خبرگزاری مهرخبرهای کرونا

ابتلا به کووید در بارداری احتمال چاقی کودک را افزایش می دهد

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از مدیسن نت، با نگاهی به نزدیک به ۲۸۰ نوزاد، محققان دریافتند نوزادانی که مادرانشان در دوران بارداری مبتلا به کووید بودند، وزن کمتری نسبت به نوزادانی داشتند که مادرانشان عفونت کووید نداشتند. به دنبال آن افزایش وزن در سال اول زندگی بیشتر شد.

به گفته نویسندگان مطالعه، این تغییرات با هم می‌تواند خطر ابتلاء به چاقی، دیابت و بیماری‌های قلبی عروقی را در دوران کودکی و بعد از آن افزایش دهد.

به گفته محققان دکتر «لیندزی فورمن» و دکتر «آندریا ادلو»، از بیمارستان عمومی ماساچوست در بوستون، «میلیون‌ها نوزاد در پنج سال آینده در معرض ابتلاء به کووید داخل رحمی قرار خواهند گرفت.»

به گفته ادلو، «این یافته‌ها بر اهمیت پیگیری طولانی‌مدت این کودکان و نیاز به استراتژی‌هایی برای پیشگیری از کووید در میان زنان باردار تأکید می‌کند.»

این اولین باری نیست که محققان دریافتند ویروسی که توسط مادر تجربه می‌شود بر کودکان در رحم تأثیر می‌گذارد.

مطالعات دیگر اضافه وزن و بیماری قلبی را در سنین بالاتر در میان افرادی که در رحم مادر در معرض ویروس آنفلوانزا قرار گرفته اند، نشان داده است. فورمن گفت: «رحم مادر در دوران بارداری، رشد جنین در حال رشد را شکل می‌دهد، که به نوبه خود ممکن است بر مسیر سلامتی آن فرد در طول زندگی‌شان تأثیر بگذارد.»

به مدت ۱۲ ماه، محققان ۱۴۹ نوزادی را که در رحم مادر در معرض کووید قرار گرفته بودند و ۱۲۷ نوزادی را که در معرض این بیماری قرار نگرفتند، ردیابی کردند. گروه کووید یک “افزایش شدید و پیشرونده” در BMI (شاخص توده بدنی) را بدون توجه به شیردهی تجربه کرد که در سایر نوزادان مشاهده نشد.

منبع: خبرگزاری مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا