خبرگزاری مهرخبرهای کرونا

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از هلث دی نیوز، محققان گزارش می‌دهند التهاب شدیدی که کووید در سایر اندام‌ها مانند ریه‌ها ایجاد می‌کند، به نظر می‌رسد به طور غیرمستقیم باعث آسیب قلبی مرتبط با عفونت می‌شود.

دکتر «ماتایس نهرندورف»، نویسنده ارشد این مقاله از دانشگاه هاروارد، می‌گوید: «پس از عفونت کووید، سیستم ایمنی می‌تواند با ایجاد التهاب جدی در سراسر بدن به سایر اندام‌ها آسیب وارد کند و این علاوه بر آسیبی است که خود ویروس مستقیماً به بافت ریه وارد کرده است».

برای این مطالعه، محققان نمونه‌های بافت قلب گرفته شده از ۲۱ بیمار را که به دلیل نارسایی ریوی مرتبط با کووید جان باختند، تجزیه و تحلیل کردند. این نمونه‌ها با نمونه‌های ۳۳ بیمار که به دلایل غیرمرتبط با کووید جان خود را از دست دادند، مقایسه شد.

تیم تحقیق به طور خاص بر روی سلول‌های ایمنی به نام ماکروفاژهای قلبی تمرکز کردند. این سلول‌ها به طور معمول با حفظ متابولیسم و پاکسازی باکتری‌های مضر به سالم نگه داشتن بافت قلب کمک می‌کنند، اما می‌توانند در پاسخ به حمله قلبی یا نارسایی قلبی باعث التهاب مضر شوند.

محققان دریافتند که عفونت کووید، تعداد کل ماکروفاژهای قلبی را در بافت قلب انسان افزایش می‌دهد و باعث می‌شود که از روال عادی خود خارج شده و التهابی شوند.

نهرندورف گفت: «این التهاب می‌تواند قلب را ضعیف کند.»

مطالعه روی موش آنچه را که محققان در نمونه‌های بافت انسانی یافتند تأیید کرد. به گفته محققان، موش‌های آلوده به کووید، پاسخ‌های ایمنی به اندازه‌ای قوی داشتند که باعث تغییر همان ماکروفاژ قلب از مفید به مضر شود.

نهرندورف گفت: «این یافته‌ها را می‌توان به‌طور کلی‌تر نیز به کار برد، زیرا نتایج ما نشان می‌دهد که هر عفونت شدید می‌تواند امواج شوک را در کل بدن ارسال کند.»

تیم تحقیق همچنین دریافتند که مسدود کردن پاسخ ایمنی در موش‌ها با درمان آنتی بادی، جریان ماکروفاژهای التهابی قلبی را متوقف کرده و از آسیب قلبی جلوگیری می‌کند.

به گفته محققان: «سرکوب التهاب از طریق درمان‌ها ممکن است در به حداقل رساندن این عوارض مؤثر باشد».

نهرندورف گفت، با این حال، اقدامات پیشگیرانه برای کمک به بیماران مبتلا به کووید برای جلوگیری از آسیب قلبی باید روی انسان آزمایش شود.

منبع: خبرگزاری مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا