس کرونا را نیز تشخیص داد.

منبع: خبرگزاری مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا