خبرگزاری مهرخبرهای کرونا

بافت سالانه۲۰۰ هزار متر مربع فرش دستباف در چهارمحال و بختیاری

علیرضا جیلان در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه ۱۰۰ هزار بافنده در حوزه فرش چهارمحال و بختیاری مشغول به فعالیت هستند، اظهار کرد: آمار سنجی رسمی در این خصوص انجام نشده و این آمار بر اساس مراجعه بافنده‌ها به شرکت‌های خصوصی و یا مکان‌های مختلف برای دریافت مواد و مصالح بافندگی و به صورت تقریبی جمع آوری شده است.

وی با بیان اینکه ۵۳ هزار نفر از بافندگان فرش وابسته به شرکت تعاونی فرش دستباف و روستایی هستند، عنوان کرد: در هفت شهرستان شرکت‌های تعاونی مشغول فعالیت هستند.

رئیس اداره فرش سازمان صمت چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: در طول سال ۲۰۰ هزار متر مربع فرش در استان بافته می‌شود.

بالا رفتن قیمت مواد اولیه چالش صنعت فرش

جیلان با اشاره به شیوع کرونا در چهارمحال و بختیاری، گفت: کرونا در یک مقطع کوتاه در بخش خرید مواد بافندگی از شرکت‌های تعاونی ناهماهنگی‌هایی به وجود آورد.

وی با بیان اینکه حوزه فرش در مسیر گرانی کالاها قرار گرفته است، ادامه داد: بالا رفتن قیمت مواد اولیه برای تولیدکنندگان مشکلاتی را به وجود آورد.

رئیس اداره فرش سازمان صمت چهارمحال و بختیاری با اشاره به تاثیر محدودیت‌های کرونایی بر روی خرید فرش، اظهار کرد: قالیبافان در منازل خود اقدام به بافت قالی می‌کنند که کرونا و تعطیلی‌ها بر تولیدات این حوزه اثر منفی نداشته است.

تاثیر کرونا در بخش رنگ رزی و فروش مواد اولیه

جیلان به تعطیلی بخش‌های رنگ‌رزی و خرید و فروش مواد اولیه اشاره کرد و گفت: محدودیت‌های کرونایی تنها در بخش رنگ رزی و فروش مواد اولیه بوده است که با نوبت‌بندی و برنامه‌ریزی مدیریت شد.

وی با بیان اینکه فرش چهارمحال و بختیاری هم جنبه تجملاتی و هم جنبه کاربردی دارد، اظهار کرد: فرش این استان به علت ویژگی‌های خاص از جمله طرح و رنگ‌ها، گره‌های محکم و نوع مواد مصرفی که در آن استفاده می‌شود فروش خانگی و داخلی خود را حفظ کرده است.

رئیس اداره فرش سازمان صمت چهارمحال و بختیاری عنوان کرد: این فرش هم به عنوان زیراندازی استفاده می‌شود و هم جنبه تزئینی دارد در حالی که فرش‌های ابریشمی از این استحکام برخوردار نیستند و تنها جنبه تشریفاتی دارند.

منبع: خبرگزاری مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا